Vi använder cookies

På adda.se använder vi cookies (kakor) för att underlätta och förbättra din användning på vår webbplats. Cookies är en liten textfil som lagras på din dator, mobiltelefon, surfplatta eller annan enhet när du besöker adda.se. De finns för att förbättra webbplatsen för dig, till exempel för att kunna anpassa adda.se efter dina önskemål och val. 

Vilka cookies vill du tillåta?
Inställningar för cookies

Cookies som krävs för att webbplatsen ska fungera, till exempel sessions-ID som vårt webbhotell är beroende av.

Låter oss samla information om ditt besök på webbplatsen — till exempel vilken webbläsare du använder och eventuella kodfel du råkat ut för — med syfte att förbättra den.

Adda

22 februari 2023

"Vi hoppas avtalet kommer vara enkelt att använda"

Nu är ramavtalet Postförmedlingstjänster 2022 klart för avrop. Det omfattar både hämtning och utdelning av brevförsändelser och paket. Inför avtalsstarten passade vi på att prata med kategoriansvarig David Vestberg, upphandlaren Ingrid Hammarstrand och hållbarhetsstrategen Ylva Svedenmark på Inköpscentralen om hur arbetet med upphandlingen har gått och vad som är bra med det nya ramavtalet.

nyhets bild

Avtalet ersätter Postförmedlingstjänster 2017 när det löper ut i mars respektive maj för olika anbudsområden.

Hur har upphandlingen gått?

– Den har gått bra! Jag tycker att arbetet har genomsyrats av en god dialog med leverantörer och beställare, säger Ingrid.

Vad är bra med det nya ramavtalet?

– Den största nyttan för kunden är att det är ett ramavtal. Det här är en komplex tjänst med begränsad konkurrens som kan vara mycket svår för enskilda verksamheter att upphandla själva. Kontorspost används till exempel flitigt, det är smidigt att leverantören kommer och hämtar all post från kontoret varje dag och ser till att den blir utdelad, berättar Ingrid.

Vad är hållbart med det nya ramavtalet? 

– På två av anbudsområdena har vi ställt krav på arbetsrättsliga villkor i enlighet med kollektivavtalet Distribution av direktreklam. Detta för att vi vet att det finns flera särskilt utsatta grupper, som tonåringar och nyanlända, som arbetar inom de här anbudsområdena. Vi har också ställt krav på att leverantörerna ska bedriva ett systematiskt arbete för att minska klimatpåverkan från transporter inom uppdragen, säger Ylva.  

Vad är den största skillnaden från tidigare ramavtal?

– Vi har förenklat tjänsteutbudet och renodlat det. Vissa tjänster har tagits bort och andra har slagits ihop i syfte att göra avtalet tydligare för beställaren, säger David.

Till sist, vad är ni mest nöjda med?

– Vi är väldigt glada över att ha ett ramavtal där kunden beställer direkt av den leverantör som kan erbjuda de tjänster som kunden önskar, inom det geografiska område som kunden huserar. Vi hoppas att avtalet kommer vara enkelt att förstå och använda, avslutar David.

Här kan du läsa mer om ramavtalet

Kommentarer (0)
Skriv en kommentar
Välkommen på seminarium

Vill du veta mer om avtalet? Välkommen till våra digitala informationstillfällen den 28 februari och 14 mars. 
Läs mer och anmäl dig här

Läs mer om avtalet

Vill du veta mer om Postförmedlingstjänster 2022? På vår avtalswebb finns information om omfattning, leverantörer, stöddokument med mera. Läs mer om avtalet här

Prenumerera på Avtalsnytt

Avtalsnytt ger dig alla nyheter om våra upphandlingar och ramavtal via e-post. Fyll i din e-postadress nedan för att starta prenumerationen.