Banktjänster 2023-3 Kortinlösen, betalterminaler och betalväxel
Syftet med upphandlingen är att erbjuda en helhetslösning som är kvalitativ, trygg och säker. Målet är att genom stöddokument bidra till en tydlig och enkel avropsprocess.
Kommande ramavtal ska ersätta befintliga avtalet Banktjänster 2018 – Kortinlösen och betalterminaler, som löpte ut 2024-05-31.
Den 29 oktober beslutade Adda Inköpscentral att avbryta upphandlingen av Banktjänster 2023-3 Kortinlösen, betalterminaler och betalväxel. Beslutet togs på grund av bristande konkurrens, eftersom endast ett anbud kom in. Den fastställda avropsmodellen kräver att ramavtal tecknas med minst två leverantörer.
Om upphandlingen
Upphandlingen omfattar följande tjänster och produkter:
- Kortinlösen, inlösen och insättning på anvisat konto för korttransaktioner
- Betalterminaler, hyra av betalterminaler
- Betalväxel och checkout, utökade tjänster för betalning över internet
Varför upphandlar vi banktjänster?
Vi upphandlar dessa tjänster för att frigöra resurser för er och ge er en kvalitativ helhetslösning gällande kortinlösen och ta emot betalningar både fysiskt via betalterminal och/eller digitalt via betalväxel, allt utifrån ert behov.
Vi kommer löpande att förvalta och följa upp ramavtalet tillsammans med ramavtalsleverantörerna.
Hållbarhet i upphandlingen
För att avgöra vilka hållbarhetskrav som är relevanta görs under hela upphandlingens gång flera analyser av risker för negativ påverkan på människor, miljö och samhälle. Inom banktjänster kommer vi särskilt titta på tillgänglighetsfrågor, hållbara leveranskedjor (vad gäller betalterminalerna), klimatpåverkan utifrån lagringen av data och informationssäkerhet.