Vägen till en framgångsrik app går via Adda
Hur moderniserar och effektiviserar man processer så som bokning av tvättstuga och felanmälningar? Svenska Bostäder utvecklade en app till sina hyresgäster med hjälp av konsulter avropade från Addas ramavtal IT-konsulttjänster 2021.
I mars 2024 lanserade Svenska Bostäder sin app. I appen kan deras hyresgäster bland annat lättare komma i kontakt med bolaget, boka tvättstuga, göra felanmälningar och följa nyheter.
- Vi ville öka tillgängligheten för våra hyresgäster att komma i kontakt med oss, och även kunna erbjuda kanaler som är moderna och tidsenliga, på hyresgästernas villkor. Därför ville vi utveckla en app för hyresgästerna, som gör deras vardag enklare, säger Martina Björk, projektledare digitalisering på Svenska Bostäder, och fortsätter:
- Det hade pratats ganska länge om en app för våra boende. Det var så trendigt för ett par år sedan, då skulle alla ha en app. Fokus har skiftat litegrann nu, det viktiga är inte att bara ha en app, utan det måste vara en bra app också. Vi ville hänga med - det som finns i ett privat bolag bör också finnas i allmännyttan.
Från beslut till lansering
Hur gick då resan till? Svenska Bostäder inledde en teknisk förstudie och hösten 2022 kontaktade de Adda för att se över möjligheterna att nyttja ramavtalet för IT-konsulttjänster.
I juni 2023 skrevs kontrakt med tilldelad leverantör och sju månader senare var appen klar att lanseras. För att samla in behoven från hyresgästerna fanns en digital hyresgästpanel. Hyresgästerna fick komma med önskemål och förslag på vad som skulle finnas i appen och de rådfrågades både innan och efter lansering.
Totalt har ca 9000 nedladdningar gjorts sedan lanseringen.
Hur kommer det sig att ni valde att använda Addas ramavtal IT-konsulttjänster?
- Ramavtalet är relevant och gjorde det möjligt att skräddarsy vårt avrop för att få en partner över längre tid för uppdraget, säger Martina.
Svenska Bostäder efterfrågade ett resultat istället för det traditionella att fråga efter definierad roll och timpris i sitt avrop. Därmed överlät de till leverantören hur teamet bäst skulle sättas ihop och hur arbetet skulle genomföras.
- Vi sökte efter en partner som, förutom att utveckla appen, även kunde hjälpa oss med vidareutveckling och support. Vi ville i allra största mån kunna ta tillvara på konsulternas expertis. Det kunde vi göra på ett bra sätt genom att, istället för att direkt arbetsleda i ett ämne som vi inte vet så mycket om, sätta ramar och sedan skapa förutsättningar för dem att bestämma mer om hur:et, berättar Martina.
Intresset för att få vara med och utveckla Svenska Bostäders app var stort. De flesta leverantörerna på ramavtalet skickade in anbud. Efter utvärdering var Combitech den leverantör som hade det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet i förhållande till pris och kvalitet som tilldelades kontrakt.
- Samarbetet med leverantören har fungerat bra. Samtalen och personerna i teamet är det som gjort skillnad. Det var ett pressat och svårt uppdrag för alla parter, men eftersom vi var samarbetspartners löste det sig. Alla inblandade lärde sig nog massor under processen.
Om du ser tillbaka på detta, vad har ni dragit för lärdomar?
- Vi är otroligt stolta över att vi vågade bygga en app. Jag är tacksam för mina kollegor, alla som var med i teamet och hos andra leverantörer vi använder för vår it. Det är komplext, men alla hittade vägar. Jag lärde mig så mycket om hur det är att bygga en app, men också vad en gemensam inställning och vad den extra lilla insatsen hos någon kan göra för ett projekt, säger Martina och fortsätter:
- Att efterfråga ett resultat i vårt avrop istället för att fråga efter enskilda roller och timmar var nytt för oss. Vi skulle kanske satt oss ner inför starten och gått igenom förutsättningarna och förväntningarna så att alla parter hade samma bild direkt. Men vi löste allt och alla var alltid lösningsinriktade och proffsiga.
Vad har du för råd till andra som blir sugna på att göra något liknande?
- Våga! Vi visste att det skulle vara svårt, men att våga trots att man inte har alla svar. Ta tillvara på leverantörernas kunskap, släpp in hjälpen och låt dem vara duktiga på sitt. Det finns nog en rädsla att tappa kontrollen. Och en sak till, prata med dina kunder flera gånger! De har väldigt bra input längs med hela processen.
Liknande nyheter
- Stöd i att avropa bokning- och bidragslösningar 19 december 2024
- "Addas stöd var en framgångsfaktor när vi upphandlade lösning för Säker digital kommunikation" 13 december 2024
- Tipsa oss om brister - tillsammans kan vi agera 12 december 2024