Tipsa oss om brister - tillsammans kan vi agera
Socialtjänsten har ett komplext och viktigt uppdrag. Att följa upp kvaliteten på de tjänster som ramavtalen omfattar gällande externa placeringar är komplexa och kräver mycket administrativt arbete. Därför tar vi på Adda ansvar för administration och uppföljning av verksamheterna på våra ramavtal. Det frigör tid för handläggaren att koncentrera sig på sitt arbete, att göra rätt placering samt säkerställa att individen får det stöd och den behandling som behövs.
Vi har avtal för HBV för vuxna med missbruk, HVB för barn och unga, stödboende, konsulentstödd familjehemsvård och uppföljandekontroller inom socialtjänsten.
På våra ramavtal för socialtjänsten kontrollerar vi löpande att leverantörerna fortsätter att leva upp till kraven i ramavtalen under avtalsperioden.
Hur arbetar Adda med uppföljning av avtal inom socialtjänsten?
Vi arbetar med både förebyggande och upptäckande kontroller, bland annat genom bakgrundskontroller av leverantörer där vi använder en mängd olika informationskällor. För att säkerställa kvaliteten och säkerheten i verksamheterna är det avgörande att eventuella brister och missförhållanden uppmärksammas och hanteras snabbt.
- Vi arbetar aktivt för att säkerställa att de krav som ställts på leverantören uppfylls och att den kvalitén som har utlovats bibehålls under hela avtalsperioden, berättar Fazile Giuney, avtalsansvarig sociala tjänster på Adda.
Uppföljningarna sker löpande och omfattar kontroll av leverantörernas ekonomiska stabilitet, vi kvalitetskontrollerar genom enkätundersökningar samt genom platsbesök eller digitala möten. Under dessa besök granskas krav på kompetens, rutiner och processer.
- Vi följer upp alla verksamheter som ingår i ramavtalet, men vi har ingen laglig möjlighet att följa upp placerade barnen, förklarar Fazile.
Urvalsdatabas
Adda erbjuder kommunerna en Urvalsdatabas, där alla antagna verksamheter finns tillgängliga. Urvalsdatabasen erbjuder teknisk support, urvalssökning och uppdaterad information om verksamheterna.
- I Urvalsdatabasen finns en tipsfunktion som gör det möjligt för socialtjänsthandläggare i kommunen att lämna information om eventuella kvalitetsbrister i verksamheten. I dagsläget är 179 kommuner avropsanmälda. Tipsfunktionen i databasen är tillgänglig för de kommuner som är avropsanmälda på våra ramavtal, säger Fazile.
Tillsammans kan vi agera
Vi vill uppmana er att inkomma med tips om ni identifierar brister hos en verksamhet i samband med era egna individuppföljningar.
- När vi får in ett tips inleder vi en noggrann granskning av leverantören. Beroende på allvarlighetsgraden har vi möjlighet att vidta åtgärder under granskningens gång, till exempel tillfälligt avropsstoppa leverantören för nya placeringar, säger Fazile.
Under granskningen kartlägger vi händelser kopplade till leverantören, inhämtar information från relevanta tillsynsmyndigheter, besöker verksamheten och kontaktar vid behov ytterligare kommuner för en heltäckande bedömning.
- Genom att kommunerna uppmärksammar oss på brister i leverantörens verksamhet hjälper de oss att säkerställa en hög kvalitet och trygghet för de individer som är placerade. Tillsammans kan vi agera för att säkerställa att verksamheterna lever upp till ramavtalskraven och att individer får rätt insatser som möter deras behov, avslutar Fazile.
Hur tipsar jag om brister?
Om du upptäcker missförhållanden eller har frågor kring hur tips kan lämnas kan du kontakta oss. Lämna tips i Urvalsdatabasen eller kontakta vår kundsupport (08-525 029 96).
Tack för ert viktiga arbete!
Liknande nyheter
- Avtalsstart för Programvaror och molntjänster 2023 12 december 2024
- Ny upphandling ska ge kommuner och regioner tillgång till reservkraft 6 december 2024
- Vägen till en framgångsrik app går via Adda 26 november 2024