Adda erbjuder komplett ramavtal för återbrukade möbler
Nu är samtliga delområden i ramavtalet Möbler återbruk och tillhörande tjänster klara att börja användas. Med hjälp av ramavtalet kan offentlig sektor införa cirkulära möbelflöden genom att välja begagnat, renovera och överlåta befintliga möbler istället för att köpa nya.
Inför avtalsstarten passade vi på att prata lite med kategoriansvarig Caroline Tottie och hållbarhetsstrateg Lena Wettergren om hur arbetet med upphandlingen har gått och vad som är bra med det nya ramavtalet.
Hur har upphandlingen gått?
– Den har gått fantastiskt bra, konstaterar Caroline Tottie som ansvarar för kategorin Kontor och förbrukning på Adda Inköpscentral. Hon ger en kort bakgrund till varför Inköpscentralen valde att satsa på ett ramavtal för återbrukade möbler:
– Vi såg ett tydligt behov i dialogen med våra kunder att i första hand kunna omhänderta och dela med sig av de möbler som ligger i förråd till ingen nytta. Därför är vi glada att vi nu kan erbjuda ett modernt möbelavtal som förhoppningsvis kan hjälpa kommuner och regioner att ställa om till cirkulär möbelhantering.
Caroline lyfter särskilt fram de samtal som hon och hennes kollegor haft med både kunder, branschorganisationer och andra verksamma inom möbelbranschen, som en viktig framgångsfaktor:
– Genom en nära dialog med både små och stora aktörer inom branschen har vi lyckats möta behoven på bästa sätt. Det har varit särskilt roligt att diskutera med flera enskilda mikroföretag som inget hellre vill än att bidra till cirkulär möbelhantering, berättar hon och slår fast att renovering av redan producerade möbler är en affärsmodell som är här för att stanna.
Vad är bra med det nya ramavtalet?
– Först och främst att den som vill köpa eller hyra begagnade möbler på ett enkelt sätt kan få tag i kvalitativa kontors- och loungemöbler till bra priser, säger Caroline.
Lena Wettergren, som ansvarat för hållbarhet i upphandlingen, tar vid:
– Avtalet omfattar alla delar som krävs för att ställa om till cirkulär möbelhantering. Det ger användarna möjlighet att köpa eller hyra begagnade möbler, renovera, inventera eller avyttra redan inköpta möbler men även hjälp av inredningskonsulter för inredningsprojekt där återbruk ska ligga i fokus.
Ramavtalet omfattar även en it-plattform genom vilken användarna kan visa sitt egna möbelbestånd och dela internt i verksamheten.
Vilken är den största nyttan för kunden?
– Den allra största nyttan är att den som använder ramavtalet kan minska sitt klimatavtryck och samtidigt göra en kostnadsbesparing. Det är fullt möjligt att vända en inköps- och avfallstrappa och börja handla möbler mer hållbart, konstaterar Lena.
– Även möjligheten att stödja lokala leverantörer bidrar till nytta för affärsutvecklingen inom en region. Det skapar också förutsättningar för att kunna erbjuda sysselsättningsfrämjande åtgärder inom den egna organisationen, berättar Caroline.
Till sist, vad är ni mest nöjda med?
– Att vi har följt vår kategoristrategi om att öka utbudet av hållbara ramavtal där nyttan är tydlig och följer kundernas behov, säger Lena. Caroline instämmer och fortsätter:
– Jag är glad över att vi nu möjliggör för våra kunder att utan alltför stora hinder kunna börja sin resa mot en cirkulär ekonomi inom möbler och inredning!
I upphandlingsteamet har även upphandlarna Christian Nilsson och Mattias Arvidsson samt avtalsansvarig Linnéa Nilsson ingått.
Liknande nyheter
21/4 kl 10:00-11:00 delområde D (leverantörerna Place2Place och Envivo medverkar)
21/4 kl 13.00-14.30 delområde A-C
22/4 kl 09:00-10:00 delområde D (leverantören Mylock medverkar)
26/4 kl 13.00-14.30 delområde A-C
Vill du veta mer om Möbler återbruk inklusive tillhörande tjänster? Här kan du ta del av ytterligare information om samtliga delområden.