Vi använder cookies

På adda.se använder vi cookies (kakor) för att underlätta och förbättra din användning på vår webbplats. Cookies är en liten textfil som lagras på din dator, mobiltelefon, surfplatta eller annan enhet när du besöker adda.se. De finns för att förbättra webbplatsen för dig, till exempel för att kunna anpassa adda.se efter dina önskemål och val. 

Vilka cookies vill du tillåta?
Inställningar för cookies

Cookies som krävs för att webbplatsen ska fungera, till exempel sessions-ID som vårt webbhotell är beroende av.

Låter oss samla information om ditt besök på webbplatsen — till exempel vilken webbläsare du använder och eventuella kodfel du råkat ut för — med syfte att förbättra den.

Adda

9 september 2024

Ukrainas inköpscentral på besök

Under tre intensiva dagar hade Adda Inköpscentral förmånen att välkomna representanter från Ukrainas inköpscentral för att dela erfarenheter och diskutera gemensamma utmaningar. Det blev dagar fyllda av lärdomar, där samtalen sträckte sig från strategier för krisberedskap till vardagliga insikter om hur en inköpscentral fungerar.

nyhets bild

Men mötena innehöll även påminnelser om den brutala verklighet som Ukraina lever med varje dag.
– Det kan vara lätt för oss i Sverige att glömma att kriget ständigt pågår, men samtalen under mötena skiftade snabbt från professionella till mer emotionella på grund av notiser om pågående flyglarm hemma i Ukraina som kom till deltagarnas mobiltelefoner," beskriver Olof Molander, affärsområdeschef på Adda Inköpscentral.

Anpassning och flexibilitet – avgörande i en kris

Ukrainas inköpscentral har på kort tid genomfört stora förändringar för att hantera situationen. Det handlar om att skapa en flexibel organisation som kan klara av oförutsedda händelser. Exempelvis nämndes vikten av att kunna flytta kontor vid strömavbrott, arbeta på distans och att ha reserver som kan användas vid behov.

Vikten av att hålla marknaden i gång betonades särskilt. Något som är grundläggande för såväl landets försvar som dess överlevnad. Att stötta nystartade småföretag vid sidan av större bolag är en strategi som hjälper dem att anpassa sig till behoven som uppstår under krisen.
– Har man ingen marknad blir det inte mycket kvar av vare sig försvar eller överlevnad, förklarade en av de ukrainska representanterna.

Webbinarie om insikter från krigets vardag

Besöket avslutades med webbinariet ”Operating a central purchasing body (CPB) in an ongoing military conflict” där Dmytro Solovei, Deputy Director of Development hos Ukrainas inköpscentral, berättade om deras anpassningar sedan kriget startade. Han beskrev bland annat hur arbetet ser ut i praktiken och vilka lärdomar de dragit.

För Olof Molander blev veckan en stark påminnelse om vikten av att fortsätta stötta Ukraina.
– De som vi har mött i veckan är det nya Ukraina. De är unga människor, de är välutbildade, digitala och de är otroligt dedikerade till att faktiskt göra något som är bra för landet men också bra för samhället i stort. De är framför allt modiga, och därför känner jag att vi inte får tappa stödet till Ukraina. Det måste vi verkligen hålla i.

Ta del av erfarenheterna

Missade du webbinariet finns möjligheten att lyssna till Dmytro Soloveis presentation via
En inspelad version som du hittar här >>