Priserna är exklusive moms.
Utbildningen kan även köpas till lägre pris genom ett organisationsabonnemang eller med volymrabatt.
Varför tjänstedesign i offentlig sektor?
Tjänstedesign är en användarcentrerad metodik, där du utgår ifrån behov hos de som berörs och involverar dem i utvecklingen av verksamheten. Du följer en tydlig process och använder beprövade metoder för att arbeta utforskande, samskapande och iterativt, tillsammans med utförare och användare.
Genom att lära känna era användare och få insikter om deras upplevelser och behov kan du fokusera på att lösa ”rätt” problem och hitta lösningar som skapar verklig användarnytta. Du kan också få upp ögonen för saker som inte efterfrågas, som ni kan sluta göra. Eftersom tjänstedesign är en iterativ process, där du hela tiden involverar och testar med användare och utförare, skapar du även goda förutsättningar för att idéerna ska bli verklighet och spridas.
Tjänstedesign hjälper dig att:
- ta dig an komplexa frågor utan enkla svar
- gå från antaganden till insikter
- hitta lösningar som skapar verklig användarnytta
- göra rätt saker, snarare än att göra saker rätt
- nyttja resurser smartare.
Om utbildningen
Utbildningen ger dig en övergripande förståelse för tjänstedesign och varför det är viktigt att utveckla utifrån användarnas behov. Liksom i alla våra tjänstedesignutbildningar utgår vi ifrån Innovationsguiden – Sveriges Kommuner och Regioners (SKR) modell och stöd för tjänstedesign i offentlig sektor.
För vem
Utbildningen vänder sig främst till dig som är inte har så mycket kunskaper om tjänstedesign och Innovationsguiden sen tidigare, till exempel:
- chefer eller ledare som vill kunna stötta medarbetare som ska arbeta med tjänstedesign.
- medarbetare som ska ingå i ett tjänstedesignprojekt och vill förbereda sig.
- projektledare, strateger eller utvecklingsledare som vill få en teoretisk grund för att börja arbeta praktiskt med tjänstedesign.
Upplägg
Utbildningen är heldigital och består av sju moduler. Du får lära dig övergripande om tjänstedesign och hur du arbetar enligt Innovationsguidens sex steg - en pedagogisk modell för att ta sig an en tjänstedesignprocess, samtidigt som du får följa ett fiktivt case genom alla stegen. På vägen får du prova på olika mallar, reflektera, ta del av olika exempel från verkliga projekt och inte minst, på ett lättfattligt sätt, läsa om de olika stegens delar och innehåll. Text och bild varvas med filmer och reflektionsövningar.
- Utbildningen tar cirka 5-7 timmar att genomföra. Beräknad tidsåtgång är individuell och beror på hur mycket tid du lägger på övningarna. Vi rekommenderar att du delar upp utbildningen och går en modul i taget.
- Utbildningen är upplagd för att utföras enskilt, men det är en bra idé att göra den samtidigt med en eller flera kollegor så att ni kan diskutera och testa metoder tillsammans.
Kursmål
Efter genomförd utbildning ska du
- känna till hur tjänstedesignens metoder och verktyg ser ut och fungerar
- förstå vad de olika stegen i Innovationsguiden innebär
- känna till vad som är tjänstedesignens förhållningssätt till utveckling
- förstå vad det innebär att skapa och testa en prototyp
- förstå fördelarna med att utveckla tjänster utifrån användarnas verkliga behov.
Bokningsvillkor
Läs mer om våra bokningsvillkor.
I vårt nätverk får du kompetensutveckling, omvärldsbevakning och nätverka med andra kring användardriven innovation och tjänstedesign.
För att öka din organisations digitala mognad är användarcentrering en av 26 principer offentliga organisationer behöver utveckla. Tjänstedesign är en utvecklingsprocess där man involverar användaren för att se till att de tjänster som tas fram fungerar och uppskattas av dem som verksamheten finns till för.
Just nu får du som köper en enstaka licens på någon av våra webbutbildningar 20% rabatt på ditt köp.
Rabatten gäller för köp den 15 november-15 december och dras vid fakturering.
Testa delar av innehållet i utbildningen helt gratis, för att få en känsla för innehåll och upplägg.
Tjänstedesign används brett inom den offentliga sektorn inom till exempel:
- socialtjänsten
- HR-området
- kultur och fritid
- hälso- och sjukvård
- äldreomsorgen
- skolan
- samhällsbyggnad
Se och jämför våra olika utbildningar för dig som är ny på tjänstedesign.
Har du redan köpt webbutbildningen? Logga in via Addas Lärplattform, dit du fått ett separat inlogg.