Nytt ramavtal för uppföljandekontroller inom socialtjänsten
Idag kan du börja avropa från ramavtalet Uppföljandekontroller inom socialtjänsten 2023. Avtalet omfattar uppföljning av hela socialtjänstens ansvarsområde. Uppföljningen kan omfatta säkerhet, bemanning, kompetens, rutiner samt krav på arbetssätt och metoder. Uppföljningar ska kunna ske digitalt, vid besök eller genom intervjuer med ansvarig på plats i verksamheten.
Inför avtalsstarten har vi pratat med avtalsansvarig Jenny Åberg på Adda. Hon berättar om hur upphandlingsarbetet gått, vad avtalet erbjuder och hur det kan förenkla arbetet för dig som kund.
Hur har arbetet med upphandlingen gått?
- Upphandlingsarbetet har gått bra. Genom nära dialog med både användare av tidigare avtal och leverantörer har vi tagit fram ett avtal som är anpassat för socialtjänstens varierande uppföljningsbehov. Hela upphandlingsprocessen har präglats av en lyhördhet inför både juridiska och praktiska krav, vilket vi hoppas har stärkt ramavtalets användbarhet för användarna, berättar Jenny.
Uppföljning som täcker hela socialtjänstens ansvarsområde
Den största förändringen från det tidigare avtalet är att det nya ramavtalet omfattar uppföljning av hela socialtjänstens ansvarsområde. Det inkluderar både de verksamheter som faller under Socialtjänstlagen (SoL) och Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS).
- Vi har arbetat för att skapa ett ramavtal som ska möta socialtjänstens behov av flexibilitet och kontroll. Det var också viktigt att säkerställa att ramavtalet omfattade både SoL- och LSS-verksamheters specifika krav, säger Jenny.
Avtalet kan också stödja arbetet med att identifiera oseriösa aktörer. Med de utökade uppföljningsmöjligheterna får kommunerna bättre möjlighet att rikta sina resurser dit de bäst behövs och säkerställa att de som behöver stöd får de insatser de har rätt till.
Enkla och flexibla uppföljningar
- Det nya ramavtalet erbjuder användarna en smidig lösning för att följa upp såväl sina egna verksamheter som verksamheter där externa placeringar görs. Genom förnyad konkurrensutsättningen kan socialtjänsten själva bestämma omfattning och vilka aspekter som ska följas upp, förklarar Jenny.
Ni kan avropa uppföljningskonsulter med kompetens att följa upp alla typer av verksamheter inom socialtjänsten. Ni styr själva omfattningen och avgör om en eller flera verksamheter ska följas upp. Detta ger er flexibilitet att anpassa uppföljningen utifrån era behov i varje avrop.
Till sist, vad är ni mest nöjda med?
- Genom att bredda ramavtalet skapar det fler möjligheter för socialtjänsten att följa upp inom sitt ansvarsområde, vilket gör att de som behöver hjälp får det stöd de har rätt till. Vi är nöjda över hur det nya ramavtalet kan avlasta den redan pressade socialtjänsten och ge kommunerna bättre förutsättningar att använda sina resurser på ett effektivt sätt, avslutar Jenny.
Läs mer
Vill du veta mer om avtalet?
Liknande nyheter
- Nytt avtal för Parkmaskiner och gräsklippare 18 november 2024
- Nu släpps Upphandlingsplan 2025 - En tydlig vägledning för strategisk försörjning i offentlig sektor 5 november 2024
- Experternas bästa tips för ett lyckat uppföljningsarbete 30 oktober 2024