Utrymme för internt återbruk av möbler hos Stockholms stad
I april anordnade Stockholms stad en mässa för återbruk av möbler med syfte att uppmuntra medarbetarna inom kommunen till att återbruka och förlänga livet på redan köpt inredning. Totalt deltog 14 olika leverantörer från Addas ramavtal, där besökarna fick möjlighet att ta del av sortimenten och träffa deras representanter.
Arrangörer och initiativtagare till minimässan för återbruk av möbler var avtalsförvaltare Anna Wemminger och kategoriledare Christine Dunaker på Stockholms stads avtalsenhet på serviceförvaltningen och inbjudna att delta på informationsträffar var Caroline Tottie och Peo Bengtsson från Adda.
Mässan hölls i serviceförvaltningens lokaler där både stadens interna återbruksverksamheter och leverantörer från ramavtalet Möbler återbruk med tillhörande tjänster 2021 fick möjlighet att ställa ut. Dessutom fick besökarna ta del av två informationstillfällen och mingel.
- Mitt intryck från dagen var att det är viktigt och lärorikt med stort erfarenhetsutbyte kring återbruk och väldigt givande för både besökare, utställare och oss som arrangörer, säger Christine.
Ett viktigt mål för dagen var att inspirera medarbetarna inom Stockholms stad till ökat användande av återbruk för möbler och att dela med sig av kunskapen kring cirkularitet.
- Den största nyttan med mässan för oss har varit att kunna sprida budskapet om vad Stockholms stad gör för att främja återbruk av möbler och hur stadens verksamheter kan utvecklas för att öka återbruket, berättar Anna.
Det är enklare än vad man tror att både visa internt och genom Addas återbruksavtal av vad man kan åstadkomma
Ramavtal inom möbler återbruk ett bra komplement
Under mässan hölls två informationstillfällen där Adda bland annat fick möjlighet att informera besökarna om avtalets innehåll. Tillsammans med representanter från kategori Kontor, där Möbler återbruk är ett avtalsområde, berättade Caroline Tottie om avtalets innehåll och hur man kan kombinera samtliga möbelavtal som Adda erbjuder för att öka möjligheterna till en hållbar möbelförsörjning.
- Vi har ett gott samarbete med Adda genom erfarenhetsutbyte och stöd i olika avtalsfrågor. Avtalen inom Möbler återbruk är ett mycket bra komplement till vår egen verksamhet för återbruk. Vi ser en ökande trend för återbruk både internt hos våra egna verksamheter och återbruksavtalsnyttjandet, säger Christine.
- Det är viktigt för beställarna att med egna ögon få se praktiska exempel på hur bra en renoverad möbel kan bli, berättar Caroline. Att samverka mellan central förvaltning, de faktiska beställarna från de olika förvaltningarna och våra leverantörer ger en mycket god start för att öka möjligheterna till en hållbar möbelförsörjning över tid.
Under dagen fick medarbetarna tillfälle att träffa flera leverantörer från ramavtalet Möbler återbruk för att ställa frågor och ta del av deras erbjudanden inom avtalsområdet.
- Samarbetet med leverantörerna på ramavtalet har hittills fungerat mycket bra. Det har varit snabb återkoppling tillsammans med nöjda beställare, berättar Anna.
Till andra kommuner som funderar på att anordna liknande event, delar Christine och Anna med sig av några lärdomar och avslutande ord.
- Gör det, ta initiativet. Det är enklare än vad man tror att både visa internt och genom Addas återbruksavtal, vad man kan åstadkomma. Vår upplevelse är att leverantörerna är proffsiga på att visa sin verksamhet och väldigt positiva till att delta.
Vill du veta mer om Addas ramavtal inom möbler?
Utforska vår kategorisida för kontor.
Liknande nyheter
- Årets julklapp – kunskap som gör skillnad 21 november 2024
- Nytt avtal för Parkmaskiner och gräsklippare 18 november 2024
- Nytt ramavtal för uppföljandekontroller inom socialtjänsten 14 november 2024