Om ramavtalet
Med hjälp av delområde A kan ni på ett enkelt sätt införskaffa återbrukade möbler eller köpa närliggande tjänster (se nedan). Leverantörerna finns representerade i alla län.
Omfattning
Försäljning/uthyrning samt närliggande tjänster:
- köp av begagnade möbler
- uthyrning av begagnade möbler
- enklare inredningsförslag
- uppgradering inför köp eller hyra
- avyttring (försäljning av era befintliga möbler)
- värdering, inventering och klassificering inklusive enklare åtgärdsförslag för era befintliga möbler
Följande produktgrupper ingår:
- Standardsortiment: skriv- och arbetsbord, arbetsstolar, bordsskivor, möbeltextilier inklusive sjukhusväv/konstläder i flera storlekar, material, färg och form. Även reservdelar som till exempel hjul, armstöd och styrhenhet.
- Övrigt sortiment: exempelvis konferensbord, matsals- och besöksstolar, soffor och fåtöljer, bord, skärmväggar, ljudabsorbenter, skrivtavlor, skåp och förvaring, hyllor.
Uppdaterat sortiment finns hos respektive leverantör under Leverantörer.
Så avropar och beställer du
Avrop och beställning sker genom särskild fördelningsnyckel vid köp eller hyra av möbler om värdet vid varje ordertillfälle är max 400 000 kronor. Annars sker beställning genom förnyad konkurrensutsättning (FKU).
Vid inventering av ett förråd eller när ni begärt åtgärdsförslag och värdering sker beställning via särskild fördelningsnyckel om värde vid varje ordertillfälle är max 50 000 kronor. Annars sker det via FKU.
Om ni vill avyttra era befintliga möbler använder ni FKU oavsett värde.
Nyttor
Enkelhet
Särskild fördelningsnyckel gör det smidigt och enkelt att i mindre omfattning köpa varor och beställa renoveringar. Unika behov kan tillvaratas genom en stor variation av kravkriterier. Samarbeten mellan avtalsområdena i avtalet erbjuder en helhetslösning. Går snabbt att komma igång med verksamhetens återbruk i både liten och stor skala.
Effektivisering
Minska kostnader genom att hyra eller köpa begagnade renoverade möbler av god kvalité. Dela möbler internt mellan olika verksamheter för att minska kostnader för nyinköp. Kunna avyttra redan inköpta värdefulla möbler som inte används.
Innovation
Att dela inredning internt blir ett paradigmskifte, ändra inköpskulturen i organisationen. Tillvarata lokala företagares tjänster, att utveckla marknaden i regionen. Att stödja sociala arbetet i kommun/region genom att erbjuda arbetstillfällen.
Digitalisering
Digital plattform för delningstjänster av möbler internt mellan olika verksamheter, en form av intern blocket lösning (sälja, skänka). En molnbaserad tjänst som innebär exempelvis möjligheter att inventera med mobilen. Ett digitalt inventarieregister för möbler.
Har du frågor om våra möbelavtal eller hur du genomför ett avrop på bästa sätt?
Boka ett möte med oss!
Leverantörskontroll med anledning av sanktioner mot Ryssland
Ramavtalet kontrollerat i september 2022.
Läs mer om vad kontrollen innebär här.