Tips kring hur du når ändamålsenlig digitalisering!
Nominering av de 50 mest inflytelserikaste personer inom tech och digitalisering har utsetts. Tre av dessa har koppling till SKR:s nationella projektet "Digital mognad" och här delar de med sig av sina tips och lärdomar för att nå en ändamålsenlig digitalisering.
Genom olika insatser bidrar de starkt till utvecklingen och synliggörandet av tech och digitaliseringens möjligheter. Detta skriver IDG (IDG (International Data Group) och Tech Sverige om Johan Magnusson, professor Göteborgs universitet, Marcus Matteby, CDO, Sundsvalls kommun och Patrik Sundström, CDO, Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) som alla tre är nominerade till de 50 mest inflytelserika människorna inom tech 2022.
Förutom nomineringen har de en sak till gemensamt, de stöttar den nationella skalningen av projektet Digital mognad. Ett projekt som drivs av SKR i nära samarbete med Adda Kompetens samt delfinansieras av Svenska ESF-rådet. I två artiklar kommer de dela med sig av sina bästa tips kring hur man lyckas med ändamålsenlig digitalisering.
Första frågan: Vad är nyckeln för att lyckas med ändamålsenlig digitalisering?
Johan Magnusson:
- Nyckeln ligger i att tala om rätt saker, att förstå vad det är vi behöver jobba med för att detta skall bli så bra som möjligt och i linje med våra målsättningar.
Marcus Matteby:
- Tänk hela kedjan i digitalisering: hård infrastruktur, digital infrastruktur, verksamhetsnära tjänster och medborgarnära tjänster hänger ihop. Ofta fokuserar vi mycket på det medborgarnära vilket leder till kortsiktiga lösningar, klassiska tomtebloss, men om vi ser till helheten och hittar en balans genom hela kedjan kan vi uppnå en långsiktigt hållbar digitalisering.
Patrik Sundström:
- Oj, det är mycket jag vill lyfta, men nöjer mig att peka på fem för mig helt fundamentala delar.
Ledarskap: Vill man åstadkomma förändring uppe på verksamhetsgolvet behöver hela lednings- och styrstrukturen både bära den utveckling man vill åstadkomma och ompröva hur man leder, styr, ersätter, budgeterar, följer upp, rekryterar osv. Gör man inte det stannar det ofta i framgångsrika projekt i liten skala i en mindre del av organisationen.
Total lojalitet till användarnas behov, förmågor och drivkrafter: Det gäller oavsett om vi talar om elever, patienter, brukare, villaägare, arbetssökande eller lärare, sjuksköterskor, socionomer osv.
Tala klarspråk och fokusera på målet: Först. Begrepp som AI, UX eller machine learning i all ära, men de skapar avstånd till de som inte dagligen är inne i de frågorna, så skippa tech-lingot och prata klarspråk. Sedan. Lägg kraft på samtal om vad ni vill uppnå, vad målet är. Istället för att fastna i diskussioner om tekniken, som bara är medlet.
Ta i så att ni nästan spricker: Utmaningen är sällan att man siktar för högt och inte når fram, den är att man siktar lågt och når hela vägen.
Styrning: Verksamhetsutveckling kräver verksamhetsavveckling för att det värde man vill nå ska realiseras.
Se hela listan på de 50 mest inflytelserika inom Tech 2022
Liknande nyheter
- Stöd i att avropa bokning- och bidragslösningar 19 december 2024
- "Addas stöd var en framgångsfaktor när vi upphandlade lösning för Säker digital kommunikation" 13 december 2024
- Utgå från verkliga behov när du skapar din digitaliseringsstrategi 11 december 2024