Nytt ramavtal för avfallspåsar och sopsäckar med start 3 april
Den 3 april är ramavtalet Avfallspåsar och sopsäckar klart för avrop. Inför avtalsstarten har vi pratat med kategoriansvarig Henrik Ellung, upphandlaren Ylva Bergvall Granqvist och hållbarhetsstrategen Marilouise Berg på Inköpscentralen om hur arbetet med upphandlingen har gått och vad som är bra med det nya ramavtalet.
Hur har upphandlingen gått?
– Arbetet med upphandlingen har gått väldigt bra. Vi har fått positiv feedback och många bra synpunkter från leverantörer och kunder, berättar Ylva.
Vad är bra med det nya ramavtalet?
– Vi kan konstatera att det här blir Sveriges bredaste och största avtal inom avfallspåsar, säger Henrik och berättar att sortimentet har utökats betydligt jämfört med tidigare, vilket han tror kommer leda till att fler kunder kommer att hitta vad de letar efter på det nya avtalet.
– Det är också värt att nämna att det är så enkelt att avropa genom rangordning. Vid större avrop kan kunden dessutom få ännu bättre pris genom förnyad konkurrensutsättning, berättar Ylva.
Vad är den största skillnaden från tidigare ramavtal?
– Tidigare hade vi även avfallskärl för hushåll på vårt ramavtal. Nu är det endast påsar och säckar på det nya avtalet. Sortimentet har dock utökats och en nyhet är att det finns påshållare till matavfallspåsarna, som är tillverkade i huvudsakligen återvunnet material, berättar Ylva.
– Vi har också haft ett större fokus på hållbarhet än tidigare. Sopsäckarna i plast är tillverkade av minst 70 procent återvunnen råvara, vilket är ett klimatsmart alternativt, tillägger Marilouise.
Till sist, vad är ni mest nöjda med?
– Vi är väldigt nöjda och stolta över att kunna erbjuda ett uppdaterat och relevant avtal till våra kunder, och vi är övertygade om att det kommer att generera stor nytta för allt fler verksamheter ute hos våra beställare, konstaterar Henrik.
– En synergieffekt som vi också vill belysa är att säckar kan avropas som är kompatibla för vårt kommande systeravtal Avfallskärl för offentlig utomhusmiljö 2022 som också startar den 3 april, avslutar Ylva.
Liknande nyheter
- Stöd i att avropa bokning- och bidragslösningar 19 december 2024
- "Addas stöd var en framgångsfaktor när vi upphandlade lösning för Säker digital kommunikation" 13 december 2024
- Tipsa oss om brister - tillsammans kan vi agera 12 december 2024