Avtalsstart för Programvaror och molntjänster 2023
Den 15 december kan du börja avropa från ramavtalet Programvaror och molntjänster 2023. Ramavtalet omfattar ett brett sortiment av programvaror, molntjänster och tillhörande konsulttjänster, och kan utgöra en viktig del i er digitala utveckling och förvaltning.
Programvaror och molntjänster 2023 ersätter det tidigare avtalet Programvaror och molntjänster 2019.
Inför avtalsstart har vi pratat med upphandlaren Magnus Wallbert och kategoriansvarig Madelene Malmstedt. De berättar om hur upphandlingsarbetet gått, vad avtalet erbjuder och hur det kan underlätta för dig som kund.
Hur har arbetet med det nya avtalet gått?
- Det har gått bra, vi har byggt vidare på vad som har varit uppskattat med det tidigare avtalet och justerat det som kunnat förbättras. En förbättring är den kravkatalog vi tagit fram, ett verktyg som hjälper kunderna att kunna specificera sina behov på ett tydligare sätt. Vi har ansträngt oss för att hitta rätt balans i att möta kundernas nuvarande behov, men även deras kommande, berättar Magnus.
Enklare avrop
Att upphandla programvaror och molntjänster kan vara svårt. Att exempelvis kunna ställa rätt krav utefter sina behov, ha rätt kompetens eller hänga med i teknikens snabba utveckling är delar som gör det komplext.
- Genom att fortsätta erbjuda hjälp vid avrop, ny kravkatalog och uppdaterade stöddokument är vår förhoppning att kunderna ska tycka det blir enklare att avropa på avtalet, säger Magnus.
Omfattningen på det nya ramavtalet skiljer inte så mycket mot tidigare, men de programvarukategorier som ramavtalet är uppbyggt på har förtydligats för att det ska vara lättare att se vad det omfattar.
Ett brett utbud som ligger i framkant
Programvaror och molntjänster 2023 är ett område som står för innovation och snabb utveckling. Genom ramavtalet kan du avropa nya produkter och tjänster anpassade för hela er verksamhet.
- Det är sex ramavtalsleverantörer som kunderna kan avropa både enstaka programvaror eller längre leveransavtal beroende på deras behov. Dessutom samarbetar leverantörerna med underleverantörer, vilket säkerställer ett brett utbud som möter de flesta behov både nu och i framtiden. Det ger våra kunder en möjlighet att enklare ta del av nya digitala lösningar som kan stödja deras digitaliseringsresa, förklarar Madelene.
Utöver programvaror ingår även tillhörande konsulttjänster som bland annat projektledare och dataanalytiker, men också installations- och migreringstjänster.
- Konsulttjänsterna är utökade för att bättre spegla teknikutvecklingen och sektorns behov. I takt med att fler kommuner och regioner överväger lösningar som bygger på stora datamängder kommer bland annat den nya konsultrollen dataanalytiker vara viktig, berättar Magnus.
Vad hoppas ni kunderna ska tycka om det nya avtalet?
- Vår förhoppning är att kunderna tycker att det nya avtalet är lika brett och dynamiskt som det tidigare avtalet, och att de nya stöden vid avrop är bättre. Avtalet kan vara en viktig pusselbit i kundernas arbete med att förvalta deras befintliga IT-lösningar, men samtidigt underlätta digitalisering och användning av ny teknik. Vi kommer fortsätta göra vårt bästa för att hjälpa våra kunder i det arbetet, avslutar Madelene.
Läs mer
Vill du veta mer om avtalet?