Vi använder cookies

På adda.se använder vi cookies (kakor) för att underlätta och förbättra din användning på vår webbplats. Cookies är en liten textfil som lagras på din dator, mobiltelefon, surfplatta eller annan enhet när du besöker adda.se. De finns för att förbättra webbplatsen för dig, till exempel för att kunna anpassa adda.se efter dina önskemål och val. 

Vilka cookies vill du tillåta?
Inställningar för cookies

Cookies som krävs för att webbplatsen ska fungera, till exempel sessions-ID som vårt webbhotell är beroende av.

Låter oss samla information om ditt besök på webbplatsen — till exempel vilken webbläsare du använder och eventuella kodfel du råkat ut för — med syfte att förbättra den.

Adda

27 mars 2025

Solna stad inför SDK med stöd från Adda

Många kommuner förbereder sig just nu för att kunna ansluta sig till SDK – även Solna stad, som tagit hjälp av Adda i sitt arbete: ”Det kändes som det självklara valet, då grunden redan är lagd genom att många krav och bilagor redan är framtagna av Adda”, säger Anna Fleur, projektledare och verksamhetsutvecklare på IT-enheten i Solna stad.

nyhets bild

Solna stad har valt att införa SDK med hjälp av Addas dynamiska inköpssystem (DIS) som har underlättat på vägen till upphandling och implementering. Här delar de med sig av sina erfarenheter och tips till andra kommuner som står inför samma resa:

Stabil grund och stöd

- Vi var med på ett seminarium där en annan kommun som använt sig av Addas DIS berättade om det och varmt rekommenderade att upphandla via det.
- Adda har redan lagt en stabil grund genom att ta fram krav och bilagor, vilket sparar oss mycket arbete. Dessutom har vi fått hjälp av deras upphandlare, som har stor erfarenhet av SDK, säger Anna Fleur.

Referensgrupp

För den som vill använda Addas DIS är det viktigt att man utreder vilka kommunspecifika krav som behövs för ett lyckat införande. I Solna stad har en referensgrupp medverkat i framtagandet av funktionella krav och gruppen kommer också att stå för arbetet att utvärdera systemen i utvärderingsprocessen.
Referensgruppen har bestått av olika kompetenser från flera verksamheter som kommer att vara delaktiga i drift och användning av SDK efter införandet, som verksamhetsutvecklare och chefer från socialförvaltningen och överförmyndarkansliet, handläggare och samordnare från omvårdnadsförvaltningen, stads- och nämndsregistratorer från stadsledningsförvaltningen, systemförvaltare IT, och dataskyddsombud.

Arbetsgrupp

SDK-arbetsgruppen som ansvarar för införandet i Solna stad består av projektledare från IT, upphandlare, informationssäkerhetssamordnare och IT-arkitekt, berättar Anna Fleur, som såg stort intresse i staden för anslutningen till SDK, som kommer att ske stegvis:
- Många verksamheter har uttryckt behov av att ansluta till SDK. Jag skulle säga att alla förvaltningar som skickar meddelanden som innehåller känsliga personuppgifter är positiva till SDK.
- När vi har varit ute i verksamheter och grävt lite mer i allt som skickas så har vi hittat många informationsflöden som verkligen kommer att gagnas av SDK.

Även mottagaren måste vara ansluten

- Vi har varit tydliga med att bara för att Solna ansluter sig till SDK så kommer inte alla kunna skicka vad som helst via SDK på en gång. Det är viktigt att den mottagande myndigheten också är ansluten till SDK och att just den verksamhet inom myndigheten som vi vill skicka till har börjat använda SDK. Varje nytt informationsflöde kommer att innebära ett litet projekt där man sätter upp en funktionsadress, skapar nya rutiner och pratar ihop sig med mottagande myndighet.

