Priset är exklusive moms.
Morgonkaffe med smörgås, lunch och eftermiddagsfika ingår.
2025
2025
Varför tjänstedesign i offentlig sektor?
Offentlig sektor står inför utmaningar som kräver nya arbetssätt och lösningar. Vi behöver utnyttja våra resurser på ett bättre sätt och använda varje krona där den skapar mest värde. Då är det viktigt att vi förstår vad våra invånare behöver och får större insikt i deras perspektiv på våra samhällstjänster.
Tjänstedesign är en användarcentrerad metodik, där du utgår ifrån behov hos de som berörs och involverar dem i utvecklingen av verksamheten. Du följer en tydlig process och använder beprövade metoder för att arbeta utforskande, samskapande och iterativt, tillsammans med utförare och användare.
Genom att lära känna era användare och få insikter om deras upplevelser och behov kan du fokusera på att lösa ”rätt” problem och hitta lösningar som skapar verklig användarnytta. Du kan också få upp ögonen för saker som inte efterfrågas, som ni kan sluta göra. Eftersom tjänstedesign är en iterativ och medskapande process, där du hela tiden involverar och testar med användare och utförare, skapar du även goda förutsättningar för att idéerna ska bli verklighet och spridas.
Tjänstedesign hjälper dig att:
- ta dig an komplexa frågor utan enkla svar,
- gå från antaganden till verkliga insikter,
- hitta nya lösningar och arbetssätt för att skapa mer användarnytta,
- fokusera på att göra rätt saker, snarare än att göra saker rätt,
- nyttja resurser smartare.
Om utbildningen
Vår grundutbildning ger dig en grundförståelse för hur tjänstedesignprocessen går till samt när och på vilka sätt du kan använda dig av olika metoder och verktyg. Fokus ligger på att lära genom att göra. Liksom i alla våra tjänstedesignutbildningar utgår vi ifrån Innovationsguiden – SKR:s modell och stöd för tjänstedesign i offentlig sektor.
Flera som gått utbildningen arbetar som:
- Verksamhetsutvecklare
- Projektledare
- Innovationsledare
- Digitaliseringsstrateger
- Utvecklingsledare
Kursmål
Efter genomgången utbildning ska du kunna:
- redogöra för Innovationsguidens sex steg för att jobba med tjänstedesign.
- använda dig av vanliga tjänstedesignmetoder och verktyg med fokus på stegen Undersöka, Fokusera, Ta fram idéer och Testa idéer.
- redogöra för när och hur tjänstedesign kan användas för att utveckla tjänster i offentlig sektor.
Röster från tidigare deltagare:
Upplägg
Under utbildningsdagarna varvas teoretiska genomgångar med praktiskt arbete utifrån ett fiktivt uppdrag, så du får känna på hur det är att jobba användardrivet med tjänstedesign på riktigt.
Några metoder som du får testa är användarresa, observation, intervju, service safari och prototyping.
"AI-boostad"-utbildning
Under utbildningen kommer vi tillsammans att utforska och testa hur vi kan använda AI på ett konstruktivt sätt inom tjänstedesign.
Praktiska detaljer
- Dagarna hålls i fysiskt på plats i våra lokaler på Hornsgatan 15 i Stockholm, mellan kl. 09-16.30
- Kortare teoripass varvas med övningar i smågrupper och reflektioner i helgrupp.
- Då kursen bygger på samarbete i grupp förväntas du delta aktivt och vara närvarande under hela dagarna.
- Morgonkaffe med smörgås, lunch och eftermiddagsfika ingår.
Bokningsvillkor
Läs mer om våra bokningsvillkor.
I vårt nätverk får du kompetensutveckling, omvärldsbevakning och nätverka med andra kring användardriven innovation och tjänstedesign.
För att öka din organisations digitala mognad är användarcentrering en av 26 principer offentliga organisationer behöver utveckla. Tjänstedesign är en utvecklingsprocess där man involverar användaren för att se till att de tjänster som tas fram fungerar och uppskattas av dem som verksamheten finns till för.
Se och jämför våra olika utbildningar för dig som är ny på tjänstedesign.
Tjänstedesign används brett inom den offentliga sektorn inom till exempel:
- socialtjänsten
- HR-området
- kultur och fritid
- hälso- och sjukvård
- äldreomsorgen
- skolan
- samhällsbyggnad