"Vi hoppas avtalet kommer vara enkelt att använda"
Nu är ramavtalet Postförmedlingstjänster 2022 klart för avrop. Det omfattar både hämtning och utdelning av brevförsändelser och paket. Inför avtalsstarten passade vi på att prata med kategoriansvarig David Vestberg, upphandlaren Ingrid Hammarstrand och hållbarhetsstrategen Ylva Svedenmark på Inköpscentralen om hur arbetet med upphandlingen har gått och vad som är bra med det nya ramavtalet.
Avtalet ersätter Postförmedlingstjänster 2017 när det löper ut i mars respektive maj för olika anbudsområden.
Hur har upphandlingen gått?
– Den har gått bra! Jag tycker att arbetet har genomsyrats av en god dialog med leverantörer och beställare, säger Ingrid.
Vad är bra med det nya ramavtalet?
– Den största nyttan för kunden är att det är ett ramavtal. Det här är en komplex tjänst med begränsad konkurrens som kan vara mycket svår för enskilda verksamheter att upphandla själva. Kontorspost används till exempel flitigt, det är smidigt att leverantören kommer och hämtar all post från kontoret varje dag och ser till att den blir utdelad, berättar Ingrid.
Vad är hållbart med det nya ramavtalet?
– På två av anbudsområdena har vi ställt krav på arbetsrättsliga villkor i enlighet med kollektivavtalet Distribution av direktreklam. Detta för att vi vet att det finns flera särskilt utsatta grupper, som tonåringar och nyanlända, som arbetar inom de här anbudsområdena. Vi har också ställt krav på att leverantörerna ska bedriva ett systematiskt arbete för att minska klimatpåverkan från transporter inom uppdragen, säger Ylva.
Vad är den största skillnaden från tidigare ramavtal?
– Vi har förenklat tjänsteutbudet och renodlat det. Vissa tjänster har tagits bort och andra har slagits ihop i syfte att göra avtalet tydligare för beställaren, säger David.
Till sist, vad är ni mest nöjda med?
– Vi är väldigt glada över att ha ett ramavtal där kunden beställer direkt av den leverantör som kan erbjuda de tjänster som kunden önskar, inom det geografiska område som kunden huserar. Vi hoppas att avtalet kommer vara enkelt att förstå och använda, avslutar David.
Här kan du läsa mer om ramavtalet
Liknande nyheter
- Stöd i att avropa bokning- och bidragslösningar 19 december 2024
- "Addas stöd var en framgångsfaktor när vi upphandlade lösning för Säker digital kommunikation" 13 december 2024
- Tipsa oss om brister - tillsammans kan vi agera 12 december 2024
Vill du veta mer om avtalet? Välkommen till våra digitala informationstillfällen den 28 februari och 14 mars.
Läs mer och anmäl dig här
Vill du veta mer om Postförmedlingstjänster 2022? På vår avtalswebb finns information om omfattning, leverantörer, stöddokument med mera. Läs mer om avtalet här