Utbildningen erbjuds som uppdragsutbildning för större grupper.
Se även våra ordinarie grundutbildningar i tjänstedesign. Dessa är inte särskilt fokuserade på tjänstedesign i interna utvecklingsarbeten för dig som arbetar med upphandling, men utbildningens upplägg och innehåll är i övrigt detsamma.
Tjänstedesign - grundutbildning (digital)
Tjänstedesign - frundutbildning (fysisk)
Varför tjänstedesign för upphandare?
För att möta framtidens krav på hållbarhet och effektivitet inom offentlig sektor, måste vi ompröva våra upphandlingsstrategier. Det innebär att hitta nya lösningar och använda resurser på ett smartare sätt, samt att erbjuda en hållbar och utvecklande arbetsmiljö för alla inblandade. Användarcentrerad utveckling och tjänstedesign är nyckelkomponenter i denna omställning.
Användarcentrerad metodik
Tjänstedesign är en metodik som fokuserar på användarnas behov och involverar dem i utvecklingsprocessen. Du följer en klar process och använder beprövade metoder för att utforska, samarbeta och testa tillsammans med både interna och externa intressenter.
Insikter och lösningar
Genom att förstå användarnas upplevelser och behov kan du fokusera på att lösa de “rätta” problemen och hitta lösningar som ger verkligt värde. Tjänstedesignens iterativa och medskapande process innebär att du kontinuerligt involverar och testar med användare och intressenter, vilket ökar chanserna för att idéerna blir verklighet och sprids.
Exempel på upphandlingsutmaningar
- Hur kan vi göra upphandlingsprocessen enklare och mer attraktiv för leverantörer?
- Hur kan vi främja innovation och hållbarhet genom våra ramavtal?
- Hur kan vi skapa förutsättningar för långsiktiga och fördelaktiga relationer med leverantörer?
- Hur kan vi utveckla våra processer för att ge möjligheten att medverka i upphandlingar för såväl lokala små som stora nationella leverantörer?
Om utbildningen
Vår grundutbildning ger dig en grundförståelse för hur tjänstedesignprocessen går till samt när och på vilka sätt du kan använda dig av olika metoder och verktyg. Liksom i alla våra tjänstedesignutbildningar utgår vi ifrån Innovationsguiden – SKR:s modell och stöd för tjänstedesign i offentlig sektor.
I våra ordinarie grundutbildningar utgår vi ifrån slutanvändaren när vi pratar om användaren – brukaren, patienten, kunden som verksamheten är till för.
På den här riktade utbildningen för upphandlare kommer vi även att lyfta hur du kan använda tjänstedesign i en upphandlingsprocess. Det gör vi dels genom anpassade fiktiva uppdrag, dels genom att vi tillsammans reflekterar och knyter an till de utmaningar som ni står inför i era verksamheter och i era roller.
Kursmål
Efter utbildningen ska du kunna:
- Beskriva Innovationsguidens sex steg för att arbeta med tjänstedesign.
- Använda vanliga tjänstedesignmetoder och verktyg, särskilt för stegen Undersöka, Fokusera, Ta fram idéer och Testa idéer.
- Förklara när och hur tjänstedesign kan användas för att utveckla tjänster inom offentlig sektor.
Upplägg
Utbildningen inleds med en självstudiedel med inläsning, praktiska förberedelser och en hemuppgift. Därefter deltar du på två lärarledda, digitala heldagar där teori varvas med praktiskt arbete utifrån ett fiktivt uppdrag. På så sätt får du känna på hur det är att jobba användardrivet med tjänstedesign på riktigt.
Utbildningen kan hållas både digitalt eller på plats när du bokar den för en grupp.
Bokningsvillkor
Läs mer om våra bokningsvillkor.
I vårt nätverk får du kompetensutveckling, omvärldsbevakning och nätverka med andra kring användardriven innovation och tjänstedesign.
För att öka din organisations digitala mognad är användarcentrering en av 26 principer offentliga organisationer behöver utveckla. Tjänstedesign är en utvecklingsprocess där man involverar användaren för att se till att de tjänster som tas fram fungerar och uppskattas av dem som verksamheten finns till för.
Ta del av exempel på hur andra kommuner och regioner arbetar med tjänstedesign och vad det kan leda till.