Vi använder cookies

På adda.se använder vi cookies (kakor) för att underlätta och förbättra din användning på vår webbplats. Cookies är en liten textfil som lagras på din dator, mobiltelefon, surfplatta eller annan enhet när du besöker adda.se. De finns för att förbättra webbplatsen för dig, till exempel för att kunna anpassa adda.se efter dina önskemål och val. 

Vilka cookies vill du tillåta?
Inställningar för cookies

Cookies som krävs för att webbplatsen ska fungera, till exempel sessions-ID som vårt webbhotell är beroende av.

Låter oss samla information om ditt besök på webbplatsen — till exempel vilken webbläsare du använder och eventuella kodfel du råkat ut för — med syfte att förbättra den.

Adda

Tjänstedesign - grundutbildning (digital 4 träffar)

Hur kan tjänstedesign, också kallad användardriven innovation, hjälpa oss att leverera värdeskapande och resurseffektiva välfärds- och samhällstjänster? Det får du lära dig på den här utbildningen. Efteråt har du med dig grundläggande kunskap om tjänstedesign, praktisk erfarenhet samt verktyg för att börja utveckla verksamheten utifrån era användares behov.

Bakrundsbild för sidhuvud
För vem?
För anställda i offentlig sektor som vill få praktisk erfarenhet och lärarledd handledning för att lära sig metoder för att involvera användare i utvecklingen av verksamhetens tjänster, processer och arbetssätt. Inga förkunskaper krävs, bara nyfikenhet på tjänstedesign!
Pris
7900 kr

Priset är exklusive moms. 

Priset avser pilotomgång 1 som hålls sept-nov 2025. 

Praktisk info
Lärarledd
Grundkurs
4 tillfällen + frivilliga pulsträffar
Distans
26 sep - 14 nov
Utbildningen hålls digitalt
09:00 - 11:00
Platser kvar
Kommande
Vill du få information om kommande omgångar?

Varför tjänstedesign i offentlig sektor? 

Offentlig sektor står inför utmaningar som kräver nya arbetssätt och lösningar. Vi behöver utnyttja våra resurser på ett bättre sätt och använda varje krona där den skapar mest värde. Då är det viktigt att vi förstår vad våra invånare behöver och får större insikt i deras perspektiv på våra samhällstjänster. 

Tjänstedesign är en användarcentrerad metodik, där du utgår ifrån behov hos de som berörs och involverar dem i utvecklingen av verksamheten. Du följer en tydlig process och använder beprövade metoder för att arbeta utforskande, samskapande och iterativt, tillsammans med utförare och användare. 

Genom att lära känna era användare och få insikter om deras upplevelser och behov kan du fokusera på att lösa ”rätt” problem och hitta lösningar som skapar verklig användarnytta. Du kan också få upp ögonen för saker som inte efterfrågas, som ni kan sluta göra. Eftersom tjänstedesign är en iterativ och medskapande process, där du hela tiden involverar och testar med användare och utförare, skapar du även goda förutsättningar för att idéerna ska bli verklighet och spridas. 

Tjänstedesign hjälper dig att: 

  • ta dig an komplexa frågor utan enkla svar, 
  • gå från antaganden till verkliga insikter, 
  • hitta nya lösningar och arbetssätt för att skapa mer användarnytta, 
  • fokusera på att göra rätt saker, snarare än att göra saker rätt. 
  • nyttja resurser smartare.

Om utbildningen

Vår grundutbildning ger dig en grundförståelse för hur tjänstedesignprocessen går till samt när och på vilka sätt du kan använda dig av olika metoder och verktyg. Liksom i alla våra tjänstedesignutbildningar utgår vi ifrån Innovationsguiden – SKR:s modell och stöd för tjänstedesign i offentlig sektor. 

Denna utbildning är digital och uppdelad på fyra träffar på 2 till 4 timmar. Förutom lärarledda träffar kommer du att få hemuppgifter samt erbjuds det pulsträffar där du kan få stöd och hjälp med hemuppgiften eller teoridelar som du vill reflektera runt.

Flera som gått utbildningen arbetar som:
  • Verksamhetsutvecklare
  • Projektledare
  • Innovationsledare
  • Digitaliseringsstrateger
  • Utvecklingsledare

Kursmål

Efter utbildningen ska du kunna: 

  • redogöra för Innovationsguidens sex steg för att jobba med tjänstedesign. 
  • använda dig av vanliga tjänstedesignmetoder och verktyg med fokus på stegen Undersöka, Fokusera, Ta fram idéer och Testa idéer. 
  • redogöra för när och hur tjänstedesign kan användas för att utveckla tjänster i offentlig sektor.

Upplägg

Utbildningen består av fyra lärarledda digitala träffar.
 
Under träffarna har du möjlighet att fördjupa dina kunskaper i Innovationsguidens sex steg för att jobba med tjänstedesign. Träffarna inkluderar kombinationer av praktiska övningar, gruppdiskussioner och individuella uppgifter, vilket gör det lättare att applicera lärdomarna i din verksamhet.
 
Mellan träffarna testar och utforskar du metoder och verktyg som är vanliga inom tjänstedesign och arbetar praktisk med ett fiktivt uppdrag tillsammans med övriga kursdeltagare.
 
Pulsmöten kommer även att hållas, där du kan ställa frågor och få löpande stöd från utbildningsledare och andra deltagare under hela processen.
 

Pilotutbildning 

Vi erbjuder nu en möjlighet att delta i vår pilotutbildning. Som deltagare i denna pilot får du chansen att påverka och förbättra utbildningen.

Vad innebär det för dig?

  • Du får samma omfattande utbildning och stöd som i våra ordinarie kurser.
  • Du bidrar till att forma utbildningen genom att dela dina erfarenheter och förslag och förväntas lägga 10-15 minuter per träff för att ge feedback.
 

Omgång 1 - PILOT: 26 september – 14 november

 
Träff 1: 26/9 kl.09.00-11.00
Träff 2: 10/10 kl.09.00-11.00
Träff 3: 24/10 kl.09.00-14.00 (45 min lunch mellan 12.00-13.00)
Träff 4: 14/11 kl.09.00-11.00
 
Pulsmöten hålls klockan 11.15-12.00 följande datum: 3/10, 17/10, 7/11
 
Samtliga träffar hålls digitalt via Teams.

Bokningsvillkor

Läs mer om våra bokningsvillkor.

Kontaktperson
Kontakt person bild
Tommy Eriksson
Rådgivare
Adda Kompetens
08-709 59 81
070-527 59 81
Det här är tjänstedesign
Längd: 4:06
När används tjänstedesign?

Tjänstedesign kan användas inom de flesta verksamheter inom offentlig sektor, exempelvis inom:
- Socialtjänsten
- HR-området
- Hälso- och sjukvård

Ta del av några konkreta exempel