Banktjänster 2023-3 Kortinlösen, betalterminaler och betalväxel
Syftet med upphandlingen är att erbjuda en helhetslösning som är kvalitativ, trygg och säker. Målet är att genom stöddokument bidra till en tydlig och enkel avropsprocess.
Kommande ramavtal ska ersätta befintliga avtalet Banktjänster 2018 – Kortinlösen och betalterminaler, som löpte ut 2024-05-31.
Vi har beslutat att istället för ett ramavtal att annonsera ett dynamiskt inköpssystem för detta avtalsområde.
Ett dynamiskt inköpssystem, DIS, är en elektronisk upphandlingsmetod som liknar både förnyad konkurrensutsättning och selektivt förfarande. Till skillnad från vanliga ramavtal är DIS öppet för alla leverantörer som uppfyller urvalskriterierna under hela giltighetstiden, vilket innebär att nya leverantörer kan ansluta när som helst.
Vi kommer att arbeta med att uppdatera underlag för DIS:et under januari och planen är att annonsera i början av februari. De första upphandlingarna i DIS:et planeras att kunna genomföras i mars 2025.
Om upphandlingen
Upphandlingen omfattar följande tjänster och produkter:
- Kortinlösen, inlösen och insättning på anvisat konto för korttransaktioner
- Betalterminaler, hyra av betalterminaler
- Betalväxel och checkout, utökade tjänster för betalning över internet
Varför upphandlar vi banktjänster?
Vi upphandlar dessa tjänster för att frigöra resurser för er och ge er en kvalitativ helhetslösning gällande kortinlösen och ta emot betalningar både fysiskt via betalterminal och/eller digitalt via betalväxel, allt utifrån ert behov.
Vi kommer löpande att förvalta och följa upp ramavtalet tillsammans med ramavtalsleverantörerna.
Hållbarhet i upphandlingen
För att avgöra vilka hållbarhetskrav som är relevanta görs under hela upphandlingens gång flera analyser av risker för negativ påverkan på människor, miljö och samhälle. Inom banktjänster kommer vi särskilt titta på tillgänglighetsfrågor, hållbara leveranskedjor (vad gäller betalterminalerna), klimatpåverkan utifrån lagringen av data och informationssäkerhet.