Utbildningen erbjuds som uppdragsutbildning.
Om utbildningen
På den här utbildningen går vi igenom hur du kan skapa en användbar, överskådlig projektplanering som tar vara på de utforskande principer som kännetecknar tjänstedesign som arbetssätt.
Teori varvas med praktiska övningar, reflektion i grupp samt eget arbete och självstudier. Efter utbildningen kommer du att ha ett utkast på en projektplanering för det projekt du har valt att ”testa” under utbildningen.
Vi går igenom:
- När det passar att använda sig av tjänstedesign i utvecklingsarbeten och hur en bra utmaningsformulering ser ut.
- Vilka aktiviteter som behöver göras när, samt hur du planerar in flexibilitet i projektet.
- Teamsammansättning och hur du jobbar aktivt med teamet under projektets gång.
- Vilka som behöver involveras och på vilket sätt - användare, medarbetare, styrgrupp med flera.
- Framgångsfaktorer i planering och genomförande för att idéer ska bli verklighet och spridas.
Webbutbildning om tjänstedesign ingår
Som deltagare på utbildningen får du även tillgång till vår webbutbildning ”Tjänstedesign – introduktionsutbildning” i 365 dagar. Webbutbildningen bygger på Innovationsguidens sex steg och följer ett fiktivt projekt från Ringa in-steget till Förverkliga.
Du som är nybörjare kan ta del av introduktionen inför Planera-utbildningen, för att bekanta dig med tjänstedesignens grundprinciper.
Du som är mer erfaren kan med fördel gå introduktionen för att repetera och få nya perspektiv på processen, och hur du kan prata om tjänstedesign med dina projektdeltagare.
Kursmål
Målet är att du efter avslutad kurs ska ha grundläggande kunskap och verktyg för att själv kunna planera och driva ett tjänstedesignprojekt, från ax till limpa.
Upplägg
Med stöd av kursledare och utbildningsmaterial kommer du steg för steg ta fram din egen projektplanering som du sedan får dela med dig av och få feedback på av andra kursdeltagare. Vi rekommenderar att du har med dig ett riktigt projekt som du kan arbeta med under utbildningen, så du direkt kan testa och omsätta din kunskap i praktiken. Det kan vara ett mindre eller större projekt, huvudsaken är att du fått mandat att genomföra det med tjänstedesignmetodik.
Om du inte har möjlighet att arbeta med ett verkligt projekt får du istället använda dig av ett av våra fiktiva projekt och ”testa” ditt upplägg på.
Förkunskaper
Under utbildningen kommer vi att kunna anpassa upplägg och diskussioner utifrån deltagarnas olika förkunskaper och erfarenheter, men vi tror att du som går utbildningen har viss kunskap om tjänstedesign eller liknande användarcentrerade designprocesser. Till exempel från att ha testat arbetssättet i ett eget projekt, gått en utbildning i tjänstedesign eller motsvarande.
Om du är nybörjare på tjänstedesign när du anmäler dig så kan du läsa in dig på arbetssättet genom vår heldigitala Tjänstedesign - introduktionsutbildning, som ingår i utbildningspaketet.
Upplägg
Utbildningen kan hållas både digitalt eller på plats. Utbildningen är bokningsbar som uppdrag flr grupper. Vi bestämmer tillsammans om den hålls under en heldag eller flera dagar, beroende på din organisations förutsättningar och behov.
Vill du lära ut tjänstedesign till andra?
Då kanske vår utbildning Utbilda i tjänstedesign är något för dig?
Kursledare
Under mina drygt 25 år som konsult inom tjänstedesignområdet har jag haft fokus på behovsanalys, effekt- och nyttostyrning, och affärs- och verksamhetsutveckling. Något av det bästa jag vet är att stötta individer och team i utforskning och lösning av problem som är viktiga på riktigt.
Ett designmässigt arbetssätt är på samma gång lekfullt, strukturerat och effektivt, vilket enligt mig gör det till det mest människoanpassade sättet att ta sig an utmaningar på.
Jag har jobbat med tjänstedesign i en kommun de senaste åtta åren, med allt från trafik-, trygghets- och digitaliseringsfrågor. För mig är lärandet det roligaste med tjänstedesign och det är otroligt givande att stötta andra och hjälpa dem att upptäcka styrkan i arbetssättet, och hur lustfyllt det är.
De aha-upplevelser man kan få av att möta användare, att förstå behoven och sen se mönster - det är så kul!
Bokningsvillkor
Läs mer om våra bokningsvillkor.
Tjänstedesign används brett inom den offentliga sektorn inom till exempel:
- socialtjänsten
- HR-området
- kultur och fritid
- hälso- och sjukvård
- äldreomsorgen
- skolan
- samhällsbyggnad