Digital trygghetstjänst för gruppboende 2024
Syftet med upphandlingen är att erbjuda kommuner och regioner digitala trygghetstjänster och produkter till särskilt boende och gruppbostad, så att äldre och individer med funktionsnedsättning kan bibehålla eller öka sin trygghet, delaktighet och självständighet i vardagen.
Detta är en helt ny upphandling som inte ersätter något befintligt ramavtal.
Upphandlingens omfattning
Upphandlingen omfattar digitala trygghetstjänster och produkter för särskilt boende och gruppbostad. Det innefattar boende med särskild service som är avsedda för personer med omfattande tillsyns- och omvårdnadsbehov och som har placerats med stöd av Socialtjänstlagen (SoL) eller Lagen om stöd och service (LSS). Följande trygghetstjänster omfattas av upphandlingen:
- Trygghetslarm med överordnat system
- Funktion för personallarm, både för att aktivera assistanslarm och överfallslarm.
- Trygghetssensorer för olika behov, exempelvis passiva trygghetslarm och lösningar för digital tillsyn.
Varför upphandlar vi Digital trygghetstjänst för gruppboende 2024?
Den demografiska förändringen i samhället med en allt mer åldrande befolkning i kombination med att andelen i yrkesverksam ålder ökar långsamt, ställs det höga krav på att hitta nya arbetssätt som kan frigöra resurser i verksamheten. Att införa digitala lösningar ger både ökad kvalitet för den enskilde samtidigt som det frigör resurser.
Vi har sett att det finns behov för en nationell samordning för dessa tekniska lösningar och trygghetstjänster, anpassade för särskilt boende och gruppbostad. Därför avser vi upphandla ett ramavtal som tillgodoser kommunernas och regionernas behov av innovativa och stabila digitala trygghetstjänster för särskilt boende och gruppbostad.
Vi har redan en stor erfarenhet av att upphandla välfärdsteknik som är anpassat till ordinärt boende och nu kompletterar vi portföljen med välfärdsteknik till särskilt boende och gruppbostad.
Hållbarhet i upphandlingen
I upphandlingen tar vi hänsyn till flera sociala hållbarhetsaspekter såsom tillgänglighet och diskrimineringsfrågor. Sociala och miljömässiga hållbarhetsaspekter kommer att analyseras ytterligare under upphandlingens gång.