Säkerställa mellanlagring innan pilot

SDK-arbetet går vidare i Solna, även om upphandlingen fick stoppas på grund av tekniska utmaningar gällande mellanlagring av information, som också måste leva upp till höga säkerhetskrav. När de tekniska förutsättningarna finns på plats så väntar den första piloten i Solna, berättar Anna Fleur:
- Vi har kontakt med BUP och Arbetsförmedlingen och kommer att starta upp med orosanmälningar mellan BUP och socialtjänsten samt remisser mellan elevhälsan och BUP.
- För Arbetsförmedlingen handlar om meddelanden kring klienter mellan Arbetsförmedlingen och vår arbetsmarknadsenhet.
- Vi kommer inte att starta upp allting samtligt, utan beslutar efter hand utifrån olika parametrar, bland annat hur arbetet med samma processer har gått för våra närliggande kommuner som är något före oss.

Tips från Solna stad

Inom det kommungemensamma Handslaget samarbetar kommuner över geografiska gränserna för att tillsammans öka takten på digitaliseringen i hela landet. I Handslaget samarbetar SKR, Adda och Inera för att stötta med kompetensutveckling, länsdialoger, införandestöd, seminarier och upphandlingsstöd i form av ramavtal och DIS – insatser som ska underlätta för kommuner på deras digitaliseringsresa.
Här kommer tips från Anna Fleur och Solna stads till andra att tänka på kring införande av SDK:

  • Vi var med i Addas införandestöd, vilket var väldigt bra. Där fick vi både konkreta tips om hur vi kan tänka och också kontakt med andra kommuner som är i samma skede som vi är.
  • Vi har avbrutit vår upphandling eftersom vi behövde undersöka hur vi vill att en säker mellanlagringsyta ska sättas upp och fungera. Vi har insett att det finns många behov kring en sådan yta, bland annat att man ska kunna skanna direkt till filytan. Det är ännu oklart om det kommer vara en del av vår nästa upphandling eller om vi ska sätta upp en filyta själva.
  • Jag tror på att göra om och göra rätt när man märker att något missats eller om nya behov uppkommer.

Vilka har redan anslutit sig till SDK?

På Diggs webbplats hittar du värdefull information kring SDK-federationen och kan se vilka som redan anslutit sig och gått vidare i sitt införande. För att SDK ska fungera fullt ut så måste alla ansluta sig, så att alla kommuner och regioner ska kunna kommunicera säkert med varandra och med alla svenska myndigheter.

Klicka här för att gå till Diggs webbplats om SDK.

SDK del av kommunernas Handslag för välfärdens digitalisering

Sverige ska ha världens bästa digitala välfärd – smart och jämlik i hela landet. För att nå dit har SKR tillsammans med Adda och Inera i bred dialog med landets kommuner tagit fram ett kommungemensamt handslag: En ny målbild och en gemensam riktning som mynnat ut i ett antal konkreta digitaliseringsinitiativ för genomförandet. Adda och Inera är med och driver arbetet tillsammans med SKR. Samtliga landets kommuner gavs möjlighet under vintern att prioritera bland ett antal utskickade initiativ.

Ett av kommunernas prioriterade initiativ är SDK, som ersätter osäkra och ineffektiva kommunikationskanaler som fax, e-post och vanlig post.

Genom ett organiserat införandestöd ges deltagande kommuner stöd och förutsättningar att etablera digitala infrastrukturtjänster, upphandla från Addas dynamiska inköpssystem, etablera behövliga informationssäkerhets rutiner och processer och skapa nya arbetssätt.

Mer om DIS

Säker digital kommunikation

I nära samarbete med SKR och Digg (Myndigheten för digital förvaltning) ett dynamiskt inköpssystem tagits fram. Med Säker digital kommunikation DIS kan kommuner, regioner och statliga myndigheter utbyta känslig och sekretessklassad information på ett tryggt och enkelt sätt via säkra digitala tjänster.

Läs mer om det dynamiska inköpssystemet (DIS) Säker digital kommunikation

DIS - bra för kund och leverantör

DIS är en elektronisk metod för upphandling som vi kommer arbeta med mer framöver.

Läs om DIS