Vi använder cookies

På adda.se använder vi cookies (kakor) för att underlätta och förbättra din användning på vår webbplats. Cookies är en liten textfil som lagras på din dator, mobiltelefon, surfplatta eller annan enhet när du besöker adda.se. De finns för att förbättra webbplatsen för dig, till exempel för att kunna anpassa adda.se efter dina önskemål och val. 

Vilka cookies vill du tillåta?
Inställningar för cookies

Cookies som krävs för att webbplatsen ska fungera, till exempel sessions-ID som vårt webbhotell är beroende av.

Låter oss samla information om ditt besök på webbplatsen — till exempel vilken webbläsare du använder och eventuella kodfel du råkat ut för — med syfte att förbättra den.

Adda

Innovation i praktiken: Kalmar kommun jobbar med tjänstedesign för att möta framtiden

Välfärdens utmaningar kräver mer än smartare system – de kräver ett nytt sätt att tänka. I Kalmar kommun är innovation inte bara ett projekt eller en metod utan håller på att växa fram till ett förhållningssätt som genomsyrar hela organisationen. 

niclas-horling-christina-bringfors-dahlgren-kalmar-kommun.jpg

Nya förmågor gjorde skillnad

När Kalmar kommun började sin digitala omställning fanns en tydlig klyfta mellan teknisk kompetens och verksamhetsnära behov – något som sannolikt var vanligt i kommuner. 

- Vi var duktiga på tekniken – och verksamheten var bra på sina processer. Men vi pratade inte samma språk, berättar Kalmars digitaliseringschef Niklas Hörling, som 2018 kom in i organisationen. 
- Det vi byggde på den tiden blev ofta rätt utifrån ett tekniskt perspektiv – men upplevdes inte alltid som rätt av användarna. 

Det var först när kommunen började investera i nya förmågor, som innovations- och digitaliseringsledare, som förändringen tog fart. Med rätt roller på plats kunde Kalmar kommun bygga broar mellan teknik och verksamhet, och skapa lösningar som faktiskt fungerade i vardagen. 

Metoden spreds ut i organisationen

Ett viktigt genombrott kom när kommunen började använda tjänstedesign för att förstå och lösa rätt problem, tillsammans med användarna. Genom utbildningar via SKR och Adda kunde metodiken börja spridas till allt fler delar av organisationen. 
Christina Bringfors Dahlgren, idag verksamhetsutvecklare och ansvarig för Kalmars tjänstedesignssatsning men med en bakgrund inom kommunikationsområdet, beskriver glädjen över att arbeta med metoderna inom tjänstedesign så här: 

- Tjänstedesign är det roligaste jag gjort. Det kopplar ihop all den erfarenhet som jag har från arbete med kommunikation, men i tjänstedesign gissar vi inte vad människor behöver, utan i tjänstedesign tar vi verkligen reda på det. 

Christina har gått Addas utbildning Utbilda i tjänstedesign och internutbildar nu medarbetare och chefer i kommunen i tjänstedesign.  
 
- Det brukar bli magi i rummet, säger hon när hon beskriver utbildningstillfällena med verksamheterna och fortsätter: 
- Deltagarna ser plötsligt på sitt arbete med helt nya ögon. De inser att lösningen kanske inte alls är en ny e-tjänst – utan något som ligger bakom, i flöden eller intern samverkan. 

Till stöd för långsiktigt lärande har Christina byggt upp ett internt stödsystem för att kunskaperna ska leva vidare och fyllas på efter hand: Det finns en materialbank på intranätet, en Teams-chatt för de som gått utbildningen som fylls med tips och goda exempel och under året arrangeras innovationsfika vid fyra tillfällen.  

Lärdomar från Kalmar

Kalmar visar att innovation inte är något man gör vid sidan av, utan att det är ett förhållningssätt som kräver struktur, stöd och uthållighet. Det kräver chefer som går utbildning tillsammans med sina medarbetare men framför allt att engagemanget hålls vid liv även efter att utbildningen är slut. 

- Vi har fortfarande ett renoveringsjobb att göra, säger Niklas Hörling apropå e-tjänsterna som tagits fram genom åren: 
- Många av våra tidiga e-tjänster byggdes innan vi förstod vikten av användarperspektivet. Nu gör vi om – med rätt ögon. 

Utbildningar i tjänstedesign

Vill du kunna skapa tjänster som verkligen gör skillnad för användaren? Med tjänstedesign får du verktyg för att förstå användarnas behov och utveckla lösningar som träffar rätt från början. Adda erbjuder en rad utbildningar i tjänstedesign, både digitalt och fysiskt, inklusive specialanpassade kurser för HR, socialtjänst och upphandling. Ta steget mot en mer behovsstyrd och hållbar välfärd. Utforska våra utbildningar i tjänstedesign för att hitta den som passar dig bäst.

Kontakt person bild
Richard Berge Sundwall
Tjänstedesigner och utbildningsledare
08-7095579
072-1761944

I vårt Forum för användardriven innovation får du löpande kompetensutveckling, omvärldsbevakning och nätverkar med andra kring användardriven innovation och tjänstedesign.

Utbildning i innovationsledning för ledare i välfärden som vill stärka sin organisations omställningsförmåga och innovationskultur.