Utgå från verkliga behov när du skapar din digitaliseringsstrategi
Lyckade digitaliseringsstrategier bör engagera för att få med alla i den digitala omställningen. Utgå därför ifrån verkliga behov, både från verksamheten och invånarna. Detta säger Kristian Norling, doktor och forskare, Swedish Center for Digital Innovation/Digital förvaltning.
Den digitala omställningen påverkar hela organisationen. För att få med alla i denna transformation krävs en välfungerande strategi som engagerar. Vi pratade därför med Kristian Norling, doktor i informationssystem och forskare vid Swedish Center for Digital Innovation/Digital förvaltning, för att få tips hur du skapar en lyckad digitaliseringsstrategi.
Hur påverkar den digitala omställningen strategiarbetet?
– Digitaliseringen förändrar hela spelplanen. För strategiarbetet handlare det främst om tre saker:
- Den snabba teknikutvecklingen kräver strategier som är både hållbara över tid och följsamma. Du behöver strategier som kontinuerligt utvecklas för att möta nya möjligheter och utmaningar.
- Digitaliseringen påverkar även strategrollen fundamentalt. Rollen har gått från att vara expert till facilitator som möjliggör och faciliterar en strategiprocessen.
- Men digitalisering skapar även möjligheter att öppna upp strategiarbetet. Digitala verktyg möjliggör ökad transparens och inkludering av betydligt fler intressenter i den strategiska dialogen. Du kan tillvaratar den kollektiva intelligensen hos till exempel medarbetare och invånare.
Hur ska jag gå tillväga för att skapa värdeskapande digitaliseringsstrategier?
– Utgå alltid från verksamhetens och invånarnas faktiska behov - inte tekniken. Involvera olika intressenter med olika kompetenser och perspektiv tidigt i processen för att fånga upp möjligheter och utmaningar.
– Det är även viktigt att ha en tydlig koppling mellan digitaliseringsstrategin och verksamhetens övergripande mål och strategier. Ett konkret exempel är att koppla digitaliseringsinitiativ till både verksamhetens utvecklingsmål och kvalitets- och effektivitetsmål.
Är det något jag bör undvika att göra?
– Fastna inte i teknikfokus, utan utgå alltid från verksamhetsnyttan. Glöm dock inte den möjliggörande tekniska infrastrukturen. Ett vanligt misstag är att ta fram strategier som är alltför omfattande, rigida och detaljstyrande - det begränsar möjligheten att anpassa sig i en snabbt föränderlig digital värld.
– En strategi bör också vara tydlig, och undvik att "alla ska få något". Det skapar tvetydighet i prioritering och onödigt tolkningsutrymme. Håll strategin kort, koncis och vägledande. Undvik att organisationsstrukturer styr strategin, det ska vara tvärtom - strategi styr struktur.
Liknande nyheter
En välfungerande strategi, med rätt fokus och omfång, som engagerar hela organisationen i den digitala omställningen. En utopi? Inte om man arbetar på rätt sätt.