Om ramavtalet
Ramavtalet ska underlätta för våra kunder att få klottersanering och klotterskydd av god kvalitet och med hållbarhetskrav för både tjänsten och produkterna som används vid sanering.
Ramavtalet omfattar
Ramavtalet är uppdelat i 21 delområden efter län och omfattar klottersanering och klotterskydd i utomhusmiljö.
Så avropar och beställer du
Avrop sker via rangordning uppdelat på 21 delområden efter län.
Stöd för avrop
Ett avropsstöd som beskriver hur avrop går till finns under Stöddokument.
Nyttor
Enkelhet
Underlättar för dig att få klottersanering och klotterskydd av god kvalitet och med hållbarhetskrav för både tjänsten och produkterna som används vid sanering. Ramavtalet är uppdelat i 21 delområden efter län och omfattar klottersanering och klotterskydd i utomhusmiljö.
Effektivisering
Klotter saneras på vardagar, inom 24 timmar från beställning (akuta åtgärder inom 12 timmar). Offentliga miljöer ska upplevas som trygga och inbjudande platser att vistas på. En nedklottrad yta som inte saneras genererar snart nytt klotter, och studier visar att klotter bidrar till ökad skadegörelse och otrygghetskänslor. Det leder slutändan till att människor börjar undvika områden med klotter och att områdets attraktivitet minskar.
Digitalisering
Leverantören ska ha ett eget datorbaserat system där samtliga genomförda arbeten hanteras. Tillhandahållandet av systemet ingår i priset och ska innehålla data för både fakturaunderlag och leveransuppföljning där det framgår vad som sanerats, plats/adress, antalet sanerade/klotterskyddade/övermålade kvm, ytskikt, före- och efter-fotografier samt att polisanmälan gjorts. Du som kund ska löpande ha tillgång till systemet under hela kontraktstiden.
Leverantörskontroll med anledning av sanktioner mot Ryssland
Ramavtalet kontrollerat i september 2022.
Läs mer om vad kontrollen innebär här.