Priset är exklusive moms.
Kan även bokas som uppdrag för större grupper.
2025
2025
Se även våra ordinarie grundutbildningar i tjänstedesign. Dessa är inte särskilt anpassade för dig inom socialtjänsten, men utbildningens upplägg och innehåll är i övrigt detsamma.
Tjänstedesign - grundutbildning (digital)
Tjänstedesign - grundutbildning (fysisk)
Varför tjänstedesign för socialtjänsten?
För att klara välfärdens kompetensförsörjning de kommande åren behöver offentlig sektor ställa om. Då handlar det dels om att hitta nya lösningar och att nyttja resurserna smartare. Men också att erbjuda en hållbar och utvecklande arbetsmiljö, där medarbetare trivs och vill vara kvar. I det omställningsarbetet är användarcentrerad utveckling och tjänstedesign en viktig pusselbit.
Tjänstedesign är en användarcentrerad metodik, där du utgår ifrån behov hos de som berörs och involverar dem i utvecklingen av verksamheten. Du följer en tydlig process och använder beprövade metoder för att arbeta utforskande, samskapande och iterativt, tillsammans med utförare och användare.
Genom att lära känna era användare och få insikter om deras upplevelser och behov kan du fokusera på att lösa ”rätt” problem och hitta lösningar som skapar verklig användarnytta. Du kan också få upp ögonen för saker som inte efterfrågas, som ni kan sluta göra. Eftersom tjänstedesign är en iterativ och medskapande process, där du hela tiden involverar och testar med användare och utförare, skapar du även goda förutsättningar för att idéerna ska bli verklighet och spridas.
Exempel på utmaningar att ta sig an med tjänstedesign:
- Hur kan vi utveckla socialtjänsten så att den blir mer förebyggande, jämställd och lättillgänglig än idag?
- Hur gör vi det attraktivt, utvecklande och hållbart att jobba inom socialtjänsten i vår organisation?
- Hur kan vi skapa och ta tillvara engagemang och möjliggöra medarbetarnas delaktighet kring verksamhetsutveckling?
- Hur kan vi minska rädslan för socialtjänsten och istället öka tryggheten för de som söker hjälp?
Om utbildningen
Vår grundutbildning ger dig en grundförståelse för hur tjänstedesignprocessen går till samt när och på vilka sätt du kan använda dig av olika metoder och verktyg. Liksom i alla våra tjänstedesignutbildningar utgår vi ifrån Innovationsguiden – SKR:s modell och stöd för tjänstedesign i offentlig sektor.
På den här riktade utbildningen för socialtjänsten kommer vi lyfta hur du kan använda tjänstedesign i utvecklingsarbeten tillsammans med utförare och brukare/den enskilde. Det gör vi dels genom anpassade fiktiva uppdrag, dels genom att vi tillsammans reflekterar och knyter an till de utmaningar som ni står inför i era verksamheter och i era roller.
Kursmål
Efter utbildningen ska du kunna:
- redogöra för Innovationsguidens sex steg för att jobba med tjänstedesign.
- använda dig av vanliga tjänstedesignmetoder och verktyg med fokus på stegen Undersöka, Fokusera, Ta fram idéer och Testa idéer.
- redogöra för när och hur tjänstedesign kan användas för att utveckla tjänster i offentlig sektor.
Upplägg
Utbildningen inleds med en självstudiedel med inläsning, praktiska förberedelser och en hemuppgift. Därefter deltar du på två lärarledda, digitala heldagar där teori varvas med praktiskt arbete utifrån ett fiktivt uppdrag. På så sätt får du känna på hur det är att jobba användardrivet med tjänstedesign på riktigt.
Du introduceras till tjänstedesign och hur angreppsättet kan användas, samt testar och utforskar verktyg och metoder så som användarresa, intervju, service safari och prototyping.
Självstudiematerialet består av:
- filmer och texter om tjänstedesign och exempel på när och hur det kan användas i praktiken,
- en hemuppgift där du får testa två metoder - service safari och användarresa - på egen hand,
- praktisk förberedelse av några moment som ska genomföras under de lärarledda dagarna,
- några reflektionsfrågor.
Bokningsvillkor
Läs mer om våra bokningsvillkor.
Ta del av exempel på hur andra kommuner och regioner arbetar med tjänstedesign och vad det kan leda till.