Vi använder cookies

På adda.se använder vi cookies (kakor) för att underlätta och förbättra din användning på vår webbplats. Cookies är en liten textfil som lagras på din dator, mobiltelefon, surfplatta eller annan enhet när du besöker adda.se. De finns för att förbättra webbplatsen för dig, till exempel för att kunna anpassa adda.se efter dina önskemål och val. 

Vilka cookies vill du tillåta?
Inställningar för cookies

Cookies som krävs för att webbplatsen ska fungera, till exempel sessions-ID som vårt webbhotell är beroende av.

Låter oss samla information om ditt besök på webbplatsen — till exempel vilken webbläsare du använder och eventuella kodfel du råkat ut för — med syfte att förbättra den.

Adda

Tjänstedesign - grundutbildning för socialtjänsten (digital - 4 träffar)

Hur kan tjänstedesign, också kallad användardriven innovation, användas för att ställa om till en mer förebyggande, jämställd och lättillgänglig socialtjänst? Det får du lära dig på den här riktade utbildningen för socialtjänsten.

Bakrundsbild för sidhuvud
För vem?
För dig som arbetar inom socialtjänsten i en offentlig verksamhet, och som vill lära dig metoder för att involvera ”brukare” för att socialtjänsten ska bli mer förebyggande, jämställd och lättillgänglig än idag: att sänka trösklarna, nå invånare tidigt, innan problemen växt sig stora.
Pris
9 900 kr /person eller enligt nedan.

Lägre pris när flera deltagare från en organisation bokar till en och samma omgång:

  • 8 900 kr per person, om ni är 2–5 personer
  • 7 900 kr per person, om ni är 6 - 12 personer
  • 6 900 kr per person, om ni är 13 eller fler

Priserna är exklusive moms.

Praktisk info
Lärarledd
Grundkurs
4 tillfällen + frivilliga pulsträffar
Distans
22 okt - 10 dec
Utbildningen hålls digitalt
09:00 - 11:00
Platser kvar
Kommande
Vill du få information om kommande omgångar?

Se även våra ordinarie grundutbildningar i tjänstedesign. Dessa är inte särskilt anpassade för dig inom socialtjänsten, men utbildningens upplägg och innehåll är i övrigt detsamma.

Varför tjänstedesign för socialtjänsten?

För att klara välfärdens kompetensförsörjning de kommande åren behöver offentlig sektor ställa om. Då handlar det dels om att hitta nya lösningar och att nyttja resurserna smartare. Men också att erbjuda en hållbar och utvecklande arbetsmiljö, där medarbetare trivs och vill vara kvar. I det omställningsarbetet är användarcentrerad utveckling och tjänstedesign en viktig pusselbit.

Tjänstedesign är en användarcentrerad metodik, där du utgår ifrån behov hos de som berörs och involverar dem i utvecklingen av verksamheten. Du följer en tydlig process och använder beprövade metoder för att arbeta utforskande, samskapande och iterativt, tillsammans med utförare och användare. 

Genom att lära känna era användare och få insikter om deras upplevelser och behov kan du fokusera på att lösa ”rätt” problem och hitta lösningar som skapar verklig användarnytta. Du kan också få upp ögonen för saker som inte efterfrågas, som ni kan sluta göra. Eftersom tjänstedesign är en iterativ och medskapande process, där du hela tiden involverar och testar med användare och utförare, skapar du även goda förutsättningar för att idéerna ska bli verklighet och spridas. 

Exempel på utmaningar att ta sig an med tjänstedesign: 

  • Hur kan vi utveckla socialtjänsten så att den blir mer förebyggande, jämställd och lättillgänglig än idag?
  • Hur gör vi det attraktivt, utvecklande och hållbart att jobba inom socialtjänsten i vår organisation? 
  • Hur kan vi skapa och ta tillvara engagemang och möjliggöra medarbetarnas delaktighet kring verksamhetsutveckling?
  • Hur kan vi minska rädslan för socialtjänsten och istället öka tryggheten för de som söker hjälp? 

Om utbildningen

Vår grundutbildning ger dig en grundförståelse för hur tjänstedesignprocessen går till samt när och på vilka sätt du kan använda dig av olika metoder och verktyg. Liksom i alla våra tjänstedesignutbildningar utgår vi ifrån Innovationsguiden – SKR:s modell och stöd för tjänstedesign i offentlig sektor. 

Denna utbildning är digital och uppdelad på fyra träffar på 2 till 4 timmar. Förutom lärarledda träffar kommer du att få hemuppgifter samt erbjuds det pulsträffar där du kan få stöd och hjälp med hemuppgiften eller teoridelar som du vill reflektera runt.

På den här riktade utbildningen för socialtjänsten kommer vi lyfta hur du kan använda tjänstedesign i utvecklingsarbeten tillsammans med utförare och brukare/den enskilde.  Det gör vi dels genom anpassade fiktiva uppdrag, dels genom att vi tillsammans reflekterar och knyter an till de utmaningar som ni står inför i era verksamheter och i era roller. 

Kursmål

Efter utbildningen ska du kunna: 

  • redogöra för Innovationsguidens sex steg för att jobba med tjänstedesign. 
  • använda dig av vanliga tjänstedesignmetoder och verktyg med fokus på stegen Undersöka, Fokusera, Ta fram idéer och Testa idéer. 
  • redogöra för när och hur tjänstedesign kan användas för att utveckla tjänster i offentlig sektor.

Upplägg

Utbildningen består av fyra lärarledda digitala träffar.
 
Under träffarna har du möjlighet att fördjupa dina kunskaper i Innovationsguidens sex steg för att jobba med tjänstedesign. Träffarna inkluderar kombinationer av praktiska övningar, gruppdiskussioner och individuella uppgifter, vilket gör det lättare att applicera lärdomarna i din verksamhet.
 
Mellan träffarna testar och utforskar du metoder och verktyg som är vanliga inom tjänstedesign och arbetar praktisk med ett fiktivt uppdrag tillsammans med övriga kursdeltagare.
Pulsmöten kommer även att hållas, där du kan ställa frågor och få löpande stöd från utbildningsledare och andra deltagare under hela processen.
 

Datum höst

Träff 1: 22/10 kl.09.00-11.00
Träff 2: 12/11 kl.09.00-11.00
Träff 3: 26/11 kl.09.00-14.00 (45 min lunch mellan 12.00-13.00)
Träff 4: 10/12 kl.09.00-11.00
 
Pulsmöten hålls klockan 11.15-12.00 följande datum: 5/11, 19/11, 3/12

Bokningsvillkor

Läs mer om våra bokningsvillkor.

Kontaktperson
Kontakt person bild
Tommy Eriksson
Rådgivare
Adda Kompetens
08-709 59 81
070-527 59 81
Det här är tjänstedesign
Längd: 4:06

Ta del av exempel på hur andra kommuner och regioner arbetar med tjänstedesign och vad det kan leda till.