Priset är exklusive moms.
Varför tjänstedesign i offentlig sektor?
Offentlig sektor står inför utmaningar som kräver nya arbetssätt och lösningar. Vi behöver utnyttja våra resurser på ett bättre sätt och använda varje krona där den skapar mest värde. Då är det viktigt att vi förstår vad våra invånare behöver och får större insikt i deras perspektiv på våra samhällstjänster.
Tjänstedesign är en användarcentrerad metodik, där du utgår ifrån behov hos de som berörs och involverar dem i utvecklingen av verksamheten. Du följer en tydlig process och använder beprövade metoder för att arbeta utforskande, samskapande och iterativt, tillsammans med utförare och användare.
Genom att lära känna era användare och få insikter om deras upplevelser och behov kan du fokusera på att lösa ”rätt” problem och hitta lösningar som skapar verklig användarnytta. Du kan också få upp ögonen för saker som inte efterfrågas, som ni kan sluta göra. Eftersom tjänstedesign är en iterativ och medskapande process, där du hela tiden involverar och testar med användare och utförare, skapar du även goda förutsättningar för att idéerna ska bli verklighet och spridas.
Tjänstedesign hjälper dig att:
- ta dig an komplexa frågor utan enkla svar,
- gå från antaganden till verkliga insikter,
- hitta nya lösningar och arbetssätt för att skapa mer användarnytta,
- fokusera på att göra rätt saker, snarare än att göra saker rätt.
- nyttja resurser smartare.
Om utbildningen
Vår grundutbildning ger dig en grundförståelse för hur tjänstedesignprocessen går till samt när och på vilka sätt du kan använda dig av olika metoder och verktyg. Liksom i alla våra tjänstedesignutbildningar utgår vi ifrån Innovationsguiden – SKR:s modell och stöd för tjänstedesign i offentlig sektor.
- Verksamhetsutvecklare
- Projektledare
- Innovationsledare
- Digitaliseringsstrateger
- Utvecklingsledare
Kursmål
Efter utbildningen ska du kunna:
- redogöra för Innovationsguidens sex steg för att jobba med tjänstedesign.
- använda dig av vanliga tjänstedesignmetoder och verktyg med fokus på stegen Undersöka, Fokusera, Ta fram idéer och Testa idéer.
- redogöra för när och hur tjänstedesign kan användas för att utveckla tjänster i offentlig sektor.
Röster från tidigare deltagare:
Så går det till
Utbildningen inleds med en självstudiedel med inläsning, praktiska förberedelser och en hemuppgift. Därefter deltar du på två lärarledda, digitala heldagar där teori varvas med praktiskt arbete utifrån ett fiktivt uppdrag. På så sätt får du känna på hur det är att jobba användardrivet med tjänstedesign på riktigt.
Du introduceras till tjänstedesign och hur angreppsättet kan användas, samt testar och utforskar verktyg och metoder så som användarresa, intervju, service safari och prototyping.
Bokningsvillkor
Läs mer om våra bokningsvillkor.
I vårt nätverk får du kompetensutveckling, omvärldsbevakning och nätverka med andra kring användardriven innovation och tjänstedesign.
För att öka din organisations digitala mognad är användarcentrering en av 26 principer offentliga organisationer behöver utveckla. Tjänstedesign är en utvecklingsprocess där man involverar användaren för att se till att de tjänster som tas fram fungerar och uppskattas av dem som verksamheten finns till för.
Se och jämför våra olika utbildningar för dig som är ny på tjänstedesign.
Tjänstedesign används brett inom den offentliga sektorn inom till exempel:
- socialtjänsten
- HR-området
- kultur och fritid
- hälso- och sjukvård
- äldreomsorgen
- skolan
- samhällsbyggnad