Nytt avtal för Parkmaskiner och gräsklippare
Idag är ramavtalet Parkmaskiner och gräsklippare 2019-3 klar för avrop. Ramavtalet erbjuder en bred portfölj av maskiner och redskap för skötsel och underhåll av parker, gator, torg, idrottsplatser och fastighetsförvaltning.
Inför avtalsstarten har vi frågat upphandlaren Ylva Bergwall Granqvist och kategoriansvarig Henrik Ellung hur arbetet med upphandlingen har gått och vad som är bra med det nya ramavtalet.
Hur har upphandlingsarbetet gått?
- Det har gått väldigt bra! Vi har haft bra dialoger med både leverantörsmarknaden och tidigare användare av avtalet. De har bidragit med sina kunskaper och erfarenheter inom området vilket gjort att vi kunnat säkerställa att vi möter både kvalitetskrav och behov på bästa sätt, säger Ylva.
Ökat intresse från leverantörsmarknaden
- Under upphandlingen såg vi ett kraftigt ökat intresse från leverantörsmarknaden att samarbeta med offentlig sektor inom det här området. Vi är glada att så många leverantörer valde att lämna anbud på upphandlingen, det har gjort att antalet tilldelade leverantörer på ramavtalet är rekordstort, med hela 37 leverantörer, berättar Ylva.
Det ökade intresset från leverantörerna har lett till ett större utbud, vilket innebär att det finns fler alternativ på produkter att välja mellan. Kunderna kan avropa ca 600 maskiner från avtalet.
Fler produktområden och hållbarhet i fokus
Med ett omfattande utbud av upphandlade maskiner har antalet produktområden ökat jämfört med tidigare avtal. Ramavtalet är uppdelat i 16 produktområden, där det bland annat går att avropa begagnade maskiner.
Ramavtalet kan också stötta kunderna i deras omställning från fossildrivna maskiner till eldrivna alternativ. På så sätt bidrar avtalet till att främja hållbarhet inom offentlig sektor och skapa långsiktiga miljöfördelar.
- Hållbarhetsaspekterna på det nya avtalet har tagit ett stort kliv framåt. Fler produkter finns som eldrivna alternativ, vilket bidrar till minskade utsläpp och lägre miljöpåverkan. Det möter en viktig efterfrågan från kunderna på hållbarhetslösningar och vi är väldigt nöjda med den utvecklingen, berättar Henrik.
Vad är ni mest nöjda med?
- Att vi tack vare det ökade intresset kan erbjuda kunderna ett avtal med en betydligt bredare variation av leverantörer. Det ger dem större möjlighet att hitta maskiner och redskap som är anpassade för deras specifika behov. Avrop sker antingen genom särskild fördelningsnyckel eller förnyad konkurrensutsättning, vilket gör inköpsprocessen snabb och smidig. Genom att följa de fastställda kriterierna kan kunderna enkelt identifiera den leverantör som bäst möter deras behov. Att det dessutom går att avropa både begagnade och eldrivna maskiner är något vi är extra nöjda med, avslutar Henrik.
Läs mer
Vill du veta mer om avtalet?
Liknande nyheter
- Stöd i att avropa bokning- och bidragslösningar 19 december 2024
- "Addas stöd var en framgångsfaktor när vi upphandlade lösning för Säker digital kommunikation" 13 december 2024
- Tipsa oss om brister - tillsammans kan vi agera 12 december 2024