Vi använder cookies

På adda.se använder vi cookies (kakor) för att underlätta och förbättra din användning på vår webbplats. Cookies är en liten textfil som lagras på din dator, mobiltelefon, surfplatta eller annan enhet när du besöker adda.se. De finns för att förbättra webbplatsen för dig, till exempel för att kunna anpassa adda.se efter dina önskemål och val. 

Vilka cookies vill du tillåta?
Inställningar för cookies

Cookies som krävs för att webbplatsen ska fungera, till exempel sessions-ID som vårt webbhotell är beroende av.

Låter oss samla information om ditt besök på webbplatsen — till exempel vilken webbläsare du använder och eventuella kodfel du råkat ut för — med syfte att förbättra den.

Adda

20 december 2024

Tjänstedesign när socialtjänsten ställer om

Socialtjänsten håller på att ställa om. Utifrån den nya socialtjänstlagen kommer socialtjänsten jobba ännu mer förebyggande nästa år. En utmaning som kräver nya arbetssätt och nya lösningar 

Den nya socialtjänstlagen kommer troligen träda i kraft i juli 2025. Socialtjänsten ska då bli ännu mer förebyggande, jämställd och lättillgänglig än idag; målet är att nå de man riktar sig till tidigare innan problemen växt sig stora. Men för att lyckas krävs det både nya arbetssätt, nya tjänster och att verkligen förstå behoven och att möta dessa.  

Det pågår även en förändringsresa inom vård och omsorg

Förutom nya lagen så jobbar Södermalms stadsdelsförvaltning parallellt med omställningen till God och nära vård och omsorg. 

– God och nära vård och omsorg kan beskrivas som ett övergripande mål för den förändringsresa som pågår inom vård och omsorg i hela Sverige. Det handlar bland annat om att vård och omsorg ska vara personcentrerad där varje individ är medskapare i sin egen vård och omsorg utifrån dennes förutsättningar och behov, förklarar Lena Lindén, KSA och projektledare för God och Nära Vård och Omsorg, Södermalms stadsdelsförvaltning. 

Fokus på invånardialog och att förstå behov

Gemensamt för både God och nära vård och den nya socialtjänstlagen är bland annat fokus på invånardialog och att förstå invånarnas behov. En utvecklingsmetod som har behov och människan i centrum är tjänstedesign.  

Metoden går ut på att verkligen förstå de man är till för och deras behov (invånarna, användarna, målgruppen). För att sedan kunna ta fram nya lösningar utifrån behoven. Lena, tillsammans med kollegor som jobbade med båda omställningarna, gick nyligen Addas grundutbildning i tjänstedesign inriktad mot socialtjänsten och här förklarar Lena varför hon ville lära sig mer om tjänstedesign.

Varför ville du lära dig mer om metoden tjänstedesign? 

– Jag tycker det är viktigt att ta användarens perspektiv för att skapa initiativ som verkligen blir värdefulla på riktigt.  
Hon ser också att metoden säkerställer att man inte går direkt på lösning utan verkligen förstå grundbehoven.  
– Metoden säkerställer att man inte går för snabbt från problem till lösning. Utan istället bearbetar behoven ordentligt och testar olika lösningar för att se vad som fungerar bäst. 

Vilken nytta ser du med ett användarcentrerat arbetssätt? 

– Genom att utgå ifrån de vi är till för blir det lättare att "komma mer rätt" i de initiativ som tas fram, vilket ger bättre och mer värdefulla resultat. Genom att fokusera på användarnas behov och undvika att hoppa över viktiga steg i processen blir arbetet både mer effektivt och lärorikt. 

Lena tycker utbildningen hjälpte henne att förstå grunderna i designprocessen och hur du utgår från användarna, de man är till för.  
– Jag ville lära mig mer om hur man kan ta användarens perspektiv på ett strukturerat sätt – något utbildningen hjälpte mig med.  

Tjänstedesignutbildningar riktade mot socialtjänsten

Adda har grundläggande utbildningar i tjänstedesign, både fysiska på plats i Stockholm och digitala. Men vi erbjuder också riktade utbildningar till olika målgrupper och under 2025 finns det två tjänstedesignutbildningar som riktar sig mot socialtjänsten med fokus på de utmaningar man står inför. Är ni flera från samma organisation kan vi också skräddarsy upplägg. 

Film: Det här är tjänstedesign
4:05
Så förbättrade Borlänge socialtjänsten med hjälp av tjänstedesign
7 min