Utgå från verkliga behov när du skapar din digitaliseringsstrategi
Lyckade digitaliseringsstrategier bör engagera för att få med alla i den digitala omställningen. Utgå därför ifrån verkliga behov, både från verksamheten och invånarna. Detta säger Kristian Norling, doktor och forskare, Swedish Center for Digital Innovation.
Den digitala omställningen påverkar hela organisationen. För att få med alla i denna transformation krävs en välfungerande strategi som engagerar. Vi pratade därför med Kristian Norling, doktor i informationssystem och forskare vid Swedish Center for Digital Innovation, för att få tips hur du skapar en lyckad digitaliseringsstrategi.
Hur påverkar den digitala omställningen strategiarbetet?
– Digitaliseringen förändrar hela spelplanen. För strategiarbetet handlare det främst om tre saker:
- Den snabba teknikutvecklingen kräver strategier som är både hållbara över tid och följsamma. Du behöver strategier som kontinuerligt utvecklas för att möta nya möjligheter och utmaningar.
- Digitaliseringen påverkar även strategrollen fundamentalt. Rollen har gått från att vara expert till facilitator som möjliggör och faciliterar en strategiprocessen.
- Men digitalisering skapar även möjligheter att öppna upp strategiarbetet. Digitala verktyg möjliggör ökad transparens och inkludering av betydligt fler intressenter i den strategiska dialogen. Du kan tillvaratar den kollektiva intelligensen hos till exempel medarbetare och invånare.
Hur ska jag gå tillväga för att skapa värdeskapande digitaliseringsstrategier?
– Utgå alltid från verksamhetens och invånarnas faktiska behov - inte tekniken. Involvera olika intressenter med olika kompetenser och perspektiv tidigt i processen för att fånga upp möjligheter och utmaningar.
– Det är även viktigt att ha en tydlig koppling mellan digitaliseringsstrategin och verksamhetens övergripande mål och strategier. Ett konkret exempel är att koppla digitaliseringsinitiativ till både verksamhetens utvecklingsmål och kvalitets- och effektivitetsmål.
Är det något jag bör undvika att göra?
– Fastna inte i teknikfokus, utan utgå alltid från verksamhetsnyttan. Glöm dock inte den möjliggörande tekniska infrastrukturen. Ett vanligt misstag är att ta fram strategier som är alltför omfattande, rigida och detaljstyrande - det begränsar möjligheten att anpassa sig i en snabbt föränderlig digital värld.
– En strategi bör också vara tydlig, och undvik att "alla ska få något". Det skapar tvetydighet i prioritering och onödigt tolkningsutrymme. Håll strategin kort, koncis och vägledande. Undvik att organisationsstrukturer styr strategin, det ska vara tvärtom - strategi styr struktur.