Om ramavtalet
I dagsläget är endast kommuner, regioner och statliga myndigheter behöriga avsändare för Mina Meddelanden. Myndigheten för Digital förvaltning utreder ett förslag om att även kommunala och regionala bolag framöver ska kunna ansluta sig till Mina Meddelanden. Denna sida uppdateras löpande när ny information finns tillgänglig.
Leverantören ska erbjuda och tillhandahålla digitala och fysiska utskickstjänster både för rutin- och regelbundna försändelser samt enstaka utskicksuppdrag så som informationsutskick vid särskilda tillfällen och dylikt. Vid den förnyade konkurrensutsättningen specificerar upphandlande myndighet vilka format för utskick och utskickstjänster som efterfrågas för det enskilda kontraktet.
Digitala utskick
Leverantören ska bland annat erbjuda och tillhandahålla följande digitala utskickstjänster:
- Digitala utskick till digital brevlåda via Mina meddelanden
- Digitala betalningsbara fakturor till digital brevlåda
- E-faktura till internetbank (privatpersoner och företag)
- EDI-faktura genom befintliga standardformat och lagstandard så som t.ex. Svefaktura och PEPPOL
Fysiska utskick
Leverantören ska bland annat erbjuda och tillhandahålla följande fysiska utskickstjänster:
- Utskriftstjänster
- standardförsändelse
- kuvert
- efterföljande sida/extra ark
- baksideutskrift
- andra tillval och tjänster kopplat till fysiska utskick
- porto
Så avropar och beställer du
Avrop sker genom förnyad konkurrensutsättning.
Under Stöddokument och länkar kan du ta del av det avropsstöd som finns framtaget för ramavtalet och få mer information om tjänster som är möjliga att avropa.
Nyttor
Enkelhet
Ett samlat utbud som ger en flexibilitet vid medborgarens val av digitala respektive fysiska utskick. Möjlighet att efterfråga övriga valbara kringtjänster vid avropet (som register för e-fakturakunder, elektronisk lagringstjänst, självadministration i form av webbaserade applikationer med olika typer av funktionalitet). Valfrihet kring porto
Effektivisering
Spara tid och förenkla inköpen med hjälp av vårt omfattande avropsstöd. Konkurrensutsättning vid varje avrop för att ge bästa pris och tjänst utifrån ert behov.
Innovation
Nytt är bland annat att leverantörerna även ska kunna erbjuda digitala betalningsbara fakturor till digital brevlåda och EDI-faktura via befintliga standardformat så som PEPPOL och Svefaktura.
Digitalisering
Ramavtalet underlättar för er att successivt kunna övergå till mer digital kommunikation med medborgarna. Digitala utskick till digital brevlåda – en funktion som har över 4 miljoner användare
Leverantörskontroll med anledning av sanktioner mot Ryssland
Ramavtalet kontrollerat i september 2022.
Läs mer om vad kontrollen innebär här.