Tjänstedesign
Offentlig sektor står inför utmaningar som kräver nya arbetssätt och lösningar. Vi behöver utnyttja våra resurser på ett bättre sätt och använda varje krona där den skapar mest värde. Då är det viktigt att förstå vad våra invånare behöver och få större insikt i deras perspektiv på våra samhällstjänster.
Adda stöttar offentlig sektor inom tjänstedesign genom utbildningar, nätverk och coachning, på uppdrag av vår ägare SKR.
Tjänstedesign, också kallat användardriven innovation, är en utvecklingsprocess där ni utgår från användarens behov och tar fram lösningar tillsammans med användare och utförare. Processen hjälper er att fokusera på att lösa ”rätt” problem och sluta göra det som inte efterfrågas. Den skapar även goda förutsättningar för att idéer ska bli verklighet och spridas.
Våra utbildningar
Tjänstedesign - grundutbildning (digital)
Tjänstedesign - grundutbildning (fysisk)
Tjänstedesign - grundutbildning för HR (digital)
Tjänstedesign - grundutbildning för upphandlare (digital)
Tjänstedesign - grundutbildning för socialtjänsten (digital)
Tjänstedesign - introduktionsutbildning (webbutbildning)
Planera och genomföra tjänstedesignprojekt
Coachning och uppdragsutbildningar
Vi erbjuder även coachning och håller olika typer av uppdragsutbildningar. Gör en uppdragsförfrågan
Om du vill ha rådgivning från oss om vad för typ av stöd ni behöver kan du boka ett möte direkt här.
Tjänstedesign utifrån Innovationsguiden
Vårt stöd för att jobba med tjänstedesign bygger på Innovationsguiden, ett stöd som har tagits fram av Sveriges Kommuner och Regioner (SKR). Stödet bygger på en modell i sex steg som guidar dig genom en tjänstedesignprocess.
På Innovationsguidens webbplats finns material och vägledning för att jobba med tjänstedesign. Många föredrar att gå en utbildning innan man börjar använda materialet på egen hand, men det går också bra att gå direkt till metodstödet och testa sig fram.
Metodstöd på innovationsguiden.se
Nätverket för användardriven innovation
På uppdrag av SKR driver vi ett nätverk för dig som vill lära dig mer om hur användardriven innovation kan användas för att utveckla offentlig sektor och ta sig an välfärdens utmaningar.
Tjänstedesign används brett inom den offentliga sektorn inom till exempel:
- socialtjänsten
- HR-området
- kultur och fritid
- hälso- och sjukvård
- äldreomsorgen
- skolan
- samhällsbyggnad
Se och jämför våra olika utbildningar för dig som är ny på tjänstedesign.