Utbildningen erbjuds som uppdragsutbildning.
Om utbildningen
En designsprint är en strukturerad process som kan användas för att hitta lösningar på specifika problem på kort tid. Processen, eller metoden, populariserades av Google Ventures och innebär vanligtvis att en tvärfunktionell grupp arbetar tillsammans med ett avgränsat problem under en kort period. En designsprint är särskilt effektiv när man snabbt behöver komma vidare i sin tjänsteutveckling. Ofta handlar det om att man vill utveckla digitala tjänster, men metoden kan även användas för andra typer av tjänster.
Det vanligaste är att man avsätter en arbetsvecka, men man kan också genomföra en sprint under till exempel en eller två dagar. Genom att samarbeta i en fokuserad miljö kan teamet snabbt gå från problemidentifiering till prototyper, tester och lösningar.
- Målet med en designsprint är att snabbt generera lösningar, skapa prototyper och testa dem med användare för att få insikter och feedback på kort tid. På så sätt kan ni spara både tid och pengar som annars skulle lagts på långa utvecklingsprojekt.
- Processen innefattar vanligtvis att definiera problemet, generera idéer, skapa en prototyp, genomföra användartester och dra slutsatser för att fatta beslut om nästa steg.
- En viktig del av upplägget är även att det finns en person med i gruppen som har mandat att fatta beslut under processens gång, för att snabbt kunna komma vidare.
På den här utbildningen får du testa på att genomföra en digital designsprint i praktiken. Du som tidigare arbetat med till exempel tjänstedesign och Innovationsguidens material kommer att känna igen dig i vissa delar, men du kommer också introduceras till nya arbetssätt och metoder.
Förkunskaper
Du bör ha grundläggande kunskap inom designmetodik exempelvis Innovationsguiden, designthinking, UX eller liknande.
Mål
Efter utbildningen har du:
- Praktisk erfarenhet av att genomföra en designsprint och tillhörande metoder så som storyboard, skissteknik och prototypskapande.
- Förståelse för när det kan passa att genomföra en designsprint och vad det kan leda till.
- Kännedom om metodens styrkor och vanliga fallgropar.
- Fått grundläggande kunskap om vad du som facilitator ska tänka på när du håller en designsprint.
En designsprint kan vara en bra väg framåt när man:
- vill ta sig an frågor eller processer som är väl avgränsade och inte är för komplexa, som man har rådighet över,
- vill undvika långa beslutsprocesser och snabbt hitta en väg framåt i utvecklingen av en tjänst,
- vill utforska en fråga i ett första steg, t.ex. som en del av en förstudie,
- vill ingjuta energi i ett team som arbetar med ett större projekt.
Exempel på projekt där metoden kan användas:
- När ni ska utveckla en e-tjänst mot externa eller interna användare.
- När ni ska automatisera/robotisera en process.
- När ni ska utforma en fysisk plats.
- När ni ska förbättra interna rutiner och arbetssätt.
Upplägg
Utbildningen kan hållas både digitalt eller på plats. Utbildningen är bokningsbar som uppdrag för grupper.
Vi bestämmer tillsammans om den hålls under en heldag eller under flera dagar, beroende på din organisations förutsättningar och behov.
Kursledare
Under mina drygt 25 år som konsult inom tjänstedesignområdet har jag haft fokus på behovsanalys, effekt- och nyttostyrning, och affärs- och verksamhetsutveckling. Något av det bästa jag vet är att stötta individer och team i utforskning och lösning av problem som är viktiga på riktigt.
Ett designmässigt arbetssätt är på samma gång lekfullt, strukturerat och effektivt, vilket enligt mig gör det till det mest människoanpassade sättet att ta sig an utmaningar på.
Jag har jobbat med tjänstedesign i en kommun de senaste åtta åren, med allt från trafik-, trygghets- och digitaliseringsfrågor. För mig är lärandet det roligaste med tjänstedesign och det är otroligt givande att stötta andra och hjälpa dem att upptäcka styrkan i arbetssättet, och hur lustfyllt det är.
De aha-upplevelser man kan få av att möta användare, att förstå behoven och sen se mönster - det är så kul!
Bokningsvillkor
Exempel på lämpliga projekt att jobba med:
- Utveckling av en e-tjänst mot externa eller interna användare.
- Automatisering eller robotisering av en process.
- Utformande av en fysisk plats.
- Förbättringar av interna rutiner och arbetssätt.