Ta det enkelt, det är inte bara bättre, effektivare och roligare, det är också nödvändigt
När omgivningen och tillvaron blir mer komplex måste vi ta oss samman och sluta krångla till saker och ting. Den gamla designprincipen KISS, eller Keep It Simple Stupid, blir allt mer aktuell att damma av. Med pandemin i fonden och med ett pågående krig i Ukraina med allt elände det har fört med sig blir detta än mer uppenbart - att enkelhet är en av de viktigaste nycklarna för att vi ska klara av att bemästra den komplicerade situation vi befinner oss i.
Ibland gör vi saker krångligare än vad de egentligen behöver vara, något vi försöker råda bot på och styr nu alla våra erbjudanden mot ökad enkelhet för våra kunder. Det ska vara enkelt att hitta, att ta till sig, att använda och att förstå nyttan av våra erbjudanden. Inte så lätt som det låter, men när vi skiftar från ett upphandlings- till ett användarperspektiv så går det. Vi arbetar med ett omfattande projekt som vi kallar NICK, Närmare Inköpscentralens Kunder, där syftet är just detta – att verkligen sätta oss in i er vardag med alla dess utmaningar och behov från ett försörjningsperspektiv. Vi har under våren haft ett 40-tal djupintervjuer med förskollärare, parkförvaltare, lokalpolitiker, upphandlare, kommunchefer, verksamhetschefer med flera.
En tydlig röd tråd är just behovet av att hitta den enkla vägen till alltmer komplicerade mål. Ett mycket lärorikt projekt som vi tar med oss in i det fortsatta arbetet med att forma våra kommande erbjudande, våra arbetssätt och vår organisation. Jag är mycket tacksam för alla erfarenheter som ni delat med er av och med vilken entusiasm mina kollegor i Inköpscentralen tagit sig an NICK-projektet – härligt!
Pandemin har lärt oss mycket. Vi visste bland annat väldigt lite om vem som gjorde vad för vilka, det vill säga bristen på transparens och öppenhet om uppdrag, ansvar och mandat. Denna otydlighet och okunskap skapade en krånglig situation och gjorde att vi som nation var sena ur startgroparna med att agera på bristen av bland annat skyddsutrustning. Så, för att vara mer förberedda inför nästa kris så genomlyser vi nu hela vår ramavtals- och DIS-portfölj ur ett risk- och beredskapsperspektiv.
Vi vill att det ska vara tydligt och enkelt att förstå vad vi kan och vad vi som nationell inköpscentral erbjuder i en kris- eller bristsituation. Ett annat bidrag från pandemin är Addamodellen, ett enkelt verktyg som vi tog fram på Adda för att bättre förstå och kunna hantera de risker som finns i våra allt mer komplexa försörjningskedjor. En modell som vi till hösten kommer att erbjuda utbildning i samarbete med Adda AffärsConcept. Jag ser framför mig och hoppas att vi genom ett brett införande av Addamodellen kan dela riskanalyser mellan oss och dig som är kund, vilket skulle ge oss en överblick över allas våra olika risker och styrkor. Se där, ett enkelt sätt att skaffa kunskap för ett fundament att bygga nationell beredskap på.
Vi har fler aktiviteter som syftar till att göra livet så enkelt som möjligt för både dig som kund och för oss, men vi får återkomma till dem. Nu är det sommarlov för barnen och för oss alla en chans till paus inför årets andra halvlek. En paus att ladda upp, reflektera och lyssna på coachen – coachen som för oss är en och samma person, alla ni därute som använder våra avtal och tjänster.
Ett stort tack för en väl genomförd första halvlek, ta det lugnt och gör något enkelt som att lattja med barnen, läsa en bok eller varför inte min egen favorit – att fintänka i skuggan om tingens beskaffenhet. Vi ses i halvlek två.
Olof Molander
Affärsområdeschef Adda Inköpscentral