Tjänstedesign – användardriven innovation i välfärden
Offentlig sektor står inför utmaningar som kräver nya arbetssätt och lösningar. För att lyckas krävs det att vi förstår vad våra invånare behöver och att vi använder dessa insikter i vårt innovationsarbete.
På uppdrag av vår ägare SKR stöttar Adda offentlig sektor inom tjänstedesign genom utbildningar, forum och coachning.
Tjänstedesign, också kallat användardriven innovation, är en utvecklingsprocess där vi utgår från användarens behov och tar fram lösningar tillsammans med användare och utförare. Processen hjälper oss att fokusera på att lösa ”rätt” problem och sluta göra det som inte efterfrågas.
Våra utbildningar
- Tjänstedesign - grundutbildning (digital)
- Tjänstedesign - grundutbildning (fysisk)
- Tjänstedesign - grundutbildning för HR (digital)
- Tjänstedesign - grundutbildning för upphandlare (digital)
- Tjänstedesign - grundutbildning för socialtjänsten (digital)
- Tjänstedesign - introduktionsutbildning (webbutbildning)
- Designsprint
- Utbilda i tjänstedesign
- Planera och genomföra tjänstedesignprojekt
Anpassad coachning och lärandestöd
Vi erbjuder även anpassad coachning och olika typer av lärandestöd utifrån era unika behov och förutsättningar. Klicka här för att skicka en förfrågan till oss.
Om du vill ha rådgivning från oss om vilket stöd som ni behöver – klicka här för att boka ett möte med oss.
Forum för användardriven innovation
På uppdrag av SKR driver vi ett forum för dig som vill lära dig mer om hur användardriven innovation kan användas för att utveckla offentlig sektor och ta sig an välfärdens utmaningar. Som medlem kan du delta i våra träffar och ta del av vårt nyhetsbrev.
Klicka här för att läsa mer om Forum för användardriven innovation
Tjänstedesign utifrån Innovationsguiden
Vi arbetar med tjänstedesign utifrån innehållet i Innovationsguiden, ett stöd som har tagits fram av Sveriges Kommuner och Regioner (SKR). Stödet bygger på en modell i sex steg som guidar dig genom en tjänstedesignprocess.
På Innovationsguidens webbplats finns material och vägledning för att jobba med tjänstedesign. Många föredrar att gå en utbildning innan de börjar använda materialet på egen hand, men det går också bra att gå direkt till metodstödet och testa sig fram.
Metodstöd på innovationsguiden.se

Tjänstedesign kan användas inom de flesta verksamheter inom offentlig sektor, exempelvis inom:
- Socialtjänsten
- HR-området
- Hälso- och sjukvård
Just nu erbjuder vi halva priset på medlemskap i Forum för användardriven innovation för den som under våren 2025 går grundutbildning i tjänstedesign. Medlemskapet gäller under hela året.
Detta erbjudande gäller både fysisk och digital grundutbildning samt inriktning mot HR.
Läs mer om nätverket