Vi använder cookies

På adda.se använder vi cookies (kakor) för att underlätta och förbättra din användning på vår webbplats. Cookies är en liten textfil som lagras på din dator, mobiltelefon, surfplatta eller annan enhet när du besöker adda.se. De finns för att förbättra webbplatsen för dig, till exempel för att kunna anpassa adda.se efter dina önskemål och val. 

Vilka cookies vill du tillåta?
Inställningar för cookies

Cookies som krävs för att webbplatsen ska fungera, till exempel sessions-ID som vårt webbhotell är beroende av.

Låter oss samla information om ditt besök på webbplatsen — till exempel vilken webbläsare du använder och eventuella kodfel du råkat ut för — med syfte att förbättra den.

Adda

Ni som leverantörer är viktiga för oss

Att hela marknaden kan vara en leverantör till offentlig sektor är en förutsättning för den goda affären. Vi vill öppna den offentliga marknaden för såväl stora som små leverantörer.

För leverantörer.jpg

Som leverantör på våra avtal når ni ut till alla Sveriges 290 kommuner, 21 regioner och kommunala bolag. Det innebär att ni når cirka 1100 olika verksamheter. Våra ramavtal och dynamiska Inköpssystem (DIS) omsätter cirka 20 miljarder kronor årligen. Avtalen omfattar allt från entrémattor, fordon, barnvaccin, bemanningstjänster, programvaror, lekmaterial till bostadshus.

På våra avtal har vi många olika leverantörer, vissa med färre än 50 anställda och de största leverantörerna har verksamheter över hela jorden och flera tusen anställda.

Så blir du leverantör

Är ert företag intresserat av att leverera varor och tjänster till Sveriges kommuner, regioner och kommunala bolag? Börja att bevaka våra upphandlingar och lämna anbud.

Bli leverantör steg för steg
Så här gör du för att bli leverantör på våra avtal.

1. Första steget mot att bli leverantör är att hålla ett öga på upphandlingarna vi gör. En sammanställning över vad vi har på gång hittar ni i vår upphandlingsplan. Ni kan kontakta upphandlingsansvarig för respektive upphandling för att få information om hur ni kan vara med och bidra till upphandlingens utformning.

2. På vår webb publicerar vi samtliga pågående och planerade upphandlingar. När ni hittar en upphandling som är intressant för er verksamhet lämnar ni anbud när den annonseras.

3. Anbud ska alltid lämnas elektroniskt i upphandlingsverktyget TendSign. Därför måste ni först logga in i TendSign för att kunna hämta upphandlingsdokumenten. Upphandlingsdokumenten innehåller information om upphandlingen och vilka krav som ställs på er som eventuell leverantör och vilka krav som ställs på upphandlingsföremålet.

4. När ni vill lämna anbud är det viktigt att hålla anbudstiden. Sista anbudsdag anges i TendSign samt på vår webb.

5. Var noga med att besvara samtliga frågor i upphandlingsdokumenten. Se även till att era övriga dokumentation är uppdaterad med aktuell information och läs igenom anbudet innan ni skickar in det.

Lycka till med ert anbudsgivande!

Behöver ni mer generell information om hur ni gör affärer med offentlig sektor, kan ni läsa mer på Upphandlingsmyndighetens webbplats.

Dialog och samverkan med leverantörer
Vi utgår från fyra parametrar; behov, marknad, kompetens och återkoppling.

Vi måste förstå de branscher vi verkar inom. Samverkan är en förutsättning för att leverera bra avtal till våra kunder. En tidig dialog och samverkan med er som leverantör leder till mer träffsäkra avtal som våra kunder vill använda. Genom möten, workshops och skriftliga frågor skräddarsyr vi dialogen i varje enskild upphandling utifrån fyra parametrar:

Behovsanalys
Har vi god erfarenhet av upphandlingsföremålet eller är det något nytt?

Marknadsanalys
Hur fungerar branschen och konkurrensen inom området? Hur tillgodogör vi oss kunskap inom den specifika branschen? Finns det en branschorganisation vi kan samråda med? Är det lämpligt att samla företag i samma rum i branschen?

Beställarkompetens
Hur ser vår egen kompetens ut?
Desto mer kunskap och kompetens vi har inom ett område, desto mindre behov av dialog har vi. Om kunskap och kompetens behövs inhämtar vi den genom marknadsdialoger.

Extern remiss
När vi är nöjda med vårt upphandlingsunderlag ger vi oftast er som är nyfikna på upphandlingen möjlighet att tycka till. I den externa remissen efterfrågas era synpunkter på våra preliminära upphandlingsunderlag. Återkopplingen ger möjlighet till korrigeringar innan det färdiga förfrågningsunderlaget annonseras och anbudsgivarna påbörjar sitt anbudsarbete.

Att vara DIS- eller ramavtalsleverantör
Att vara leverantör på våra ramavtal eller dynamiska inköpssystem, DIS, ger er möjlighet att leverera till stora delar av offentlig sektor.

Avropande upphandlade myndigheter kan välja att visa intresse för ett avtal via vår webbsida. En gång i veckan får ni som leverantör en lista över nya avropsanmälningar via e-post. Ni kan även se avropsanmälningar i realtid om ni loggar in på Mina sidor. Därefter kan ni kontakta de avropsanmälda för att informera om kommande avrop.

Om ni är leverantör eller är intresserad av att bli leverantör på ett av våra DIS ser processen lite annorlunda ut. Läs om Dynamiskt inköpssystem, DIS

 

 

 

Rapportera omsättning på ramavtalet
Ni som är DIS- eller ramavtalsleverantör ska rapportera er omsättning på avtalet till oss.

Vi tar ut en administrativ ersättning för att täcka kostnaderna för nedlagt arbete i samband med en upphandling. Avgiften är baserad på det ni som leverantör redovisat som omsättning på ramavtalet. Ni rapporterar själv omsättningen till oss månadsvis.

Läs mer om redovisning av omsättning

Stöd för dig som leverantör
Leverantörer har tillgång till självserviceportalen Mina sidor.

Där kan ni se avropsanmälningar i realtid, vilken omsättning företaget rapporterat och se vilka organisationer som är avropsberättigade. Ni kan också ändra kontaktuppgifter och delegera behörigheter internt i organisationen.

Har ni problem med Mina sidor för leverantörer eller saknar inloggningsuppgifter? 
Kontakta vår kundsupport så hjälper de er.

Dialoger med våra leverantörer under pågående avtalstid

När en upphandling är avslutad och avtalsleverantören har utsetts startar avtalsförvaltningen. Inköpscentralen har tät kontakt med sina leverantörer under avtalets kontraktstid.

Avstämningar, uppföljningar och revisioner

Våra ramavtal följs upp minst tre gånger under avtalets löptid, efter 6, 12 och 36 månader. Inköpscentralen har kontinuerliga avstämningar med leverantörer, och en leverantör är varmt välkommen att kontakta avtalsansvarige eller kategoriansvarige som är den naturliga samtalsparten hos oss.

Under ramavtalets löptid sker flera avtalsuppföljningar med avtalsleverantörerna. Vid mötena går deltagarna igenom ramavtalets villkor, praktiska tillämpning samt ger förslag på eventuella förtydliganden och förändringar i avropsstödet. Avtalsuppföljningarna äger rum 6 och 18 månader efter avtalsstart. Därefter var 12:e månad.

Inköpscentralen genomför också revisioner, där vi följer upp att krav och villkor i avtalen efterlevs. Detta är viktigt, inte minst ur ett konkurrensperspektiv.