Vi använder cookies

På adda.se använder vi cookies (kakor) för att underlätta och förbättra din användning på vår webbplats. Cookies är en liten textfil som lagras på din dator, mobiltelefon, surfplatta eller annan enhet när du besöker adda.se. De finns för att förbättra webbplatsen för dig, till exempel för att kunna anpassa adda.se efter dina önskemål och val. 

Vilka cookies vill du tillåta?
Inställningar för cookies

Cookies som krävs för att webbplatsen ska fungera, till exempel sessions-ID som vårt webbhotell är beroende av.

Låter oss samla information om ditt besök på webbplatsen — till exempel vilken webbläsare du använder och eventuella kodfel du råkat ut för — med syfte att förbättra den.

Adda

4 maj 2022

Nytt ramavtal med tydligt hållbarhetsfokus

Nu är Adda Inköpscentrals nya ramavtal Yrkeskläder klart för avrop. Det omfattar arbets- och skyddskläder till en rad olika yrkesgrupper inom offentlig sektor. En nyhet är att sortimentet innehåller betydligt fler hållbara alternativ än tidigare och att standardsortimentet har anpassats med fler produktområden.

nyhets bild

Det berättar Caroline Tottie, som är kategoriansvarig för Kontor och förbrukning på Adda Inköpscentral och som tillsammans med hållbarhetsstrateg Anna Löfström och upphandlaren Christian Nilsson här svarar på fyra snabba frågor om upphandlingen och det nya avtalet.

Hur har upphandlingen gått?

– Den har gått jättebra! Vi har haft många bra dialoger med kunder och leverantörer genom flera möten och en extern remiss som varit till stor hjälp inför hållbarhetskravställnigen, berättar Christian.

Vad är bra med det nya ramavtalet?

– För att möta kundernas behov av ett mer hållbart sortiment erbjuder vi fler hållbara alternativ än tidigare. Vi har till exempel ett fast sortiment med en stor andel miljövänliga produkter, berättar Anna som ansvarat för hållbarhet i upphandlingen. Hon fortsätter:

– Kunderna kan också få klimatrapporter på koldioxidutsläpp från sina leveranser, välja fasta leveransdagar eller samordnad varudistribution, minska sin klimatpåverkan genom att dra ner på antalet leveranstillfällen, något som dessutom minskar kundens fraktkostnader.

– En annan miljöfördel är att vi erbjuder reparationstjänster som gör det möjligt att förlänga livslängden på redan inköpta plagg, lägger Caroline till.

Vilken är den största nyttan för kunden?

– Det är enkelt att beställa genom e-handel eller webbutik. Hela sortimentet finns sammanställt i en lista på vår avtalswebb som också ligger till grund för inläsning i kundernas e-handelssystem vilket gör att e-handel blir enkelt att införa, administrera och förvalta under avtalstiden, menar Caroline.

– För att hitta i leverantörernas sortiment erbjuds dessutom minst två utprovningstillfällen per år och på vissa orter även möjlighet till fler utprovningstillfällen och/eller köp i butik, säger hon.

– Det finns även möjlighet att välja miljömärkt produkt i första hand, vilket innebär att man kan vända sig till leverantör rangordnad tvåa om nummer ett i rangordningen inte har den produkten i sitt sortiment, berättar Anna.

Till sist, vad är ni mest nöjda med?

– Jag är särskilt nöjd över att vi har lyssnat på kundernas behov när det gäller det fasta sortimentet och på vilket sätt de helst vill hantera sina inköp. Jag är också glad att leverantörerna kunnat möta våra hållbarhetskrav på ett bra sätt, avslutar Caroline.

Vill du veta mer om avtalet? Läs mer här

Tips! Vi håller ett digitalt informationsmöte om Yrkeskläder den 23 maj. Anmäl dig här!

Kommentarer (0)
Skriv en kommentar
Prenumerera på Avtalsnytt

Avtalsnytt ger dig alla nyheter om våra upphandlingar och ramavtal via e-post. Fyll i din e-postadress nedan för att starta prenumerationen.