HR-stödet i Åstorps kommun ska förbättras och förenklas genom tjänstedesign
I dagens snabbrörliga arbetsklimat står många HR-avdelningar inför utmaningen att anpassa sig till föränderliga behov och förväntningar hos medarbetare och chefer. Det råder ingen tvekan om att HR spelar en viktigt roll i arbetet för att en organisation ska vara både en attraktiv och professionell arbetsgivare.
I Åstorps kommun, nordvästra Skåne, bor cirka 16 500 invånare och på kommunen arbetar cirka 1300 medarbetare. HR-chefen Lise-Lotte Bergström brinner för att optimera och förenkla processer, vilket också väckte hennes nyfikenhet för hur hon och hennes medarbetare bättre kan ge stöd internt. Därför utforskar de nu hur de kan integrera tjänstedesign i sina interna processer.
Utbildning i tjänstedesign för att få fler verktyg
Tjänstedesign är en användarcentrerad metodik där du utgår från behov hos de som berörs och involverar dem i utvecklingen av exempelvis en process eller tjänst. Syftet är att skapa bättre förutsättningar för en mer användarvänlig, effektiv och meningsfull upplevelse.
Lise-Lotte anmälde sig till Addas digitala grundutbildning i tjänstedesign för HR, för att få fler verktyg att arbeta med. Intresset för just tjänstedesign kom tack vare det tydliga fokuset på användarperspektiv.
- För oss som arbetar med HR är det alltid viktigt med användarperspektivet. På vår avdelning har vi har inte pratat så mycket om tjänstedesign tidigare och det väckte min nyfikenhet – hur kan vi optimera och förenkla processer så att de blir mer effektiva, berättar Lise-Lotte.
Tack vare de nya verktygen (och insikterna) som hon har fått genom utbildningen ser hon nu möjligheter att förbättra HR-stödet i Åstorps kommun.
- Genom att använda oss av tjänstedesign i vardagen ser jag att vi kan få ett tydligare kvitto på att det vi gör är värdeskapande och väl förankrat i organisationen. Jag tror också att chefer och medarbetare i vår organisation kommer att uppskatta att vara delaktiga i våra processer och vårt förbättringsarbete – det är ju dem vi finns till för!
Nästa steg: köra igång!
Med nyvunnen entusiasm planerar nu Lise-Lotte att dela med sig av sina nya kunskaper till sina medarbetare för att gemensamt utforska hur tjänstedesign kan integreras i deras arbete. Det första steget blir att planera i vilken process eller rutin som de ska använda hela eller delar av metoden.
Tror på ökad kreativitet och innovation
Kontinuerlig utveckling och förbättring är en central del av tjänstedesign. Man utgår alltid från användarens behov och skapar processer och lösningar som är anpassade just för dem. Det ökar förutsättningar för att fokusera på rätt saker – och kanske till och med sluta göra sånt som inte skapar något egentligt värde.
- Genom att integrera tjänstedesign i vårt dagliga arbete kommer det också att öka vår kreativitet och innovationskraft, avslutar Lise-Lotte.
3 tips för dig som är nyfiken på att skapa bättre användarupplevelser
- Våga börja! Det allra viktigaste är att man faktiskt börjar att prata med och involvera dem man är till för. Ett första steg kan vara att prata med en medarbetare om att vara ny på jobbet eller någon som precis gått i pension, eller varför inte "praoa" i någon del av verksamheten under en arbetsdag.
- Testa idéer tidigt. Använd prototyper (enkla visualiseringar eller modeller) och fråga användaren om de tycker att ni är på rätt spår och be om deras feedback.
- Försök inte lösa alla problem på en gång. Ta ett i taget.
Adda har ett brett utbud av tjänstedesign, särskilt utformat för dig som arbetar i en kommun, region eller dess helägda bolag. Det spelar ingen roll hur mycket du kan (eller inte vet ännu) om tjänstedesign – vi har något för alla!
Liknande nyheter
- Tjänstedesign när socialtjänsten ställer om 20 december 2024
- Utgå från verkliga behov när du skapar din digitaliseringsstrategi 11 december 2024
- Tillitsbaserad styrning och ledning - utbildningarna är här! 3 december 2024