Vi använder cookies

På adda.se använder vi cookies (kakor) för att underlätta och förbättra din användning på vår webbplats. Cookies är en liten textfil som lagras på din dator, mobiltelefon, surfplatta eller annan enhet när du besöker adda.se. De finns för att förbättra webbplatsen för dig, till exempel för att kunna anpassa adda.se efter dina önskemål och val. 

Vilka cookies vill du tillåta?
Inställningar för cookies

Cookies som krävs för att webbplatsen ska fungera, till exempel sessions-ID som vårt webbhotell är beroende av.

Låter oss samla information om ditt besök på webbplatsen — till exempel vilken webbläsare du använder och eventuella kodfel du råkat ut för — med syfte att förbättra den.

Adda

3 oktober 2022

Två nya möbelavtal på plats

Idag är Inköpscentralens nya möbelavtal klara. De ska hjälpa er att skapa goda arbetsmiljöer och riktar in sig på två områden – skola och förskola samt kontor och omsorg. Avtalen har ett tydligt hållbarhetsfokus och breddat sortiment.

nyhets bild

Inför avtalsstarten passade vi på att prata med kategoriansvarig Caroline Tottie, upphandlaren Nina Lindoff och hållbarhetsstrategen Lena Wettergren som jobbat med upphandlingarna.

Hur har upphandlingarna gått?

– De har gått bra! Vi haft nära dialoger med både kunder, leverantörer och branschföreträdare i olika roller. Det här är viktiga avtalsområden för alla inblandade, så engagemanget har varit högt, berättar Caroline. 

Vad är bra med de nya ramavtalen?

– Standardsortimentet är stort och täcker mycket väl grundbehovet hos många verksamheter. Sortimentet ska vara lätt att hitta med tydliga priser, bilder, beskrivningar och miljömärkningar, säger Nina.

– Vi har även vässat hållbarhetskraven till bästa möjliga. Eftersom avtalen delvis erbjuder produkter som riktar sig till barn, har vi haft fokus på barnperspektivet med hänsyn till användarmiljö med barn, tillägger Lena.

Vad är den största skillnaden från tidigare ramavtal?

– Standardsortimentet har blivit större och innehåller fler produktgrupper än tidigare. Men den största nyheten är nog vår digitala möbelkatalog som lanseras  början av nästa år. I möbelkatalogen syns hela standardsortimentet med beskrivningar, hållbarhetsmärkningar, bilder och priser. Det kommer till exempel att finnas olika färgsymboler för hållbara alternativ, berättar Caroline.

– En annan nyhet är att kunden kan få klimatrapporter på koldioxidutsläpp från sina leveranser och information om andelen miljömärkta produkter. Vi har också ställt krav på de nyproducerade produkterna som främjar längre livslängd och en cirkulär omställning, exempelvis genom höga kvalitetskrav och att premiera demonterbara produkter där livslängden kan förlängas genom att enkelt byta ut reservdelar, berättar Lena.

Till sist, vad är ni mest nöjda med?

– Att gensvaret från kunder och leverantörer är så stort och att efterfrågan på avtalsområdet ökar. Vi ser en trend där allt fler kunder ser fördelarna med att avropa från våra ramavtal istället för att upphandla själva. Vi tror och hoppas att de nya avtalen erbjuder det offentlig sektor behöver för att skapa bra arbetsmiljöer för vuxna och utvecklande lärandemiljöer för barn och elever, avslutar Nina.

Vill du veta mer?

Besök webbsidan för Möbler kontor och omsorg

Besök webbsidan för Möbler skola och förskola

Antagna leverantörer:

Det har tecknats ramavtal med 20 leverantörer, fördelat på 8 avtalsområden och 9 geografiska områden.

Kommentarer (0)
Skriv en kommentar
Prenumerera på Avtalsnytt

Avtalsnytt ger dig alla nyheter om våra upphandlingar och ramavtal via e-post. Fyll i din e-postadress nedan för att starta prenumerationen.