Erik Slottner ser enom potential i Adda
Under torsdagseftermiddagen besökte civilminister Erik Slottner Adda för att lära sig mer om hur företaget jobbar idag, vilken potential som finns som kan bidra i den digitala utvecklingen.
Erik hade själv initierat besöket och har varit intresserad av Addas verksamhet en tid. Besöket förstärktes med Eleonor Edström, politisk sakkunnig, Tobias Jobring, departementsråd och Ulrika Sjöholm, kansliråd båda från finansdepartementets enhet för offentlig upphandling.
Adda representerades av styrelse och ledningsgrupp.
– Det här är troligen Addas första ministerbesök, så det är väldigt uppskattat, inledde Elin Norén styrelseordförande för Adda.
Under besöket presenterades Addas breda portfölj där en del är offentlig upphandling. Men portföljen rymmer även digitalisering, kompetensförsörjning och beredskap, inte minst den analoga beredskapen i form av tryckt material och receptblanketter, där Adda är den enda distributören i Sverige idag.
Kategoristyrning i upphandling
– Kategoristyrt innebär att vi har kompetenta team inom varje kategori som kan lägga mer fokus tidigt i fasen för att identifiera behoven, göra marknadsanalys och vara nära i dialogen med både leverantörer och kunder på ramavtalen. Samma team är därefter med i upphandlingsprocessen som är reglerad, när avtalet är igång görs uppföljning och sen en ny marknadsanalys inför nästa upphandling. Det håller oss nära kunder och leverantörer och ger oss även möjlighet att främja en sund konkurrens, något som är väldigt viktigt för oss, säger Olof Molander, affärsområdeschef för inköpscentralen.
– Upphandlingsmyndigheten fick nyss i uppdrag att främja kategoristyrd upphandling, flikar Erik Slottner in.
Välfärdsbrottslighet
Det finns en hel del problematik för att komma åt välfärdsbrottslighet. Ett sätt Adda arbetar efter är att riskbedöma och djupgående bedömningar tidigt i upphandlingsfasen.
– Vi vill att oseriösa aktörer ska vända i dörren när de ser att Adda gör upphandlingen. Risken för att de fastnar i våra kontroller gör att det inte lönar sig för dem att delta säger Åsa Edman, chefsjurist på Adda.
Digitalisering och innovation
Att Adda kan vara ett medel i den digitala utvecklingen blev tydligt när Jenny Birkestad, affärsområdeschef inom Adda, gav en förhandsuppskattning om den stora uppslutningen som kommit på den koncerngemensamma satsningen Handslaget för välfärdsutveckling genom digitalisering. Ett handslag som innebär ett gemensamt arbete mellan SKR, Inera och Adda där SKR koordinerar och Adda och Inera levererar.
– Oj, vilken hög anslutningsgrad! Kom spontant i rummet.
Förhandsuppskattningen visade antalet kommuner som har signerat att de anslutit sig till ett eller flera av de sex konkreta initiativ som skickats ut till kommunerna. Här finns mer information om Handslaget.
Medskick till civilminister
Medskicket innehöll bland annat hållbarhetskriterier, säkerställande av Säkert digital kommunikation (SDK) och att satsa på enad nationell digital infrastruktur.
– Det är viktigt att Sverige i den kommande översynen av EU:s upphandlingsdirektiv är med och påverkar utformningen av uteslutningsgrunderna med syftet att ge upphandlande organisationer bättre förutsättningar att motverka välfärdsbrott, säger Åsa Edman.
Adda ser att det är flera åtgärder som krävs inte bara för att nationella upphandlingscentraler ska kunna komma åt välfärdsbrottsligheten utan för att komma framåt i andra frågor.
Besöket hos Adda summerades av Erik Slottner med orden:
– Adda kan spela en jättestor roll för bättre upphandlingar och utveckla välfärdsteknik, det finns en stor potential hos Adda som inte är utnyttjat.
Åsa Granat replikerade:
– Ja det finns ett stort arbeta att göra framåt på flera håll, vi är gärna med som part för att diskutera frågorna vidare.
Kort vad Adda ville förmedla till civilminister Erik Slottner:
- Adda är välfärdens inköpscentral och kompetensbolag som samlar alla kommuner, regioner och 1200 av deras bolag och förbund.
- Adda är en kraft att räkna med inom området digitalisering & innovation.
- Adda har verktyg och muskler för att både införa och skala digitala tjänster och kompetens brett inom välfärden.
- Adda arbetar aktivt mot välfärdsbrott, för hållbarhet och bättre beredskap.