Priset är exklusive moms. I priset ingår boken Offentlig sektors digitalisering samt webbutbildningen Tjänstedesign – introduktionsutbildning.
Om programmet
Offentlig sektor står inför en till synes omöjlig ekvation – att leverera 125 % välfärd med 75 % av resurserna. Bakom siffrorna finns bland annat demografiska förändringar, ekonomiska utmaningar och ett tufft kompetensförsörjningsläge. För att möta våra invånares behov och säkerställa fortsatt verksamhetskvalitet och relevans lyfts ofta digitalisering som en del av lösningen.
Digitalisering är en metod för verksamhetsutveckling, där digitala lösningar används för att effektivisera det som redan görs och/eller att hitta nya, innovativa sätt att göra saker på. Det handlar om förändrade beteenden, arbetssätt och processer med stöd av data och ny teknik. Det kan möjliggöra smarta, innovativa och mer resurseffektiva arbetssätt som möter invånares förväntningar och behov. Det kan också bidra till att kommuner och regioner blir mer attraktiva arbetsgivare. Den svenska välfärden kan till och med bli en internationell föregångare inom välfärdsutveckling, trots de stora utmaningar vi står inför.
Lär tillsammans med andra i liknande roller
Det här programmet är till för att stärka dig som högre chef och ge dig förutsättningar för att kunna arbeta med digitaliseringsfrågor utifrån ett styrnings- och ledningsperspektiv. Du fördjupar dig i nyckelområden inom digitalisering och digital mognad utifrån din roll som högre chef.
Programmet består av fem lärarledda träffar som varvas med självstudier och arbete med en arbetsintegrerad hemuppgift. De lärarledda träffarna hålls av några av Sveriges främsta experter inom offentlig sektors digitalisering och dina kurskamrater består av andra högre chefer från olika delar av den offentliga sektorn.
Mål
Programmet syftar till att stärka din förmåga att leda digitalisering och öka den digitala mognaden i din organisation.
Efter programmet ska du känna till:
- De specifika utmaningarna som finns kring ledning och styrning av digitalisering i offentlig sektor, men också dess möjligheter.
- Vad digitaliseringen innebär för samhället i stort och för offentlig sektor specifikt, utifrån exempel från olika verksamheter samt genom aktuell forskning.
- Konkreta modeller, metoder och hjälpmedel för hur du i din roll som chef kan säkerställa ändamålsenlig digitalisering i din organisation.
Programmet, som har plats för max 25 deltagare, ger dig även chansen att lära och dra nytta av andra deltagares erfarenheter och knyta värdefulla kontakter för framtida samverkan.
Tips! Kroka gärna arm med en kollega och gå utbildningen tillsammans, så kan ni kan stötta varandra och hjälpas åt att omsätta era kunskaper i praktiken på hemmaplan.
Datum - Ny omgång vår 2025
3 mars, 17 mars, 31 mars, 14 april och 28 april. Träffarna hålls i Zoom kl.13:00 till 16:00.
Samarbete med SKR
I alla våra lärarledda utbildningar inom digitalisering och innovation samarbetar vi med Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) för att säkerställa kvalitet och relevans för SKR:s medlemmar.
Upplägg
Programmet bygger på blandat lärande – en kombination av digitala lärarledda träffar och individuella självstudier.
Under programmet får du tillgång till en digital plattform där kursmaterial delas och där det finns möjlighet till erfarenhetsutbyte.
Tjänstedesignutbildning och bok om välfärdens digitalisering ingår
Som deltagare programmet får du även boken Offentlig sektors digitalisering samt tillgång till webbutbildningen Tjänstedesign – introduktionsutbildning i ett helt år.
Enligt modellen Digital mognad är användarinvolvering en av 26 principer som offentliga organisationer behöver omfamna för att arbeta framgångsrikt med digitalisering. Genom att man i tidigt skede involverar användare och utgår från deras behov skapas förutsättningar för att de tjänster som tas fram, digitala som analoga, fungerar och uppskattas av dem som verksamheten finns till för. Tjänstedesign är ett effektivt arbetssätt som används brett i den offentliga sektorn för att arbeta med just användarinvolvering i utvecklings- och innovationsprocesser. Webbutbildningen ger dig en övergripande förståelse för tjänstedesign och hur det kan användas i din organisation.
Du får tillgång till boken och webbutbildningen efter att sista avbokningsdag har passerat, cirka två veckor före programstart.
Röster från tidigare deltagare
Lärare
Programmet har tre huvudlärare – Johan Magnusson, Charlotta Kronblad och Tomas Lindroth - med ansvar för innehåll. Därutöver kommer du att få ta del av gästföreläsningar från ledande experter inom områden som rör välfärdens digitalisering.
Johan Magnusson är professor verksam vid Institutionen för Tillämpad IT, Göteborgs universitet, och föreståndare för SCDI Göteborg. Förutom att han är upphovsman till modellen DiMiOS (Digital Mognad i Offentlig Sektor) är han också en uppskattad föreläsare, samt medförfattare till boken Offentlig sektors digitalisering.
Charlotta Kronblad är doktor i digital transformation från Chalmers Tekniska Högskola, och är idag postdoktor vid Institutionen för Tillämpad IT, Göteborgs universitet. Hon har tio års erfarenhet från eget arbete som jurist (i domstol, på advokatbyrå samt som bolagsjurist) och i sin forskning fokuserar hon på möjliggörande juridik, ledarskap och AI samt vilka nya krav på juridiken, och juridiska institutioner, som dagens snabba digitalisering av samhället medför.
Tomas Lindroth är lektor i Informatik vid Göteborgs universitet och en uppskattad föreläsare. Han leder Sveriges största forskargrupp inom Informatik med fokus på samhällets digitalisering och hans egen forskning fokuserar på offentlig sektors digitalisering. Tomas är även medgrundare till forskningskonsortiet Digital Förvaltning, samt medförfattare till boken Offentlig sektors digitalisering.
Bokningsvillkor
Läs mer om våra bokningsvillkor.
Du når oss enklast på kompetens@adda.se eller genom att boka ett möte direkt med oss.
Har du frågor om din anmälan? Vänligen kontakta kursadmin@adda.se
En av modellerna som du lär dig om på programmet är DiMiOS (Digital Mognad i Offentlig Sektor). Modellen hjälper er att rikta dialogen om digitalisering bort från tekniken, till underliggande frågor som rör styrning, organisering och strategi.