Tjänstedesign när socialtjänsten ställer om
Socialtjänsten håller på att ställa om. Utifrån den nya socialtjänstlagen kommer socialtjänsten jobba ännu mer förebyggande nästa år. En utmaning som kräver nya arbetssätt och nya lösningar.
Den nya socialtjänstlagen kommer troligen träda i kraft i juli 2025. Socialtjänsten ska då bli ännu mer förebyggande, jämställd och lättillgänglig än idag; målet är att nå de man riktar sig till tidigare innan problemen växt sig stora. Men för att lyckas krävs det både nya arbetssätt, nya tjänster och att verkligen förstå behoven och att möta dessa.
Det pågår även en förändringsresa inom vård och omsorg
Förutom nya lagen så jobbar Södermalms stadsdelsförvaltning parallellt med omställningen till God och nära vård och omsorg.
– God och nära vård och omsorg kan beskrivas som ett övergripande mål för den förändringsresa som pågår inom vård och omsorg i hela Sverige. Det handlar bland annat om att vård och omsorg ska vara personcentrerad där varje individ är medskapare i sin egen vård och omsorg utifrån dennes förutsättningar och behov, förklarar Lena Lindén, KSA och projektledare för God och Nära Vård och Omsorg, Södermalms stadsdelsförvaltning.
Fokus på invånardialog och att förstå behov
Gemensamt för både God och nära vård och den nya socialtjänstlagen är bland annat fokus på invånardialog och att förstå invånarnas behov. En utvecklingsmetod som har behov och människan i centrum är tjänstedesign.
Metoden går ut på att verkligen förstå de man är till för och deras behov (invånarna, användarna, målgruppen). För att sedan kunna ta fram nya lösningar utifrån behoven. Lena, tillsammans med kollegor som jobbade med båda omställningarna, gick nyligen Addas grundutbildning i tjänstedesign inriktad mot socialtjänsten och här förklarar Lena varför hon ville lära sig mer om tjänstedesign.
Varför ville du lära dig mer om metoden tjänstedesign?
– Jag tycker det är viktigt att ta användarens perspektiv för att skapa initiativ som verkligen blir värdefulla på riktigt.
Hon ser också att metoden säkerställer att man inte går direkt på lösning utan verkligen förstå grundbehoven.
– Metoden säkerställer att man inte går för snabbt från problem till lösning. Utan istället bearbetar behoven ordentligt och testar olika lösningar för att se vad som fungerar bäst.
Vilken nytta ser du med ett användarcentrerat arbetssätt?
– Genom att utgå ifrån de vi är till för blir det lättare att "komma mer rätt" i de initiativ som tas fram, vilket ger bättre och mer värdefulla resultat. Genom att fokusera på användarnas behov och undvika att hoppa över viktiga steg i processen blir arbetet både mer effektivt och lärorikt.
Lena tycker utbildningen hjälpte henne att förstå grunderna i designprocessen och hur du utgår från användarna, de man är till för.
– Jag ville lära mig mer om hur man kan ta användarens perspektiv på ett strukturerat sätt – något utbildningen hjälpte mig med.
Liknande nyheter
- Tipsa oss om brister - tillsammans kan vi agera 12 december 2024
- Utgå från verkliga behov när du skapar din digitaliseringsstrategi 11 december 2024
- Tillitsbaserad styrning och ledning - utbildningarna är här! 3 december 2024