Vi använder cookies

På adda.se använder vi cookies (kakor) för att underlätta och förbättra din användning på vår webbplats. Cookies är en liten textfil som lagras på din dator, mobiltelefon, surfplatta eller annan enhet när du besöker adda.se. De finns för att förbättra webbplatsen för dig, till exempel för att kunna anpassa adda.se efter dina önskemål och val. 

Vilka cookies vill du tillåta?
Inställningar för cookies

Cookies som krävs för att webbplatsen ska fungera, till exempel sessions-ID som vårt webbhotell är beroende av.

Låter oss samla information om ditt besök på webbplatsen — till exempel vilken webbläsare du använder och eventuella kodfel du råkat ut för — med syfte att förbättra den.

Adda

25 mars 2022

Fyra snabba frågor om Stationstankning

I dag är ramavtalet Stationstankning 2021 klart för avrop. Vi passade på att prata lite med upphandlaren Ebba Melchior och avtalsansvarig Rasmus Holmbom på Inköpscentralen om hur arbetet med upphandlingen har gått och vad som är bra med det nya ramavtalet.

nyhets bild

På ramavtalet finns drivmedel för i första hand personbilar och lätta transportfordon som kan användas av anställda som kör bil i tjänsten. Tankning och laddning görs enkelt med hjälp av i första hand drivmedelskort som den anställda får från sin arbetsgivare.

Den som använder avtalet kan välja mellan flera olika drivmedel: el, fordonsgas, biodrivmedel eller fossila drivmedel. Därtill finns olika produkter och tillbehör som till exempel automattvätt och hyra av både släp och bilar.

Hur har upphandlingen gått?

– Den har gått bra. Vi har haft en nära dialog med leverantörer, intresseorganisationer och kunder. Genom enskilda samtal har vi fångat upp utvecklingen på marknaden, kundernas behov och leverantörernas möjlighet att möta dessa, berättar Ebba.

Vad är bra med det nya ramavtalet?

– Det erbjuder en stor bredd, både kopplat till utbud men också geografiskt eftersom samtliga stora leverantörer av drivmedel i Sverige är med. Flera lokala leverantörer är även representerade vilket ökar kundnyttan, konstaterar Rasmus.

– Sortimentet är mer heltäckande än tidigare. Det är också enklare för våra kunder att göra miljömässiga val, berättar Ebba och ger några exempel:

– Vid laddning är det hundra procent förnybar, ursprungsmärkt el i laddpunkterna. Vi ställer också höga krav på andra drivmedel som HVO100 inom kategorin biodrivmedel, som varken får innehålla palmolja eller biprodukten PFAD vilket gör att drivmedlet lever upp till högt ställda klimatkrav motsvarande Upphandlingsmyndighetens avancerade kravnivå.

Vilken är den största nyttan för kunden?

– Det är enkelt att använda avtalet eftersom det mesta redan är klart. Samtliga större leverantörer av drivmedel finns representerade vilket gör att vi kan erbjuda mycket förmånliga drivmedelsrabatter, säger Rasmus.

Till sist, vad är ni mest nöjda med?

– Att vi har lyckats förbättra ett ramavtal som redan är uppskattat och används av så många av våra kunder, konstaterar Rasmus.

Här kan du läsa mer om ramavtalet Stationstankning 2021

Kommentarer (0)
Skriv en kommentar
Antagna leverantörer

Delområde 1: laddning

  • Circle K Sverige AB
  • OK-Q8 AB

Delområde 2: biodrivmedel samt fossila drivmedel

  • Circle K Sverige AB
  • Energifabriken i Sverige AB
  • OK-Q8 AB
  • Preem Aktiebolag
  • Qstar Försäljning AB
  • St1 Sverige AB

Delområde 3: fordonsgas

  • Circle K Sverige AB
  • FordonsGas Sverige AB
  • Gasefuels AB
  • OK-Q8 AB
  • Preem Aktiebolag
  • St1 BioGas AB