Inköpscentralen hämtar kompetens via inlån från kommuner
Sedan årsskiftet 2021-2022 har Fredrik Röst, vanligtvis hemmahörande på Fritids stab på Umeå kommun som fritidskonsulent, varit inlånad till Adda Inköpscentral.
- Det är mycket viktigt för oss att komma närmare våra kunder. Att samverka så här är ett bra sätt att få in deras expertis på området, för att landa rätt i våra upphandlingar, säger Martina Weische, upphandlingschef på Adda Inköpscentral.
Foto: Fredrik Röst
Redan 2016 var Fredrik Röst involverad i en av Adda Inköpscentrals upphandlingar. Det gällde den stora upphandlingen av boknings- och bidragslösningar, där upphandlingen genomfördes av Sveriges kommuner och regioner (SKR), Adda Inköpscentral och 200 kommuner, efter ett initiativ av Malmö stad, Göteborgs stad och Umeå kommun.
Nu pågår upphandlingen av ett nytt ramavtal av boknings- och bidragslösningar, då befintligt ramavtal löper ut efter nästa sommar.
Ett win win-upplägg
Den här gången sitter Fredrik med i Inköpscentralens upphandlingsgrupp och är inlånad på 20%. Det innebär att han får uppdrag från Inköpscentralen på en del av hans tjänst och att Inköpscentralen köper dessa tjänster av Umeå kommun. Det här är Inköpscentralens första inlån.
- Att vara inlånad innebär att jag som anställd får uppdrag från två håll, vilket gör att jag får planera och pussla lite för att hinna med det som ska få plats i kalendern. Men också att jag får nya lärdomar och kanske kan bidra med den erfarenhet som jag har med mig, säger Fredrik och fortsätter:
- Fördelarna är att man får sätta in sin erfarenhet i ett nytt område med andra kollegor, vilket utvecklar mig och mina erfarenheter.
Martina Weische på Inköpscentralen håller med:
- Jag ser bara fördelar med den här typen av medlemsinlån. Det är väldigt roligt och win-win på erfarenhetsutbyte för oss på Adda och den upphandlande myndigheten.
Fler inlån på gång
I Umeå kommun arbetar Fredrik som fritidskonsulent. I sin roll där stöttar han kommunens verksamheter med digitala tjänster, samordna behov från verksamheterna i samråd med andra funktioner och är också fritids representant i flera samordningsgrupper där uppdraget är att driva kommunens arbete med digitalisering utifrån olika perspektiv.
- Jag försöker ha med mig den erfarenhet som jag har från mitt arbete hos Umeå kommun in till Inköpscentralen när vi ska arbeta fram ett nytt ramavtal för bokning och bidrag. Konkret så arbetar jag med kraven i upphandlingen, berättar Fredrik.
På Inköpscentralen är man nöjd med upplägget och har redan nu sitt andra inlån på gång. Då handlar det om upphandlingen av AV-produkter och tjänster, där en resurs från en upphandlande myndighet kommer in och stöttar med kompetens och erfarenhet.
- Det här gynnar oss, den upphandlande myndigheten vi hämtar kompetens ifrån och för hela upphandlingsresultatet. Dessutom kommer vi närmare våra kunder och lär känna dem bättre, säger Martina.
Liknande nyheter
- Årets julklapp – kunskap som gör skillnad 21 november 2024
- Nytt avtal för Parkmaskiner och gräsklippare 18 november 2024
- Nytt ramavtal för uppföljandekontroller inom socialtjänsten 14 november 2024