Så jobbar andra med tjänstedesign
Här kan du ta del av exempel på hur andra kommuner och regioner arbetar med tjänstedesign och vad det kan leda till.
Så arbetar Karlskrona med tjänstedesign - erfarenheter och framgångsfaktorer (adda.se)
Karlskrona kommun har gjort tjänstedesign till en central del i sitt utvecklings- och innovationsarbete. Genom intern utbildning och spridning av arbetssättet tar de stora steg mot en mer användarcentrerad och effektiv offentlig service. Läs intervjun med verksamhetsutvecklaren Lina Thorell Nordström.
Karlskrona: Socialtjänstens omställning med tjänstedesign (skr.se)
Maximal medverkan för alla medarbetare var en framgångsfaktor när Karlskrona på kort tid ställde om sin socialtjänst. Genom tjänstedesign har förvaltningen säkerställt att användarna fått vara med och utforma slutprodukten, oavsett om det gällt organisation och processer eller stödet till barn, unga eller vuxna. Nu är tjänstedesignmetoden integrerad i socialförvaltningens ledningssystem.
Umeå: Framtidens äldreomsorg (umea.se)
Framtidens äldreomsorg är en satsning för innovation och samverkan i Umeå. I projeketet arbetade man med tjänstedesign utifrån Innovationsguidens sex steg för att tillsammans med äldre invånare (över 65 år) ta fram, utveckla och testa idéer som stödjer äldre i Umeå kommun att leva ett självständigt och gott liv.
Åstorps kommun: HR-stödet ska förbättras och förenklas genom tjänstedesign (adda.se)
HR-chefen Lise-Lotte Bergström brinner för att optimera och förenkla processer, vilket också väckte hennes nyfikenhet för hur hon och hennes medarbetare bättre kan ge stöd internt. Tack vare de nya verktygen (och insikterna) som hon har fått genom utbildningen ser hon nu möjligheter att förbättra HR-stödet i Åstorps kommun.Därför utforskar de nu hur de kan integrera tjänstedesign i sina interna processer.
VGR: Tjänstedesign för värdeskapande hälso- och sjukvårdstjänster (vgr.se)
Västra götalandsregionen är en av många regioner som har arbetat med tjänstedesign länge inom bland annat av hälso- och sjukvårdsområdet. På koncernkontoret arbetar ett antal professionella tjänstedesigners som leder, utbildar och stöttar verksamheter i att utveckla mer värdeskapande och användarcentrerade tjänster.
32 kommuner testade tjänstedesign för att nå fler inom kulturområdet (skr.se)
Flera grupper tar inte del av kulturskolornas och bibliotekens utbud, trots att verksamheterna förväntas bidra till en meningsfull och bildande tillvaro för alla invånare. Med tjänstedesign som grund genomförde därför SKR, tillsammans med Svensk biblioteksförening och Kulturskolerådet, satsningen Mer för fler, där nya lösningar för ett långsiktigt förnyelsearbete testades. 32 stora och små kommuner från hela landet deltog.
Tipsa oss gärna om fler goda exempel!
Det gör du enklast genom att skicka ett mejl till kompetens@adda.se
På innovationsguiden.se finns fler exempel på hur andra arbetar med tjänstedesign, liksom tips om vidare läsning och inspiration.