Ramavtalets omsättning uppgår nu i juli 2024 till 100% av angiven takvolym. Inköpscentralen har beslutat att omedelbart säga upp ramavtalet.
Eftersom omsättningen uppgår till takvolymen tappar det sin rättsliga verkan och nya köp på ramavtalet kan tolkas som otillåtna direktupphandlingar. Redan ingångna kontrakt med angiven volym är fortfarande giltiga.
Om ramavtalet
Syftet med det nya avtalet är att tillgodose varje persons behov av individuellt anpassade yrkesskor. Eftersom skorna används under en stor del av arbetsdagen utgör de en mycket viktig del av många människors arbetsmiljö.
Ramavtalet omfattar
Avtalet omfattar yrkes- och arbetsskor med innersulor till exempelvis dessa yrkesgrupper (ej uteslutande):
- byggnadsinspektörer och fastighetstekniker
- vaktmästare och fastighetsskötare
- elmontörer
- anläggningsarbetare
- park- och renhållningsarbetare
- lokalvårdare
- köks- och restaurangpersonal
- vård- och omsorgspersonal såsom undersköterskor, vårdbiträden och sjuksköterskor
- personal inom kultur och fritid
- förskolepersonal
Följande produktgrupper ingår:
- Skyddsskor och yrkesskor (enligt certifiering) - till exempel skor, kängor, sandaler, tofflor och stövlar
- Övriga skor - tofflor, stövlar, sport/walkingsskor, gummi/allvädersstövlar
- Sulor
- Övriga tillbehör - till exempel skosnören och impregnering
Individuellt anpassade skor
Val av produkter ska främst ske utifrån individens behov. Det kan till exempel avse bra passform, ergonomisk kvalitet, särskild anpassning till problem med hallux valgus, hålfot, bred eller smal läst med mera.
Med utprovningar från samtliga leverantörer så ofta som två gånger per år och beställningar som sker främst genom e-handel eller webbutik är detta ett ramavtal där du hittar kvalitetsprodukter till många olika yrkeskategorier, för många olika behov och till mycket förmånliga priser.
Så avropar och beställer du
Avrop sker genom särskild fördelningsnyckel som ska baseras på individens behov. Om det efter utprovning, eller annat urval för att fastställa individens behov, finns likvärdiga produkter ska valet ske i följande ordning:
- Lägsta pris, inklusive eventuella tillägg för expressleverans
- Leveranstid
- Miljömärkning, till exempel Svanen eller EU Ecolabel
- Lottning
Stöd för avrop
Nyttor
Enkelhet
Att avropa från avtalet sparar tid och arbetsinsats jämfört med andra alternativa inköpssätt. Vid avrop utgår man från vilken produkt som passar varje enskild individ bäst. Därefter väljer ni leverantör utifrån ordningsföljden: pris, leveranstid, miljömärkning och lottning.
Effektivisering
Avtalat sortiment täcker det flesta behoven hos många yrkeskategorier. Minskar avsevärt era kostnader för upphandlings- och förvaltningsprocessen.
Innovation
Produktutvecklingen inom yrkesskor går mot mer tekniska lösningar samt forskning för mer miljövänliga alternativ pågår ständigt. Avtalet ges möjlighet till produktjusteringar fyra gånger per år för att möjliggöra senaste modellerbjudanden till er som kund.
Digitalisering
Avtalet erbjuder e-handel och kundunika webbutiker. Avtalsprislistan SFTI-standard.
Frågor och svar om ramavtalet
Leverantörskontroll med anledning av sanktioner mot Ryssland
Ramavtalet kontrollerat i september 2022.
Läs mer om vad kontrollen innebär här.