Vi behöver hjälpas åt i denna utmanande tid
Händelseutvecklingen i Ukraina är i fokus för oss alla på ett eller annat sätt. Vi blir personligen berörda och oroliga och frågar oss vad händelserna kan innebära för oss här i Sverige och för offentligt sektor. Det är en utmanande tid och vi behöver hjälpas åt mer än någonsin nu.
På Adda är vi, precis som vid coronapandemins start, i ett nytt läge där vi får vara snabba och flexibla i att bedöma risker och ställa om. Vi följer utvecklingen nära och analyserar hur det påverkar, eller riskerar att påverka, våra leveranser, våra kunderbehov och vilka åtgärder som krävs för att hantera dem. Från vårt perspektiv har vi identifierat tre områden där vi nu fokuserar vårt arbete.
- It- och informationssäkerhet för att kunna bedriva normal verksamhet hos oss och i de digitala tjänster vi levererar. Detta är något vi arbetar med löpande och har en systematik för, men vi ser en ökat risk i Sverige för cyberattacker generellt just nu. Därför intensifierar vi våra åtgärder för att kunna upprätthålla kommunikation och arbete i händelse av att vi kommer få störningar i våra system.
- Nya behov som uppstår hos våra kunder givet det rådande läget och utvecklingen framåt ska vi vara redo att stötta. Det kan röra sig om flyktingmottagning, IT-säkerhet eller hjälpsändningar till Ukraina m m, eller en förändrad efterfrågan på våra tjänster. Vi deltar aktivt i samordningsarbetet på SKR och de forum som inrättats där, för att snabbt kunna identifiera områden där vi kan göra nytta.
- Konsekvenshantering på befintlig leveransförmåga inom Adda Inköpscentrals ramavtal( t ex energi och drivmedel, råmaterielförsörjning m m). Ett intensivt arbete pågår just nu där vi kontaktar våra leverantörer och för dialoger om allt från prishöjningar till ev bristsituationer. Vi utreder också i vilken utsträckning vi har avtalsrelationer direkt eller indirekt till ryska företag som kräver direkta åtgärder från vår sida.
Vi har upprättat en särskild plats på webben för att svara på vanliga frågor och löpande informera om hur vi arbetar med dessa tre fokus och om vi ser fler områden som berörs direkt. Det går självklart bra att kontakta vår kundsupport med frågor och feedback!
Vi hoppas alla att situationen snart ändras till det bättre. Men under tiden är jag övertygad om att vi alla kommer vilja göra vårt yttersta för att mildra, hjälpa, stötta och förebygga. Ser fram emot ett fint samarbete mer er i detta. // Eva-Lotta
Liknande nyheter
- Juridisk krönika: Nya upphandlingsregler ska stärka EU:s inre marknad 16 december 2024
- Ett år med Handslaget för digitalisering – Hearings 27 november 2024
- Ukrainas inköpscentral på besök 9 september 2024