Nytt ramavtal ger individen större frihet att välja rätt yrkesskor
I dag är det nya ramavtalet för yrkesskor klart för avrop. Avtalet erbjuder ett brett sortiment av yrkes-och arbetsskor som lämpar sig för flera olika yrkesgrupper inom offentlig sektor. Tack vare en ny avropsmodell och utökade möjligheter att prova ut skor, kan varje individ nu välja skor till arbetet utifrån sina egna behov.
I samband med att avtalet går igång har vi pratat med upphandlingsteamet som fått svara på fyra snabba frågor om upphandlingen och det nya avtalet. Teamet består av kategoriansvarig Caroline Tottie, avtalsansvarig Linnéa Nilsson, hållbarhetsstrateg Anna Löfström och upphandlaren Christian Nilsson.
Hur har upphandlingen gått?
- Trots att vi fick avbryta upphandlingen på grund av en felaktighet i underlagen så har det gått bra, konstaterar Christian. Vi har haft en nära dialog med både kunder och leverantörer vilket gett oss god kunskap om deras behov.
- Vi har också haft en bra dialog med leverantörerna kring hållbarhetskravställning under förstudien, berättar Anna.
Vad är bra med det nya ramavtalet?
- Det har framförallt blivit enklare för varje enskild individ att hitta yrkesskor som passar. En anledning till det är att leverantören har möjlighet att träffa kunden för utprovning av skor betydligt oftare nu jämfört med tidigare, berättar Caroline.
- Vi har också infört en ny avropsmodell som utgår från individens behov. Det gör hela processen mer flexibel och att det blir ännu enklare för individen att hitta just den sko som passar bäst, tillägger Linnéa.
- Och för att underlätta mer hållbara val är det nu möjligt att välja miljömärkning som kriterium vid val av produkt – så länge behov, pris och leveranstid är likvärdigt. Kunden kan också få information om hur mycket koldioxid som transporten av deras varor orsakat, eller välja fasta leveransdagar eller samordnad varudistribution för att minska klimatpåverkan, berättar Anna.
Vilken är den största nyttan för kunden?
- Det är att våra kunder nu på ett enklare sätt kan hitta skor som passar för sina individuella behov. Kunden är inte bunden till en viss leverantör utan har större möjlighet att välja mellan olika leverantörer, inleder Christian och Caroline fortsätter:
- Samtliga leverantörer erbjuder försäljning via e-handel eller webbshop enligt gällande standard, vilket är den mest använda och effektiva inköpsprocessen hos våra kunder. Det har också blivit enklare att hitta rätt produkt eftersom leverantören sammanställer hela sitt avtalade sortiment i en lista. Den listan publiceras på vår avtalswebb och kan även läsas in i kundernas e-handelssystem. Samma sortiment publiceras i leverantörernas webbshop för inloggade kunder, berättar hon.
Till sist, vad är ni mest nöjda med?
- Att vi har lyssnat på kundernas behov när det gäller standardsortimentet, att vi fokuserat på individens bästa och på vilket sätt våra kunder helst vill hantera inköpen, avslutar Caroline.
Läs mer om ramavtalet Yrkesskor 2020-2 här.
Liknande nyheter
- Stöd i att avropa bokning- och bidragslösningar 19 december 2024
- "Addas stöd var en framgångsfaktor när vi upphandlade lösning för Säker digital kommunikation" 13 december 2024
- Tipsa oss om brister - tillsammans kan vi agera 12 december 2024
Vill du läsa mer om ramavtalet Yrkesskor 2020-2? Här kan du ta del av ytterligare information, stödmaterial med mera.