Priset är exklusive moms.
Om utbildningen
AI har potential att förändra hur offentlig sektor arbetar – men hur gör vi det på ett sätt som skapar verkligt värde? Den här utbildningen fokuserar på att förstå och använda AI genom praktiska övningar och grupparbeten.
Du får en introduktion till AI, juridiska och etiska perspektiv samt praktiska tillämpningar såsom textanalys, automatisering, projektplanering och idégenerering. Genom case-baserat lärande får du möjlighet att testa AI-verktyg, analysera data och utveckla egna förslag på AI-lösningar anpassade för din verksamhet.
Ger högskolepoäng
Utbildningen kombinerar forskningsnära och praktiknära inslag för att du som deltagare ska få med dig kunskap och konkreta verktyg för att kunna påverka och driva digitalisering i din organisation. Efter utbildningen kan du tillgodose dig 7,5 högskolepoäng vid Institutionen för tillämpad IT vid Göteborgs universitet, som är vår samarbetspartner i genomförandet. Examination sker genom inlämningsuppgifter och gruppresentationer.
Mål
Efter utbildningen ska du:
- Ha en grundläggande förståelse för AI och dess möjligheter i offentlig sektor.
- Känna till de juridiska, etiska och hållbarhetsmässiga aspekterna av AI-användning.
- Kunna analysera och använda AI i praktiska sammanhang genom case och grupparbeten.
- Ha testat AI-verktyg för textanalys, automatisering och projektplanering.
- Ha en bättre bild av hur AI kan implementeras i din verksamhet.
Förkunskaper
Ingen tidigare erfarenhet av AI krävs. Utbildningen riktar sig till dig som arbetar i offentlig sektor och är nyfiken på AI:s möjligheter. Utbildningen är särskilt relevant för dig som arbetar med verksamhetsutveckling, digitalisering, förnyelsearbete eller projektledning och vill lära dig hur AI kan bidra till effektivisering och bättre beslutsunderlag.
Tips! Kroka gärna arm med en kollega och gå utbildningen tillsammans, för att kunna testa och implementera AI-lösningar i er organisation på hemmaplan.
Datum för 2025
Utbildningen hålls 2 april, 16 april, 30 april, 14 maj, 28 maj, 10 juni.
Träffarna hålls kl. 09:00 - 12:00 via Zoom.
Samarbete med SKR
I alla våra lärarledda utbildningar inom digitalisering och innovation samarbetar vi med Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) för att säkerställa kvalitet och relevans för SKR:s medlemmar.
Upplägg och examination
Utbildningen bygger på en kombination av digitala lärarledda träffar och självstudier. Du får tillgång till en digital plattform med kursmaterial och möjlighet till erfarenhetsutbyte med andra deltagare. Examination sker genom individuella och gruppbaserade uppgifter.
Utbildningen har plats för max 45 deltagare.
Självstudier
Mellan träffarna förväntas du avsätta ungefär 2 timmar för självstudier.
Självstudierna mellan träffarna kan till exempel bestå av att titta på inspelade föreläsningar, läsa litteratur eller lyssna på en podd.
Examination
Utbildningen ger 7,5 högskolepoäng genom aktivt deltagande och examinationsuppgifter.
Examination sker löpande genom aktivt deltagande vid tillfällena samt reflektioner och diskussioner på den digitala plattformen.
I slutet av programmet ska du sammanställa en skriftlig rapport med reflektion om programmets innehåll och tillämpning.
För den här utbildningen kommer vi fråga efter personnummer som krävs för registreringen som student vid Göteborgs universitet.
Lärare
Utbildningen har två huvudlärare – Kristian Norling och Tomas Lindroth - med ansvar för innehåll och examination
Tomas Lindroth är lektor i Informatik vid Göteborgs universitet och en uppskattad föreläsare. Han leder Sveriges största forskargrupp inom Informatik med fokus på samhällets digitalisering och hans egen forskning fokuserar på offentlig sektors digitalisering. Tomas är även medgrundare till forskningskonsortiet Digital Förvaltning, samt medförfattare till boken Offentlig sektors digitalisering.
Kristian är doktor i informationssystem med över tjugo års erfarenhet inom kommunikation, digitalisering och strategiarbete, främst från offentlig sektor. Han är forskare vid Swedish Center for Digital Innovation/Digital förvaltning, där han specialiserar sig på digitaliseringsstrategier i offentlig sektor. Hans forskning fokuserar på hur strategisk dialog och samförståelse kan möjliggöra digital transformation och innovation. Kristians erfarenhet och expertis inom strategiarbete gör honom till en värdefull kursledare och mentor inom strategiarbete.