Vi använder cookies

På adda.se använder vi cookies (kakor) för att underlätta och förbättra din användning på vår webbplats. Cookies är en liten textfil som lagras på din dator, mobiltelefon, surfplatta eller annan enhet när du besöker adda.se. De finns för att förbättra webbplatsen för dig, till exempel för att kunna anpassa adda.se efter dina önskemål och val. 

Vilka cookies vill du tillåta?
Inställningar för cookies

Cookies som krävs för att webbplatsen ska fungera, till exempel sessions-ID som vårt webbhotell är beroende av.

Låter oss samla information om ditt besök på webbplatsen — till exempel vilken webbläsare du använder och eventuella kodfel du råkat ut för — med syfte att förbättra den.

Adda

22 april 2025

Sandrening genom Addas ramavtal ger hållbara lekplatser

Sandrening är en del av ramavtalet Park- och lekplatsutrustning 2021. Metoden har fördelar ur flera synvinklar – hygien, säkerhet, miljö samt ekonomi.

nyhets bild

Ramavtalet Park och lekplatsutrustning 2021 som Adda upphandlat omfattar sju produktområden. Området sandrening fanns inte med i föregående avtal utan lades till i 2021 års upphandling. När ramavtalet var klart stod Sandmaster som enda leverantör av tjänsten.

Henrik Ellung, kategoriansvarig för gata och park berättar:

- Flera kommuner efterfrågade sandrening för att få tillgång till specialiserad utrustning och kompetens som ger fräscha, säkra sandytor. I leverantörsdialogen framkom det dessutom att reningen inte bara gör lekplatssanden ren och fri från farliga föremål, när sanden luftas får den också rätt konsistens som uppfyller fallskyddskraven enligt europeisk säkerhetsstandard.

Genom att lyssna på både kund och leverantör kan vi höja lekplatsernas säkerhet i hela landet. Det blir tryggt för barnen att leka där, tillägger han.

Så fungerar sandrening

Sandmasters reningsmaskiner går ner till 40 centimeters djup där de rensar ut fimpar, glasskärvor, stenar och djurbajs. Även löv, rötter och grenar tas bort för att inte förorena sanden och göra den kompakt när de förmultnar. Vid luftningen ökar sandens syresättning och då surhetsgraden stabiliseras försvinner den dåliga lukten. Slutresultatet blir fluffig, dämpande sand.

- Vi har kunder som renar varje år, men vanligast är vartannat eller vart tredje år. Intervallerna beror lite på sandkvaliteten, nyttjandegraden och hur sanden sköts däremellan. Utöver de återkommande reningarna gör vi såklart också akututryckningar om glaskross inträffat till exempel, säger Jenny Möller, area manager på Sandmaster.

Rening av sanden hållbart och kostnadseffektivt

Bostadsbolaget Poseidon i Göteborg använder sandrening via ramavtalet i stor utsträckning. Under 2024 renade Sandmaster totalt 7 000 kvadratmeter sandyta hos bostadsbolaget. Fördelarna ur såväl miljö- som kostnadsperspektiv är avsevärda.

- När Poseidon valde sandrening före sandbyte transporterades varken gammal eller ny sand till och från deras lekplatser, vilket hade krävt 680 lastbilar. Det ger en besparing på 142 ton koldioxid. Dessutom behövdes inte 4 413 ton ny sand utvinnas från sandtäkter då den befintliga kunde återanvändas, förklarar Jenny.

Hon fortsätter:

- Sandbyte är det traditionella sättet. Räknar man på ett genomsnitt vad bytet kostar med personal, grävare, sand och transport så är reningen 75% billigare. Du riskerar inte heller tillkommande extrautgifter som kan uppstå efter sandbytet om de tunga fordonen förstört gräsmattor och annan vegetation i närmiljön som behöver återställas.

Beställning på ramavtalet mer effektivt än eget arbete

Förra året började Mats Naversjö, miljövärdsamordnare på Poseidon, att beställa på ramavtalet Park- och lekplatsutrustning 2021. Sammanlagt beställde han sandrening för 2 800 kvadratmeter, uppdelat på 30 lekplatser, en betydande andel av de ytor som Sandmaster renade hos Poseidons olika distrikt 2024.

Dessförinnan gjorde man reningen själva i form av uppluckring med jordfräs, spett, spade och grep. I längden var det inte tillräckligt effektivt.

- Arbetet med de stora ytorna var tungt och tidskrävande, säger Mats. Samtidigt kom vi inte så djupt ner i sanden som behövs för bäst resultat. Sandmaster gör mycket mer än bara luckrar upp sand. De tar ju bort pinnar, rötter och ogräs – allt åker med.

Tiden som lades ner på 100 kvadratmeter uppskattar han till cirka fyra timmar. För Sandmaster tar det ungefär hälften för samma yta. När kvaliteten med leverantörens maskin ligger på en helt annan nivå känns Mats beslut att köpa in sandreningen självklar. Taktiken för fortsättningen är redan klar.

- Framöver kommer jag lägga upp reningen av mitt distrikts 30 lekplatser i tre delar. En tredjedel i år, en tredjedel nästa och så den sista tredjedelen år tre för att sedan börja om.

Med Mats ambitioner fortsätter Poseidons lekplatser vara hållbara för både barnen och miljön.

Läs mer

Vill du veta mer om avtalet? 

Park- och lekplatsutrustning 2021

Kontakt person bild
Henrik Ellung
Kategoriansvarig gata och park
Adda Inköpscentral
08 709 55 45
072 994 61 60