Vi använder cookies

På adda.se använder vi cookies (kakor) för att underlätta och förbättra din användning på vår webbplats. Cookies är en liten textfil som lagras på din dator, mobiltelefon, surfplatta eller annan enhet när du besöker adda.se. De finns för att förbättra webbplatsen för dig, till exempel för att kunna anpassa adda.se efter dina önskemål och val. 

Vilka cookies vill du tillåta?
Inställningar för cookies

Cookies som krävs för att webbplatsen ska fungera, till exempel sessions-ID som vårt webbhotell är beroende av.

Låter oss samla information om ditt besök på webbplatsen — till exempel vilken webbläsare du använder och eventuella kodfel du råkat ut för — med syfte att förbättra den.

Adda

5 april 2023

Nya resebyråtjänster ska underlätta hållbara val

Nu är det nya ramavtalet för resebyråtjänster klart. Det omfattar bokningar av hållbara resor, övernattningar och möten. Miljökraven är mer långtgående än tidigare vilket underlättar för beställare att nå målen i Agenda 2030.

nyhets bild

Inför avtalsstarten passade vi på att ställa några frågor till upphandlingsteamet. Här svarar kategoriansvarig Charlotte Dagnäs, upphandlaren Elham Ali och hållbarhetsstrategen Emilia Broniarczyk på frågor om upphandlingen och det nya avtalet.

Hur har upphandlingen gått?

- Den har gått bra. Det har varit en utmaning att upphandla resebyråtjänster eftersom resebranschen har påverkats mycket av pandemin. Vårt resebehov har förändrats, konstaterar Elham.

Vad är bra med det nya ramavtalet?

- Att det erbjuder våra kunder möjlighet att boka hållbara resor, övernattningar och möten. Vi har fokuserat på vikten av hög tillgänglighet och service. Resebyråerna ska ge snabb och kvalitativ hjälp både före, under och efter resan, säger Charlotte.

- Genom avtalet får resenären hjälp att boka resor dygnet runt, antingen via personlig service eller självbokning. Ett stort mervärde är att resebyrån ger en samlad överblick över kundens resmönster och miljöpåverkan genom rese- och miljöstatistik, säger Elham.

Vad är hållbart med det nya ramavtalet? 

- Det är en stor fördel att vi har ett så tydligt hållbarhetsfokus. Vi har till exempel lagt till rekommendationer i kravkatalogen om extra hållbarhetskrav som kunden själv kan ställa. En kund som beställer resor kan till exempel uppmuntras att göra hållbara val vid bokningen, genom att bokningssystemet är upplagt så att de hållbara alternativen hamnar överst i listan över möjliga resealternativ, berättar Emilia.

- En stor skillnad från vårt förra avtal är att vi har ställt krav på leverantörerna att de ska tillgodose beställarnas önskemål om hållbara alternativ för hotell och logi, till exempel miljöcertifiering, ekologisk och rättvisemärkt mat, att boendena har kollektivavtalsliknande villkor och arbetar aktivt mot människohandel med mera, tillägger hon.

Vad är den största skillnaden från tidigare ramavtal?

- Utöver hållbarhetskraven som Emilia precis berättat om så har vi infört en ny avropsmodell. Avrop sker numera genom förnyad konkurrensutsättning, vilket innebär att de kan anpassas utifrån kundens behov. Detta görs alltså utöver de krav som redan finns i avtalet, berättar Charlotte.

- Ja, precis. Syftet har varit att underlätta och förenkla avropen. Vi har tagit fram en kravkatalog där krav kan ställas inom ett antal områden. Vi har också tagit fram en tydlig avropsvägledning och avropsmallar, tillägger Elham.

Till sist, vad är ni mest nöjda med?

- Vi är glada över att kunna erbjuda ett ramavtal med ett stort utbud av leverantörer där kunden kan avropa resebyråtjänster utifrån sitt behov. Vi har fokuserat på tillgänglighet, kvalitet och hållbarhet vilket vi hoppas kommer att generera nytta och ge våra kunder stöd mot ett hållbart resande, avslutar Charlotte.

Här kan du läsa mer om Resebyråtjänster 2022

Kontakt person bild
Charlotte Dagnäs
Kategoriansvarig professionella tjänster
Adda Inköpscentral
08 709 59 86
072 584 74 47
Kontakt person bild
Elham Ali
Upphandlare
Adda Inköpscentral
08 709 55 43
072 370 41 20
Kontakt person bild
Emilia Broniarczyk
Hållbarhetsstrateg
Adda Inköpscentral
08 709 59 22
070 386 55 79
Prenumerera på Avtalsnytt

Avtalsnytt ger dig alla nyheter om våra upphandlingar och ramavtal via e-post. Fyll i din e-postadress nedan för att starta prenumerationen.