Vi använder cookies

På adda.se använder vi cookies (kakor) för att underlätta och förbättra din användning på vår webbplats. Cookies är en liten textfil som lagras på din dator, mobiltelefon, surfplatta eller annan enhet när du besöker adda.se. De finns för att förbättra webbplatsen för dig, till exempel för att kunna anpassa adda.se efter dina önskemål och val. 

Vilka cookies vill du tillåta?
Inställningar för cookies

Cookies som krävs för att webbplatsen ska fungera, till exempel sessions-ID som vårt webbhotell är beroende av.

Låter oss samla information om ditt besök på webbplatsen — till exempel vilken webbläsare du använder och eventuella kodfel du råkat ut för — med syfte att förbättra den.

Adda

Tjänstedesign - grundutbildning (fysisk)

Hur kan tjänstedesign, också kallad användardriven innovation, hjälpa oss att leverera värdeskapande och resurseffektiva välfärds- och samhällstjänster? Det får du lära dig på den här utbildningen. Efteråt har du med dig grundläggande kunskap om tjänstedesign, praktisk erfarenhet och verktyg för att börja utveckla verksamheten utifrån era användares behov.

Bakrundsbild för sidhuvud
För vem?
För dig som vill börja jobba med tjänstedesign på hemmaplan och som vill få praktisk erfarenhet och lärarledd handledning för att komma igång.
Pris
14 000 kr

Priset är exklusive moms. 

Morgonkaffe med smörgås, lunch och eftermiddagsfika ingår. 

Praktisk info
Lärarledd
Grundkurs
2 dagar
Fysisk

09 apr - 10 apr
2025
Saturnus Konferens, Hornsgatan 15, Stockholm
09:00 - 16:30
18 platser kvar
08 okt - 09 okt
2025
Saturnus Konferens, Hornsgatan 15, Stockholm
09:00 - 16:30
20 platser kvar
Boka uppdrag
Kan bokas som uppdragsutbildning för större grupper.

Varför tjänstedesign i offentlig sektor? 

Offentlig sektor står inför utmaningar som kräver nya arbetssätt och lösningar. Vi behöver utnyttja våra resurser på ett bättre sätt och använda varje krona där den skapar mest värde. Då är det viktigt att vi förstår vad våra invånare behöver och får större insikt i deras perspektiv på våra samhällstjänster.

Tjänstedesign är en användarcentrerad metodik, där du utgår ifrån behov hos de som berörs och involverar dem i utvecklingen av verksamheten. Du följer en tydlig process och använder beprövade metoder för att arbeta utforskande, samskapande och iterativt, tillsammans med utförare och användare.

Genom att lära känna era användare och få insikter om deras upplevelser och behov kan du fokusera på att lösa ”rätt” problem och hitta lösningar som skapar verklig användarnytta. Du kan också få upp ögonen för saker som inte efterfrågas, som ni kan sluta göra. Eftersom tjänstedesign är en iterativ och medskapande process, där du hela tiden involverar och testar med användare och utförare, skapar du även goda förutsättningar för att idéerna ska bli verklighet och spridas.

Tjänstedesign hjälper dig att:

  • ta dig an komplexa frågor utan enkla svar,
  • gå från antaganden till verkliga insikter,
  • hitta nya lösningar och arbetssätt för att skapa mer användarnytta,
  • fokusera på att göra rätt saker, snarare än att göra saker rätt,
  • nyttja resurser smartare.

Om utbildningen

Vår grundutbildning ger dig en grundförståelse för hur tjänstedesignprocessen går till samt när och på vilka sätt du kan använda dig av olika metoder och verktyg. Fokus ligger på att lära genom att göra. Liksom i alla våra tjänstedesignutbildningar utgår vi ifrån Innovationsguiden – SKR:s modell och stöd för tjänstedesign i offentlig sektor. 

Flera som gått utbildningen arbetar som:

  • Verksamhetsutvecklare
  • Projektledare
  • Innovationsledare
  • Digitaliseringsstrateger
  • Utvecklingsledare

Kursmål

Efter genomgången utbildning ska du kunna: 

  • redogöra för Innovationsguidens sex steg för att jobba med tjänstedesign. 
  • använda dig av vanliga tjänstedesignmetoder och verktyg med fokus på stegen Undersöka, Fokusera, Ta fram idéer och Testa idéer. 
  • redogöra för när och hur tjänstedesign kan användas för att utveckla tjänster i offentlig sektor.

Röster från tidigare deltagare:

  • Fantastiskt bra, bra upplägg och tider. Bra lokal, utmanande, intressant, levande och att man fick öva med praktiska och utmanande exempel.
  • Mycket lärorika och roliga dagar. Det var intensivt, utifrån att det är nya metoder, ny kunskap och nya människor. Samtidigt upplever jag att personerna i gruppen, gruppledarna och innehållet bidrog till att alla kände sig trygga.
  • Det här kommer jag kunna använda i mitt arbete! Dels som mindset - att tillåta sig att befinna sig i problemrymden och gräva i vad som faktiskt efterfrågas. Dels som argument för att göra förändringar i min verksamhet, där det ibland har blivit bekvämt att göra som man alltid gjort. Men jag uppskattar också verktygen - att ha fått genomföra de faktiska övningarna.

Upplägg

Under utbildningsdagarna varvas teoretiska genomgångar med praktiskt arbete utifrån ett fiktivt uppdrag, så du får känna på hur det är att jobba användardrivet med tjänstedesign på riktigt.

Några metoder som du får testa är  användarresa, observation, intervju, service safari och prototyping.

"AI-boostad"-utbildning

Under utbildningen kommer vi tillsammans att utforska och testa hur vi kan använda AI på ett konstruktivt sätt inom tjänstedesign.

Praktiska detaljer

  • Dagarna hålls i fysiskt på plats i våra lokaler på Hornsgatan 15 i Stockholm, mellan kl. 09-16.30
  • Kortare teoripass varvas med övningar i smågrupper och reflektioner i helgrupp.
  • Då kursen bygger på samarbete i grupp förväntas du delta aktivt och vara närvarande under hela dagarna.
  • Morgonkaffe med smörgås, lunch och eftermiddagsfika ingår. 

Bokningsvillkor

Läs mer om våra bokningsvillkor.

I vårt nätverk får du kompetensutveckling, omvärldsbevakning och nätverka med andra kring användardriven innovation och tjänstedesign.

Om tjänstedesign och digital mognad

För att öka din organisations digitala mognad är användarcentrering en av 26 principer offentliga organisationer behöver utveckla. Tjänstedesign är en utvecklingsprocess där man involverar användaren för att se till att de tjänster som tas fram fungerar och uppskattas av dem som verksamheten finns till för.

 

Det här är tjänstedesign
Längd: 4:06
Kontakt person bild
Tommy Eriksson
Rådgivare
Adda Kompetens
08-709 59 81
070-527 59 81

Se och jämför våra olika utbildningar för dig som är ny på tjänstedesign. 

När kan man använda tjänstedesign?

Tjänstedesign används brett inom den offentliga sektorn inom till exempel:

  • socialtjänsten
  • HR-området
  • kultur och fritid
  • hälso- och sjukvård
  • äldreomsorgen
  • skolan
  • samhällsbyggnad

Ta del av några konkreta exempel

Du kanske också vill kolla in