Nya resebyråtjänster ska underlätta hållbara val
Nu är det nya ramavtalet för resebyråtjänster klart. Det omfattar bokningar av hållbara resor, övernattningar och möten. Miljökraven är mer långtgående än tidigare vilket underlättar för beställare att nå målen i Agenda 2030.
Inför avtalsstarten passade vi på att ställa några frågor till upphandlingsteamet. Här svarar kategoriansvarig Charlotte Dagnäs, upphandlaren Elham Ali och hållbarhetsstrategen Emilia Broniarczyk på frågor om upphandlingen och det nya avtalet.
Hur har upphandlingen gått?
- Den har gått bra. Det har varit en utmaning att upphandla resebyråtjänster eftersom resebranschen har påverkats mycket av pandemin. Vårt resebehov har förändrats, konstaterar Elham.
Vad är bra med det nya ramavtalet?
- Att det erbjuder våra kunder möjlighet att boka hållbara resor, övernattningar och möten. Vi har fokuserat på vikten av hög tillgänglighet och service. Resebyråerna ska ge snabb och kvalitativ hjälp både före, under och efter resan, säger Charlotte.
- Genom avtalet får resenären hjälp att boka resor dygnet runt, antingen via personlig service eller självbokning. Ett stort mervärde är att resebyrån ger en samlad överblick över kundens resmönster och miljöpåverkan genom rese- och miljöstatistik, säger Elham.
Vad är hållbart med det nya ramavtalet?
- Det är en stor fördel att vi har ett så tydligt hållbarhetsfokus. Vi har till exempel lagt till rekommendationer i kravkatalogen om extra hållbarhetskrav som kunden själv kan ställa. En kund som beställer resor kan till exempel uppmuntras att göra hållbara val vid bokningen, genom att bokningssystemet är upplagt så att de hållbara alternativen hamnar överst i listan över möjliga resealternativ, berättar Emilia.
- En stor skillnad från vårt förra avtal är att vi har ställt krav på leverantörerna att de ska tillgodose beställarnas önskemål om hållbara alternativ för hotell och logi, till exempel miljöcertifiering, ekologisk och rättvisemärkt mat, att boendena har kollektivavtalsliknande villkor och arbetar aktivt mot människohandel med mera, tillägger hon.
Vad är den största skillnaden från tidigare ramavtal?
- Utöver hållbarhetskraven som Emilia precis berättat om så har vi infört en ny avropsmodell. Avrop sker numera genom förnyad konkurrensutsättning, vilket innebär att de kan anpassas utifrån kundens behov. Detta görs alltså utöver de krav som redan finns i avtalet, berättar Charlotte.
- Ja, precis. Syftet har varit att underlätta och förenkla avropen. Vi har tagit fram en kravkatalog där krav kan ställas inom ett antal områden. Vi har också tagit fram en tydlig avropsvägledning och avropsmallar, tillägger Elham.
Till sist, vad är ni mest nöjda med?
- Vi är glada över att kunna erbjuda ett ramavtal med ett stort utbud av leverantörer där kunden kan avropa resebyråtjänster utifrån sitt behov. Vi har fokuserat på tillgänglighet, kvalitet och hållbarhet vilket vi hoppas kommer att generera nytta och ge våra kunder stöd mot ett hållbart resande, avslutar Charlotte.
Liknande nyheter
- Stöd i att avropa bokning- och bidragslösningar 19 december 2024
- "Addas stöd var en framgångsfaktor när vi upphandlade lösning för Säker digital kommunikation" 13 december 2024
- Tipsa oss om brister - tillsammans kan vi agera 12 december 2024