Nytt ramavtal för Inkasso- och påminnelsetjänster 2023
1 september 2024 är Inkasso- och påminnelsetjänster 2023 klar för avrop. Avtalet erbjuder ett heltäckande utbud av tjänster inom inkasso- och påminnelsehantering. Fokus i avtalet har varit att ge gäldenärerna rätt förutsättningar för att bli skuldfria i ett tidigt skede av indrivningen.
Inkasso- och påminnelsetjänster 2023 ersätter befintligt ramavtal Inkasso- och påminnelsetjänster 2019 som går att avropa på tills 2024-09-20.
Ramavtalet omfattar ett heltäckande utbud av tjänster inom inkasso- och påminnelsehantering. Det ska möjliggöra anpassning till kundens specifika riktlinjer och rutiner inom kravhantering. Avtalet omfattar tre delområden:kommuner och regioner, fastighet och bostad samt energi och VA.
Vi har pratat med upphandlaren Mia Rydergren, kategori- och avtalsansvarig Charlotte Dagnäs och hållbarhetsstrategen Emilia Broniarczyk på Adda om hur arbetet med upphandlingen har gått och vad som är bra med det nya ramavtalet.
Hur har upphandlingen gått?
- Upphandlingsarbetet har gått bra och vi är nöjda med det nya avtalet. Vi fick in flera anbud på de tre delområden som vi annonserade, vilket var mycket bra, berättar Mia Rydergren, upphandlare på Adda.
Vid offentlig upphandling får alla leverantörer på marknaden möjlighet att delta på lika villkor. Leverantörer som är intresserade av att delta lämnar sina anbud baserade på den efterfrågade kvalitén och specifikationerna.
- Vi vill också framföra ett stort tack till deltagarna i vår referensgrupp för deras engagemang. Inför upphandlingsarbetet hade vi dialoger med leverantörer, branschorganisationen och kunder. Att få in synpunkter från andra har haft en stor betydelse för upphandlingen, fortsätter Mia Rydergren.
Sunda inkassotjänster med gäldenären i fokus
- Vi ställde krav att leverantören ska ha sunda inkassotjänster som syftar till att gäldenärer behandlas rättvist och etiskt korrekt vid utförande av tjänsten, berättar Emilia Broniarczyk, hållbarhetsstrateg på Adda.
Kraven innebar att leverantören ska vidta extra försiktighetsåtgärder för utsatta gäldenärer gällande deras hälsotillstånd, stora livhändelser, barns situation eller om de har begränsad kunskap om ekonomiska frågor.
- Vi ställde även krav på god tillgänglighet hos leverantören, digitalt via deras webb och hos kundsupport för våra kunder och gäldenärer. Leverantören ska anpassa sitt arbetssätt till kundernas specifika verksamheter och riktlinjer för fakturering samt kravverksamhet, säger Charlotte Dagnäs, kategoriansvarig/avtalsansvarig på Adda.
Det nya ramavtalet har fortsatt fokus på en effektiv indrivning utan att gäldenärerna ska drabbas av onödiga kostnader. Vi har värderat vikten av att motverka överskuldsättning genom att utvärdera leverantörens arbetsinsatser och arbetssätt.
- Som i tidigare avtal kan kunderna avropa tillvalstjänster så som proaktiva varningsbrev, telefonsamtal och sms. Det bidrar till att det finns fler sätt att skicka påminnelser till gäldenärerna, berättar Mia Rydergren.
Arbetar mot klimatneutral datalagring
- En stor skillnad från det tidigare avtalet är att vi har ställt krav på att leverantören ska ta fram en målsättning för klimatneutral datalagring. Inkassobranschen blir mer IT-inriktad och har stora leverantörer som blir allt mer digitaliserad och det kräver stora datacenter. Det är därför viktigt att driva utvecklingen mot en klimatneutral datalagring eftersom dagens datacenter har en stor påverkan på miljön, berättar Emilia Broniarczyk.
Till sist, vad är ni mest nöjda med?
- Att vi har fått till ett heltäckande ramavtal där leverantören ska ta hänsyn till kundernas specifika riktlinjer och policy inom kravhantering. Vi är nöjda att gäldenärerna getts ett stort fokus för att undvika överskuldsättning. Det tycker vi är viktigt, inte minst med tanke på nuvarande ekonomiska läge, avslutar Charlotte Dagnäs.
Vill du veta mer om det nya avtalet?
Här kan du läsa mer om Inkasso- och påminnelsetjänster 2023
Liknande nyheter
- Stöd i att avropa bokning- och bidragslösningar 19 december 2024
- "Addas stöd var en framgångsfaktor när vi upphandlade lösning för Säker digital kommunikation" 13 december 2024
- Tipsa oss om brister - tillsammans kan vi agera 12 december 2024