Priset är exklusive moms.
Priset avser pilotomgång 1 som hålls sept-nov 2025.
Varför tjänstedesign i offentlig sektor?
Offentlig sektor står inför utmaningar som kräver nya arbetssätt och lösningar. Vi behöver utnyttja våra resurser på ett bättre sätt och använda varje krona där den skapar mest värde. Då är det viktigt att vi förstår vad våra invånare behöver och får större insikt i deras perspektiv på våra samhällstjänster.
Tjänstedesign är en användarcentrerad metodik, där du utgår ifrån behov hos de som berörs och involverar dem i utvecklingen av verksamheten. Du följer en tydlig process och använder beprövade metoder för att arbeta utforskande, samskapande och iterativt, tillsammans med utförare och användare.
Genom att lära känna era användare och få insikter om deras upplevelser och behov kan du fokusera på att lösa ”rätt” problem och hitta lösningar som skapar verklig användarnytta. Du kan också få upp ögonen för saker som inte efterfrågas, som ni kan sluta göra. Eftersom tjänstedesign är en iterativ och medskapande process, där du hela tiden involverar och testar med användare och utförare, skapar du även goda förutsättningar för att idéerna ska bli verklighet och spridas.
Tjänstedesign hjälper dig att:
- ta dig an komplexa frågor utan enkla svar,
- gå från antaganden till verkliga insikter,
- hitta nya lösningar och arbetssätt för att skapa mer användarnytta,
- fokusera på att göra rätt saker, snarare än att göra saker rätt.
- nyttja resurser smartare.
Om utbildningen
Vår grundutbildning ger dig en grundförståelse för hur tjänstedesignprocessen går till samt när och på vilka sätt du kan använda dig av olika metoder och verktyg. Liksom i alla våra tjänstedesignutbildningar utgår vi ifrån Innovationsguiden – SKR:s modell och stöd för tjänstedesign i offentlig sektor.
Denna utbildning är digital och uppdelad på fyra träffar på 2 till 4 timmar. Förutom lärarledda träffar kommer du att få hemuppgifter samt erbjuds det pulsträffar där du kan få stöd och hjälp med hemuppgiften eller teoridelar som du vill reflektera runt.
- Verksamhetsutvecklare
- Projektledare
- Innovationsledare
- Digitaliseringsstrateger
- Utvecklingsledare
Kursmål
Efter utbildningen ska du kunna:
- redogöra för Innovationsguidens sex steg för att jobba med tjänstedesign.
- använda dig av vanliga tjänstedesignmetoder och verktyg med fokus på stegen Undersöka, Fokusera, Ta fram idéer och Testa idéer.
- redogöra för när och hur tjänstedesign kan användas för att utveckla tjänster i offentlig sektor.
Upplägg
Pilotutbildning
Vi erbjuder nu en möjlighet att delta i vår pilotutbildning. Som deltagare i denna pilot får du chansen att påverka och förbättra utbildningen.
Vad innebär det för dig?
- Du får samma omfattande utbildning och stöd som i våra ordinarie kurser.
- Du bidrar till att forma utbildningen genom att dela dina erfarenheter och förslag och förväntas lägga 10-15 minuter per träff för att ge feedback.
Omgång 1 - PILOT: 26 september – 14 november
Bokningsvillkor
Läs mer om våra bokningsvillkor.

Tjänstedesign kan användas inom de flesta verksamheter inom offentlig sektor, exempelvis inom:
- Socialtjänsten
- HR-området
- Hälso- och sjukvård