Upphandling för digital omställning
Offentlig upphandling är gränssnittet mellan oss välfärdsaktörer och leverantörsmarknaden. Därför är vår förmåga att upphandla ändamålsenligt avgörande för den digitala omställningen. Men med jämna mellanrum ser vi, inte minst i media, hur svårt detta kan vara. Så, hur kan vi tillsammans bli bättre och skapa förutsättningar för att såväl invånare som verksamhet upphandlar och får det de verkligen behöver?
Offentlig upphandling är en avgörande förmåga i den digitala omställningen. Men exemplen är många på hur svårt det kan vara. LoU pekas ofta ut som nödvändig men problematisk. Hur kan vi vända på perspektivet och se den som en möjlighet istället? Hur skapar vi förutsättningar för ett upphandlingsarbete som ger goda leverantörssamarbeten och en framgångsrik implementering? Hur säkerställer vi att såväl invånare som verksamhet får det de verkligen behöver? Och hur kan vi bäst dra nytta av olika sätt att upphandla för att möjliggöra innovation, utveckling och omställning?
I det här seminariet delar vi kunskap, erfarenheter och idéer för god upphandling utifrån både styrningsperspektiv och praktiskt arbete. Vi kommer att få ta del av exempel från kommuner och regioner. Vi kommer även att få lyssna till ett samtal mellan upphandlingsexperter i offentlig sektor och leverantörer för att utforska hur vi bättre kan driva digitaliseringen tillsammans.
Anmälan
Detta seminarium arrangeras inom ramen för Kompetensforum och Partnerprogram för leverantörer. Seminariet är kostnadsfritt för de organisationer som är medlemmar i Kompetensforum eller medlemmar i Partnerprogrammet. För övriga utgår en avgift på 500 kr exkl. moms.
Anmälningslänk för dig som är medlem i Kompetensforum eller Partnerprogrammet.
Anmälningslänk för dig som är icke medlem.
Medverkande
- Emma Breheim, bitr. kommundirektör Luleå kommun, styrelseledamot Adda Inköpscentral
- Sanna Helenius, program- och projektledare Kungsbacka kommun
- Susanne Paulsson, head of public sector Nexer Group, styrelseledamot Upphandlingsrättsliga föreningen
- Fler tillkommer
Målgrupp
- Strateger, verksamhetsutvecklare, projektledare
- Upphandlare och inköpare
- Chefer och ledare
- Funktioner som verkar inom digitaliseringsfrågor och IT
Moderatorer
- Olof Lönnroth, utvecklingsledare, Adda
- Clara Wadman, kategoriansvarig Digitala tjänster, Adda
- Fredrik Carlsson, digitaliseringsstrateg, SKR
- Linda Nordberg, digitaliseringsstrateg, SKR
Övrigt
Efter detta seminarium arrangeras en fördjupningsträff. Den uppföljande träffen sker 11 februari kl 9-10 och kräver anmälan. Den uppföljande träffen är enbart till medlemmarna i Kompetensforum.
Länk till anmälan hittas här.