Utbildningen erbjuds som uppdragsutbildning.
Om utbildningen
Du som går ”Utbilda i tjänstedesign” lär dig att hålla den fysiska varianten av SKR:s Grundutbildning i tjänstedesign - en tvådagars utbildning som bygger på Innovationsguidens sex steg - en pedagogisk modell för att ta sig an en tjänstedesignprocess.
Efter utbildningen får du tillgång till ett upparbetat och välbeprövat material med presentationer och övningar som du får använda dig av när du på egen hand håller utbildningen, i egen regi.
Kursmål
Målet med kursen är att du ska få kunskap och verktyg för att känna dig väl förberedd, trygg och peppad på att börja hålla SKR:s Grundutbildning i tjänstedesign på plats i din egen organisation.
Observera att utbildningen fokuserar på att hålla den fysiska varianten av grundutbildningen. Det finns även material att använda för dig som vill kunna hålla en digital variant, men vi kommer inte att gå in på det upplägget under den här utbildningen.
Efteråt ska du kunna:
- förmedla grundläggande kunskap om tjänstedesign i teori och praktik, med utgångspunkt i Innovationsguidens sex steg.
- använda grundläggande faciliteringsmetoder.
- förmedla när och hur tjänstedesign kan användas, med särskilt fokus på offentliga verksamheter.
- skapa förutsättningar för ett bra lärande.
Du får tillgång till:
- utbildnings-PPT med anteckningar, att använda när du själv håller Grundutbildningen i tjänstedesign i egen regi.
- kompendium med handledning och tips till dig som utbildare.
- material för att kommunicera att ni håller SKR:s grundutbildning i egen regi – med egna utbildare men med vårt material.
- ett samarbetsrum där allt utbildningsmaterial samlas och där du kan nätverka och ställa frågor till andra utbildare.
Att hålla kurs i egen regi
- Konceptet ”i egen regi” innebär att en annan aktör än SKR eller Adda håller i grundutbildningen.
- Kursupplägg, presentationer, material och övningar är framtagna av Innovationsguiden (SKR) oså att upplägget är detsamma och känns igen oavsett vem som håller i utbildningen.
- För att få hålla en utbildning i egen regi ska du arbeta inom den offentliga sektorn och ha gått ”Utbilda i tjänstedesign”.
- Utbildningsmaterialet får enbart användas av dig som utbildare och delas inom din organisation. Vi ber dig att respektera detta genom att inte sprida, sälja eller använda materialet på annat sätt utan tillstånd från kursansvariga.
Förkunskaper
Utbildningen riktar sig till dig som arbetar i offentlig sektor som har erfarenhet av att jobba med tjänstedesign, som nu vill lära ut till andra. För att kunna förmedla tjänstedesign till andra, både som förhållningssätt och arbetssätt, är det viktigt att du har goda kunskaper i ämnet. Vi ser också att det är önskvärt med egen erfarenhet. Ju mer erfarenhet och egna exempel du har att dela med dig av, desto enklare kommer det bli att förmedla vidare och motivera andra.
Vi tror att du har:
- gått SKR:s Grundutbildning i tjänstedesign, hos SKR/Adda eller hos en offentlig aktör i egen regi (andra kursledare, samma kursinnehåll), alternativt att du gått en annan grundläggande utbildning i tjänstedesign eller motsvarande.
- egen erfarenhet av att ha arbetat med tjänstedesign i något typ av utvecklingsprojekt.
Om du inte har gått just SKR:s grundutbildning kommer du att behöva ägna mer tid åt dina förberedelser och självstudier inför de lärarledda dagarna. Det beror på att vi sett att det är svårare att ta till sig Utbilda-kursen, trots tidigare tjänstedesignerfarenhet, när man inte själv har gått och upplevt den kurs som man ska lära sig att hålla.
Du som anmäler dig till utbildningen kommer att få fylla i ett formulär där du får berätta lite om dina förkunskaper och dina förväntningar på utbildningen.
Vill du skaffa dig praktisk erfarenhet?
Då kanske vår utbildning Planera och genomföra tjänstedesignprojekt är något för dig?
Röster från tidigare deltagare:
Upplägg
Utbildningen kan hållas både digitalt eller på plats. Utbildningenär bokningsbar som uppdrag för grupper.
Vi bestämmer tillsammans om den hålls under en heldag eller flera dagar, beroende på din organisations förutsättningar och behov.
Kursledare
Under mina drygt 25 år som konsult inom tjänstedesignområdet har jag haft fokus på behovsanalys, effekt- och nyttostyrning, och affärs- och verksamhetsutveckling. Något av det bästa jag vet är att stötta individer och team i utforskning och lösning av problem som är viktiga på riktigt.
Ett designmässigt arbetssätt är på samma gång lekfullt, strukturerat och effektivt, vilket enligt mig gör det till det mest människoanpassade sättet att ta sig an utmaningar på.
Jag har jobbat med tjänstedesign i en kommun de senaste åtta åren, med allt från trafik-, trygghets- och digitaliseringsfrågor. För mig är lärandet det roligaste med tjänstedesign och det är otroligt givande att stötta andra och hjälpa dem att upptäcka styrkan i arbetssättet, och hur lustfyllt det är.
De aha-upplevelser man kan få av att möta användare, att förstå behoven och sen se mönster - det är så kul!
Bokningsvillkor
Läs mer om våra bokningsvillkor.
I vårt nätverk får du kompetensutveckling, omvärldsbevakning och nätverka med andra kring användardriven innovation och tjänstedesign.
Tjänstedesign används brett inom den offentliga sektorn inom till exempel:
- socialtjänsten
- HR-området
- kultur och fritid
- hälso- och sjukvård
- äldreomsorgen
- skolan
- samhällsbyggnad