Vi använder cookies

På adda.se använder vi cookies (kakor) för att underlätta och förbättra din användning på vår webbplats. Cookies är en liten textfil som lagras på din dator, mobiltelefon, surfplatta eller annan enhet när du besöker adda.se. De finns för att förbättra webbplatsen för dig, till exempel för att kunna anpassa adda.se efter dina önskemål och val. 

Vilka cookies vill du tillåta?
Inställningar för cookies

Cookies som krävs för att webbplatsen ska fungera, till exempel sessions-ID som vårt webbhotell är beroende av.

Låter oss samla information om ditt besök på webbplatsen — till exempel vilken webbläsare du använder och eventuella kodfel du råkat ut för — med syfte att förbättra den.

Adda

12 december 2024

Tipsa oss om brister - tillsammans kan vi agera

Socialtjänsten har ett komplext och viktigt uppdrag. Att följa upp kvaliteten på de tjänster som ramavtalen omfattar gällande externa placeringar är komplexa och kräver mycket administrativt arbete. Därför tar vi på Adda ansvar för administration och uppföljning av verksamheterna på våra ramavtal. Det frigör tid för handläggaren att koncentrera sig på sitt arbete, att göra rätt placering samt säkerställa att individen får det stöd och den behandling som behövs.

nyhets bild

Vi har avtal för HBV för vuxna med missbruk, HVB för barn och unga, stödboende, konsulentstödd familjehemsvård och uppföljandekontroller inom socialtjänsten 

På våra ramavtal för socialtjänsten kontrollerar vi löpande att leverantörerna fortsätter att leva upp till kraven i ramavtalen under avtalsperioden. 

Hur arbetar Adda med uppföljning av avtal inom socialtjänsten? 

Vi arbetar med både förebyggande och upptäckande kontroller, bland annat genom bakgrundskontroller av leverantörer där vi använder en mängd olika informationskällor. För att säkerställa kvaliteten och säkerheten i verksamheterna är det avgörande att eventuella brister och missförhållanden uppmärksammas och hanteras snabbt.  

- Vi arbetar aktivt för att säkerställa att de krav som ställts på leverantören uppfylls och att den kvalitén som har utlovats bibehålls under hela avtalsperioden, berättar Fazile Giuney, avtalsansvarig sociala tjänster på Adda. 

Uppföljningarna sker löpande och omfattar kontroll av leverantörernas ekonomiska stabilitet, vi kvalitetskontrollerar genom enkätundersökningar samt genom platsbesök eller digitala möten. Under dessa besök granskas krav på kompetens, rutiner och processer.  

- Vi följer upp alla verksamheter som ingår i ramavtalet, men vi har ingen laglig möjlighet att följa upp placerade barnen, förklarar Fazile. 

Urvalsdatabas 

Adda erbjuder kommunerna en Urvalsdatabas, där alla antagna verksamheter finns tillgängliga. Urvalsdatabasen erbjuder teknisk support, urvalssökning och uppdaterad information om verksamheterna.  

- I Urvalsdatabasen finns en tipsfunktion som gör det möjligt för socialtjänsthandläggare i kommunen att lämna information om eventuella kvalitetsbrister i verksamheten. I dagsläget är 179 kommuner avropsanmälda. Tipsfunktionen i databasen är tillgänglig för de kommuner som är avropsanmälda på våra ramavtal, säger Fazile. 

Tillsammans kan vi agera 

Vi vill uppmana er att inkomma med tips om ni identifierar brister hos en verksamhet i samband med era egna individuppföljningar. 

- När vi får in ett tips inleder vi en noggrann granskning av leverantören. Beroende på allvarlighetsgraden har vi möjlighet att vidta åtgärder under granskningens gång, till exempel tillfälligt avropsstoppa leverantören för nya placeringar, säger Fazile. 

Under granskningen kartlägger vi händelser kopplade till leverantören, inhämtar information från relevanta tillsynsmyndigheter, besöker verksamheten och kontaktar vid behov ytterligare kommuner för en heltäckande bedömning. 

- Genom att kommunerna uppmärksammar oss på brister i leverantörens verksamhet hjälper de oss att säkerställa en hög kvalitet och trygghet för de individer som är placerade. Tillsammans kan vi agera för att säkerställa att verksamheterna lever upp till ramavtalskraven och att individer får rätt insatser som möter deras behov, avslutar Fazile.  

Hur tipsar jag om brister? 

Om du upptäcker missförhållanden eller har frågor kring hur tips kan lämnas kan du kontakta oss. Lämna tips i Urvalsdatabasen eller kontakta vår kundsupport (08-525 029 96).

Tack för ert viktiga arbete! 

Kontakt person bild
Fazile Giuney
T.f Kategoriansvarig och avtalsansvarig Social tjänster
Adda Inköpscentral
08 709 55 99
073 384 00 19